beginvraag ivm gevangen zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:
beginvraag ivm gevangen zwerm

Bericht door maxibaut » do 26 jun 2008, 14:24

Beste,

Ik had graag wat eenvoudige tips gekregen voor het verzorgen van een zwerm.
dag 1:Ik heb met een korf een zwerm gevangen
dag 2:de korf heb ik geledigd in een DB kast van 10 kaders met een lege honingkader bovenop. Deze honingkader was voor de helft gevuld met bijen, ongeloofeljk hoeveel bijen er waren.
dag 3:Ik heb een kleine controle gedaan en mijn honingkader gevuld met kaders, alsook koninginrooster geplaatst. Ik heb die dag de Koningin gezien.
dag 4-5-6:verlof met gezin
dag 7: ik had verwacht om reeds larven te vinden in de kast (kast zit vol met volle honingkaders, lege kaders en kaders die nog moeten aangebouwd worden) Van elk wat wils dacht ik)

Ik zie echter dat er nog niets gebeurd is, wel zijn werkbijen honing aan het verzamelen en cellen aan het bouwen.

Graag korte tips hoe het verder moet.

Ik heb nog slechts 1 andere kast met bijen die op dit moment vollop aan het werken is en waar ik reeds 9 kilo lentehoning van heb.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: beginvraag ivm gevangen zwerm

Bericht door Bart de Coo » do 26 jun 2008, 15:04

Het is dus hoogstwaarschijnlijk een nazwerm met een jong, onbevrucht moertje erin. Gewoon nog een weekje geduld hebben, zou ik zeggen. Ik heb zelf in de rust van Nederland-Roemenie (!) een nazwermpje geschept en de moer had na 7 dagen eitjes. Je moest heel goed kijken om het te zien: ze was echt net aan de leg. Dus kijk over een weekje nog eens.

Voor je gemoedsrust kun je 's avonds voor het slapen gaan even een tik tegen de kast geven. Als het volk kort opbruist, dan zit het gewoon snor.

Geduld is een schone zaak.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten