11 december nog darren in het volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Fons
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 06:48
Contacteer:

11 december nog darren in het volk

Bericht door Fons »

Hoi,
Dit is mijn eerste jaar met bijen ben gestart afgelopen mei met een zwermpje.
Ik heb maar 1 volk op 2 BK .
Nu lopen er Darren (af en Toe) op m'n vliegplank en het is 11 december kan iemand mij vertellen hoe dit kan?

B.v.D Fons
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door de vos roger »

Hallo Fons,
welkom op het forum ! :wink:
Een paar jaar terug kwam ik net hetzelfde fenomeen tegen ,nogal wat darren op de vliegplank in de winter.
Na de winter zag ik dat er een jonge ongemerkte koningin in het volk aanwezig was, het gevolg van een late moerwissel waarbij de jonge koningin niet meer bevrucht geraakte .Het gevolg was ,dat de koningin toch aan de leg ging en alleen maar darren voortbracht.
Als je verschillende volken hebt dan kan je zo'n volk verenigen met een ander als er nog voldoende werksters zijn, maar als je maar één volk hebt is dat dan een verloren zaak. Dus best afwachten tot het voorjaar, en wie weet ......komt er nog iets anders uit de bus.
groetjes
roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door Dirk Blanken »

Voor het verenigen wel de oude darrenbroedige moer of de jonge niet bevruchte moer even verwijderen voor het verenigen lijkt me.
Dirk
dertiende
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door petro »

Hoewel ik ze niet rond zie hobbelen bij het vlieggat,zie ik wel darren in het volk.
Nu is het een Buckfastvolk waar dat regelmatig schijnt voor te komen .
Petro
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door de vos roger »

Ja natuurlijk Dirk moet dan eerst die "oude" eruit :)
Petro ik heb ook zo'n 30 tal buckfastvolken en een late moerwissel gebeurt nogal eens bij dat "ras"
als dat voor november is kan dat nog meevallen ,maar al wat later is kan een probleem zijn :be2:
groetjes
roger
Roeland Segers
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:04
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast, bastaard
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door Roeland Segers »

Een van mijn volken had eind oktober nog veel (relatief kleine) darren. Ze werden niet uit de kast gejaagd en vlogen vrij in en uit. Toen ik in de kast keek zag ik keurige plakjes werksterbroed afgewisseld met gezond ogende plakjes darrenbroed in werkstercellen. Er zaten relatief veel darren in (schatting: een op twintig). Ze had ruim stuifmeel opgeslagen (2 volle ramen aan beide kanten) Dit voor een moer uit Juli die bij het aan de leg gaan geen onregelmatigheden toonde en het volk tot dan toe op normale wijze had opgebouwd. Toen ik ze vanmiddag behandelde zag ik darren in de tros, maar vooral werksters. Zag er verder prima uit. Het lijkt alsof deze moer toen een beetje 'achterliep' met haar leggedrag. Wellicht wat Italiaanse genen die slecht getimed tot expressie komen?
Het kan natuurlijk ook gewoon aan de moer liggen. Dat zie ik dan volgend voorjaar.

Anyway, wat ik wilde zeggen is dat darren in de winter niet altijd een indicatie van een probleem hoeven zijn.

Roeland
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door semar »

Er hoeft inderdaad niets aande hand te zijn,grote volken met vee lvoer laten soms wat darren overwinteren,
enzoals aleerde opgemerkt bijBuckfast volken is dat meer regel dan uitzondering.


Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

ps-let wel wát darren niet groote hordes natuurlijk
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door de vos roger »

Roeland Segers schreef:
Anyway, wat ik wilde zeggen is dat darren in de winter niet altijd een indicatie van een probleem hoeven zijn.

Roeland
Nee als het over enkele darren gaat , maar als de populatie zo groot is als het aantal werksters dan heb je wel een probleem :be9:
roger
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door Robbert »

In een volk heb ik ook nog darren zitten. Althans deze vond ik afgelopen week op de bodem. Dit volk was dit jaar mijn beste volk dus ik ga er maar vanuit dat de darren nu een hele hoop warmte afgeven mochten ze nog in de tros zitten.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 11 december nog darren in het volk

Bericht door Jaap v.Popering »

Wanneer een volk zijn darrenslacht niet voltooit heeft , heb ik zo mijn bedenkingen .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten