hoofdvolk verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

hoofdvolk verplaatsen

Bericht door cwpaleber »

Ik wil een van mijn hoofdvolken verplaatsen,ongever tien meter nu vraag ik mij af of dat ook een probleem.
Op de plek waar ze nu staan ,staan ze alleen.
:hive: :confusion-confused:
Groet Carlo
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door Jeroenvt »

Als je de mogelijkheid hebt de kast verplaatsen naar een plek minimaal 6 km van waar ze nu staan. Daar drie weken laten staan, dan kun je ze op de nieuwe plek zetten. Of langzaam iedere dag een klein stukje (maximaal de halve kastbreedte (spaarkast dus 20 cm)) opschuiven. 10 meter gedeeld door 20 cm is dus vijftig dagen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: hooftvolk verplaatsen

Bericht door cwpaleber »

Hoe kom ik bij deze vraag ,een maat van mij heeft een mini plus op gepakt en zo vier meter verplaatst in een keer,ging gewoon goed.
Groet Carlo
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: hooftvolk verplaatsen

Bericht door Robbert »

Dan moet je het maar aan den lijve ondervinden zeg ik. Een miniplus kastje heeft waarschijnlijk weinig tot geen vliegbijen en daarom ging het goed. Als je een volledig volk 10 meter verderop plaatst zal je zien dat al je vliegbijen de volgende dag zich verzamelen op de oude plek. Bij een koude nacht ben je die bijen straks allemaal kwijt dus wees voorzichtig. Je hebt niks voor niks een "vlieger" methode om volken te splitsen. Die maakt gebruik van dat terugvliegen principe. Laat maar weten of het jou gelukt is om ze 10 meter verderop te krijgen zonder verlies.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hooftvolk verplaatsen

Bericht door A.A. Staals »

Als er geen obstakels tussen zitten kun je gerust verplaatsen b.v. in twee keer. De bijen vinden dit echt wel terug.

ad staals
Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door cwpaleber »

Alsje nu twee volken moet verrenigen en die staan ook zo'n tien meter uit elkaar,waar ik ook nog mee temaken krijg.
Dan zal er ook toch ook een verplaatstmoeten worden,dit kan toch ook niet anders.
Groet Carlo
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door Albert Stoter »

cwpaleber schreef:Alsje nu twee volken moet verrenigen en die staan ook zo'n tien meter uit elkaar,waar ik ook nog mee temaken krijg.
Dan zal er ook toch ook een verplaatstmoeten worden,dit kan toch ook niet anders.
En ook dan is het lukken van dat verplaatsten afhankelijk van tussenliggende omstakels, m.n. andere bijenkasten. Het verplaatsen van een kast zonder dat er andere bijenkasten in de buurt staan gaat beter dan wanneer je andere bijenkasten moet "passeren" (die veel bijen van verplaatste kast zullen "afvangen"). Als die tussenliggende kasten extra bijen kunnen gebruiken (en de verplaatste kast wel wat bijen kan missen) is er al weer minder een probleem (tenzij de verplaatste kast juist een hogere varroa besmetting heeft). Zo kunnen er aardig wat overwegingen zijn.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door Jaap v.Popering »

De verliezen die er dan altijd optreden licht ook aan welke richting de verplaatsing zal zijn . Als men de volken vijf meter achteruit verplaatst zullen de verliezen minder zijn dan vijf meter vooruit , dan vliegen zij over de kast heen en vinden hem nauwelijks terug . Probeer het maar op een dag dat je in de gelegenheid ben om dit de volgende dag te opserveeren .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door Bart de Coo »

De handigste methode vind ik het altijd om pas te verplaatsen als de bijen binnen zitten en voorlopig binnen blijven. Als het in december echt koud gaat worden en het ziet er niet naar uit dat de temperatuur de komende week of langer boven de vijf graden komt, dan kun je je stal herschikken zo veel als je wilt. Dat doe ik dan ook graag en daar anticipeer ik ook op. Wel met zijn tweeën werken graag. Goed kijken of je nergens over kunt struikelen en héél rustig aan.


Groet,

Bart
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door Robbert »

cwpaleber schreef:Alsje nu twee volken moet verrenigen en die staan ook zo'n tien meter uit elkaar,waar ik ook nog mee temaken krijg.
Dan zal er ook toch ook een verplaatstmoeten worden,dit kan toch ook niet anders.
Nee, in principe hoor je die twee samen op een andere stand 3 weken te plaatsen wil je geen een bij verliezen. Daarom plaats je eventuele kunstzwermen op zesramers vlak naast het oude hoofdvolk. In het najaar kun je eventuele te kleine volken weer met het volk ernaast verenigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marije_en_Bas en 166 gasten