doppen bij jonge moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
doppen bij jonge moer

Bericht door monique » wo 18 jun 2008, 14:30

Ik heb volken met jonge moeren van dit seizoen.
Nu zag ik in een kast belegde dopjes, terwijl er verder heel mooi gesloten werkster broed in zit.
Ik dacht dat een jonge moer nooit ging zwermen in haar geboortejaar, of kan dit wel?
Ik heb de dopjes weggehaald.
In een andere kast was een hèèèl klein dopje al open( dekseltje heel mooi open geknaagd), maar er is hier ook gewoon broed in alle stadia aanwezig, hoe kan dit? Zat er dit dopje een nieuwe moer?
Een ander kast zaten dichte doppen en verder gewoon alle stadia broed( eitjes, larfjes ed). In de doppen zaten al behoorlijke larven, maar de moer zat er toch nog in.
Ook nog 2 kasten die laat op gang kwamen, en dus nog niet gezwermd hebben, maar nu wat speeldopjes aanzetten. Ik wil eigenlijk in jullie geen zwerm meer, hoe kan ik oorkomen dat deze kasten toch nog later in het seizoen gaan zwermen? Of is dit niet tegen te houden?

Wie kan aan me uitleggen hoe dit allemaal kan?
Monique

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen bij jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » wo 18 jun 2008, 18:06

Monique,
Hoe zijn de nieuwe moeren in je volken gekomen?
Zijn de moeren van een geheel andere afkomst?
Heb je de volken daarbij niet een fikse aflegger afgenomen?
Meer informatie geven.
Wat heb je precies gedaan?
Dirk

dertiende

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen bij jonge moer

Bericht door monique » do 19 jun 2008, 08:17

Het zijn jonge moeren van zwermcellen, dus eigen moeren.
Wel afleggers gemaakt, maar niet hele grote afleggers( in 3 ramer gedaan).
Ander vraagje; Kan ik bij een gezwermd volk een jonge leggende moer invoeren( cq verenigen)? Wanneer kan ik dat het beste doen( tijdsbestek)?
Had dus doppen weggehaald.[V] er zijn nog wel eitjes( moet dus hierop redcellen gaan trekken), maar ik vind eigenlijk te lang duren voordat de nieuwe jonge moer weer aan de leg is.
Ik had gisteren dus een meelproef gedaan met bijen van een kluitje bijen bij een oude moer( gemerkt) en deze vloog terug naar de kast waar een nieuwe jonge moer in moet zitten.Deze kast nagekeken en er zaten eitjes in. Ik weet dus eigenlijk niet waar de zwerm nu vanaf is. Wel bizar dat de bijen naar een andere kast terug vliegen dan dat ik eigenlijk zou verwachten. ( snap je het nog[;)])
Monique

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen bij jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » do 19 jun 2008, 20:11

Monique,
Als een volk zwermdoppen gaat aanzetten dan wil het zwermen.
Die zwermdrift moet eerst weer doven voordat ze weer zeker met een nieuwe moer doorgaan.
Een fikse aflegger en een eigen zwermdop laten houden kan dit bewerkstelligen.
Als je helemaal geen aflegger gemaakt had had je kans gehad op een bruidszwerm, typisch een gebeurtenis waarbij de zwermdrift niet is gedoofd.
Dat is bij jouw niet gebeurd want de koninginnen zijn goed bevrucht maar misschien wel bijna en is de moer ontsnapt aan de volgbijen.
De zwermdrift is dan nog niet gedoofd en kunnen ze na het eerste broed toch weer dopjes aanzetten.
Soms zetten bijen ook dopjes aan bij nieuwe koninginnen als de koningin afwijkend is maar dat kan het bij jouw niet zijn.
Wees er voortaan op attent en breek de dopjes 1 of 2 keer, vaak is het dan over met het aanzetten van dopjes.
Je vraagje:
Als een volk gezwermd heeft heeft het dichte zwermcellen achter gelaten maar er kunnen ook nog wel wat eitjes inzitten want de moer is net weg.
De meest veilige manier is om te zorgen dat het afgezwermde volk hopeloos moerloos is.
D.w.z. de zwermdoppen breken daarna 8 dagen wachten en de redcellen breken en dan na een minstens een paar uur de leggende moer met haar volkje met een krant verenigen.
Bij buckfast als er maar een paar doppen inzitten bij mijn Golzkasten gok ik er vaak op dat ze niet zwermen of als ze zwermen proberen ze dat met een geknipte moer.
De zwerm slaat terug en de eerste uitlopende moer neemt het roer over en breekt de rest van de zwermcellen, maar dit is geen veilige methode.
Dit jaar is een vreemd jaar, het lijkt of ze bijna niet willen zwermen
Meestal worden op het koolzaad wel 20 a 30 % van de volken zwermdriftig, dit jaar niets.
Maar ik begin ongeveer 1/2 mei bijen van de grote Golzvolken af te nemen voor de koninginnenteelt en dat beperkt de zwermdrift enorm terwijl ze al zwermtraag zijn.
Een Golzvolk kan per seizoen 5x3 ramers afgeven dus ik heb het makkelijk.
De koolzaadvolken worden na de oogst in drieen gedeeld, dus dan zeker geen zwermdrift meer.
Als de koningin van een volk mij niet bevalt dan wordt ze gewisseld, de oude koninginnen zoek ik dan eerst op en zet ze in een kooitje tussen de ramen daarna doe ik de jonge leggende koninginnen in een kunstdop, kooitje eruit/kunstdop erin, alles in alle rust.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: doppen bij jonge moer

Bericht door Tieme » vr 20 jun 2008, 09:06

Hallo Dirk,

Hoe lang zet jij de oude moer in een kooitje tussen de ramen voordat je de ieuwe moer in een kunstdop geeft? En haal je haar een paar uur van te voeren weg of wissel je om (gelijk oversteken).

Tieme

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen bij jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » vr 20 jun 2008, 19:17

Tieme,
Als ik een stand controleer en ik ben niet helemaal tevreden over een moer dan zet ik haar in een kooitje en ga verder met controleren totdat alle volken gecontroleerd zijn.
Stel dat ik er 5 vervangen wil dan zit de eerste moer een paar uur in het kooitje en de laatste een uur.
Deze tijd is niet belangrijk belangrijk is dat je wisselt in alle rust dat is ook de reden waarom ik de koninginnen eerst opzoek en in een kooitje zet, je behoeft daarna alleen het kooitje uit te trekken en de kunstdop op de zelfde plaats met een punaise vast te zetten.
Als het kan geen rook gebruiken ev een beetje sproeiwater!
Binnen 5 km rij ik even heen en weer om de mini,s met de koninginnen op te halen maar als het op afstand is neem ik ruim voldoende mini's mee, meestal weet ik wel hoeveel ik er ongeveer nodig heb en neem er dan toch twee extra mee.
Als er geen zwermstemming is gaat het zeker altijd goed is mijn ervaring.
Als je geen tijd meer hebt kan je de nieuwe koninginnen ook de volgende dag met de kunstdop inzetten dus alle rust voor de bijen en voor jouw.
Succes,Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten