dilemma verplaatsen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
dilemma verplaatsen kast

Bericht door Bijenhoudster » vr 14 jan 2011, 13:37

Ik woon aan de Waal het water staat hoog (gisteren 70 cm onder mijn tuin die hoger ligt dan het huis) en zal maandag/dinsdag de hoogte krijgen van 1988. Vanmorgen foto's gezien bij de vorige bewoner om te vragen hoe de situatie in 1988 was. Toen stond het water rondom het huis, nog net niet daarin, wel in de kelder. Zelfs bij een gelijke waterstand in Lobith kan het hier toch anders zijn dan toen, als er wind is bijv.

De bijenkasten staan 2 pallets hoog. Dat zou in 1988 net voldoende geweest zijn.

Nu zit ik steeds te twijfelen, afwachten en kijken hoe hoog het komt?
Gaan die pallets niet drijven?
Geeft dat geen vochtprobleem als er water onder de kast staat?
Moet ik ze verplaatsen, niet eenvoudig kan ik niet alleen, en waarheen?
En hoe groot is die verstoring?

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Jan Kruit » vr 14 jan 2011, 14:28

Zelf zou ik de kasten verplaatsen. Misschien een collega imker in de buurt.
Anders de kasten hoger plaatsen b.v. door met 1 of twee pallets verhogen en dan
verzwaren van de pallet met tegels of stenen.
Verplaatsen is geen probleem aangezien de bijen, na de winter periode, zich opnieuw invliegen.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Bijenhoudster » vr 14 jan 2011, 17:35

Bedankt voor het advies. Ik ga kijken of ik nog ergens een pallet kan krijgen, weet nog niet waar. En daar dan stenen opleggen. Dat betekent wel dat de bijen van hun plaats moeten, maar in dit geval is de verstoring dan 1x en niet later weer terug halen.

Wat gebeurd er eigenlijk als bijen verstoord worden? Ze gebruiken meer energie maar wat is het gevolg daarvan? Gaan ze van de tros af?

Het wordt wel heel spannend hier of het water niet in huis komt. In 1993 stond het in huis en in 1995 stond er zo'n 70 cm in de huiskamer.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Oude Essink » vr 14 jan 2011, 19:28

Inmiddels zijn de dijken zo verhoogd, dat de risico's van toen zich niet zullen voordoen :D om zelf geruster te zijn, zou ik het advies van iets hoger zetten opvolgen; kasten verplaatsen, zoals wij toen moesten, is niet meer aan de orde. Ik ben nog steeds Kees van Holland zeer dankbaar, dat hij na mijn noodroep binnen een half uur bij mij was met een grote vrachtwagen om mijn 50 kasten mee te nemen naar Rhenen (Werkbij) ; 14 dagen later weer terug gebracht; 1 volk gesneuveld.
Afbeelding

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Bijenhoudster » za 15 jan 2011, 09:01

Ik heb helaas niet zoveel aan dijken die verhoogd zijn want ik woon buitendijks. De voorspelling is zoals 1988 toen stond het tegen de deur aan, het stoepje voor de deur stond onder, de kelder stond vol water en rond het huis stond water. Het huis ligt in een badkuip. Bij wind is de waterstand van Lobith hier hoger, er is windkracht 4 voorspeld.

Er komt vandaag iemand helpen een pallet onder de kasten zetten.

Ik sta nu 's ochtend op en kijk als eerste of er water onder de kersenbomen staat (daar zou het als eerste omhoog komen) niet dat ik het nu al verwacht, donderdag stond het hoger, maar het is toch het eerste waar ik naar kijk. Vervolgens kijk ik op de computer, wat zijn de waterstanden, vannacht 15 cm gestegen, vanaf nu zal het stijgen met maandag en dinsdag als hoogste. Zoals de voorspellingen nu zijn is het de vraag of het net wel of net niet in huis komt, ik zet toch maar vast het een en ander op zolder.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Jaap v.Popering » za 15 jan 2011, 10:01

Ik hoop voor je dat de stijging van het water mee zal vallen . Ik weet natuurlijk niet hoe het er daar uitziet maar ik zou die pallets ZEER zwaar met stenen of iets dergelijks belasten , want als de stroming eenmaal vat op de pallets krijgt , kan alles zo maar wegspoelen . Bij ons stond in '53 ook op een morgen drie meter water waar de kasten gestaan hadden ,en ik kan je verzekeren , het is niet leuk .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Bijenhoudster » za 15 jan 2011, 11:34

Als je '53 hebt meegemaakt is dat iets wat je nooit meer zal vergeten. Ik was toen nog niet geboren maar het heeft altijd wel indruk gemaakt. Stond jullie huis toen hoger of ook onder water?

Er liggen hier genoeg bakstenen, wat ik kwijt kan op pallets en kasten zal ik erop leggen.

Waterschap is vanmorgen langs geweest de voorspellingen zijn verschillende, het kan onder de 1600 bij Lobith blijven, maar anderen zeggen weer er een stuk boven. Ze houden contact met mij en hij raadde mij toch aan maar vast het een en ander op zolder te zetten. Dat hebik dan maar vast een beetje gedaan. Maar met spullen een trap op met een kapotte knie, rug en nekwervels is niet gemakkelijk. Als de stand bij Lobith te hoog wordt heb ik nog wel even de tijd. De komende dagen worden dus spannend.

Maar wat doet een verstoring met de bijen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Jaap v.Popering » za 15 jan 2011, 17:08

Bijenhoudster schreef:Als je '53 hebt meegemaakt is dat iets wat je nooit meer zal vergeten. Ik was toen nog niet geboren maar het heeft altijd wel indruk gemaakt. Stond jullie huis toen hoger of ook onder water?

Maar wat doet een verstoring met de bijen?
Nee gelukkig niet , wij woonden boven op een dijk , maar ook daar stond het water aan een zijde net in een kamer , kantje boord dus .

De verstoring is op te maken uit de reactie van ; Hennie . want dat was toch een behoorlijke verhuizing .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 16 jan 2011, 12:43

De berichtgeving is gunstig. Ze verwachten nu maandag het hoogste punt van 1540 cm, ipv de 1600 cm waar ze het eerst steeds over hadden. Ik ga er nu vanuit dat het goed gaat.

De bijenkasten zijn vandaag 2 pallets verhoogd en zijn door de verstoring gaan vliegen en dode bijen naar buiten aan het werken. Het is hier 8 graden, ik had ze hier nog niet eerder zien vliegen ook niet toen het warmer was.
Ik weet dat je met 15 graden pas in de kast mag maar niet bij welke temperaturen de bijen zelf gaan vliegen. Ik las wel dat ze dat bij jullie al deden.

Welke temperatuur is dat ongeveer?

Had ik de vliegplank dicht moeten laten, of niet omdat als ze van de tros afgaan ze toch een reinigingsvlucht willen maken en dat anders in de kast doen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dilemma verplaatsen kast

Bericht door Oude Essink » zo 16 jan 2011, 13:38

de vliegplank dicht moeten laten
Als bijen zo boven de 6 á 7 graden, bij verdere gunstige uitvliegomstandigheden, buiten een kijkje willen nemen en geen uitvliegmogelijkheid meer hebben omdat de imker de vliegplank afsloot, raken zij in paniek en dit kan leiden tot een hogere temparatuur in het volk dan goed voor ze is.
Het advies om de vliegplank te sluiten wordt wel gegeven bij sneeuw en een lekker zonnetje op de vliegplank, dat de illusie geeft van mooi uitvliegweer, hoewel het veel te koud is daarvoor. De sneeuw zorgt er bovendien nog voor, dat de alsnog uitvliegende bijen de sneeuw voor de zon aanzien en in omgekeerde houding gaan vliegen (de sneeuw wijzigt de polariatie van het licht), de buik naar de hemel en de rug naar de aarde wijzend; zij duikelen de sneeuw in, verkleumen en komen om. Om ze dit lot te besparen kan het dienstig zijn tijdens die luttele uren, dat zich zulks voordoet, de vliegplank af te sluiten.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten