Tac tic amitraz

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Tac tic amitraz

Bericht door Ruinerweg » za 22 jan 2011, 21:28

Zo af en toe hoor je nog wel eens imkers die de varroa mijt bestrijden met TAC TIC / Amitraz. Nu is dit in Nederland een verboden middel heb ik begrepen en is dit kankerverwekkend met residuen in was en honing.
Wat zijn dit eigenlijk voor middelen en wat is precies de werking, het schijnt dat het elders in de wereld nog volop gebruikt wordt.
Wie weet hier meer over te vertellen en wie weet meer over residuen in was en vooral honing.
Het lijkt mij een een zeer ongezond en onverantwoord middel, een imker die een natuurhoby bedrijft onwaardig, maar goed.

Inmiddels zijn er andere middelen genoeg om de varroa mijt onder de duim te houden lijkt mij. Officieel toegelaten is er nog niet veel maar hoe zit dit wettelijk met tactic/amitraz en wie controleert dit?

Roel

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door henkwim » za 22 jan 2011, 23:37


A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door A.A. Staals » zo 23 jan 2011, 08:35

Kijk eens in het vorige blad (dec) Bijenhouden.

ad staals

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door HeHo » zo 23 jan 2011, 10:42

Misschien interessant

http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/06904_07.HTML

Op deze site zijn alle toegelaten middelen te vinden.
Ook de niet meer toegelaten middelen en de rede waarom en vanaf wanneer ze zijn vervallen.

Tac Tic is een dierengeneesmiddel en geen gewasbeschermingsmiddel.

met vriendelijke groet Henk

Roeland Segers
Berichten:8
Lid geworden op:zo 12 dec 2010, 10:04
Imker sinds:2004
Aantal volken:150
Bijenras(sen):Carnica, Buckfast, bastaard
Locatie:Nijmegen
Contacteer:

amitraz kankerverwekkend?

Bericht door Roeland Segers » zo 23 jan 2011, 13:45

Als je meer wilt weten over Amitraz kan je bijvoorbeeld op site kijken waarnaar de onderstaande link verwijst. Het is wel wat wetenschappelijk allemaal en ook in het engels. Beschrijvingen van chemische verbindingen zijn sowieso niet echt gemakkelijk te lezen. Ik zal een stukje vertalen. Zelf gebruik ik oxaalzuur en thymol. Dat werkt goed. Ik wil dus zeker niet de indruk wekken dat ik het gebruik vam Amitraz promoot. Dat is niet zo. Dat laat ik aan professionele imkers in het buitenland :snooty: . Ik wil wel objectief en feitelijk blijven.

Onder andere de volgende passages zijn interessant:

Carcinogenic EffectsLong term feeding studies show that amitraz is not carcinogenic in rats. However, it can cause tumors in female mice (8). Amitraz causes an increase in tumors of the lungs and lymph nodes in female mice, but not males, at 57 mg/kg/day over 20 months. A two-year study of female mice also showed an increase in tumors of the liver (hepatocellular tumors) at 57 mg/kg/day of amitraz (4, 5). Because amitraz causes cancer in female mice, but not male mice or male or female rats, it is unclassifiable as to human carcinogenicity (10).
Organ Toxicity
At high doses, amitraz can reduce the function of the hypothalamus, which helps regulate the metabolism by controlling hormone release in the body (4). A daily dose of 200 mg of amitraz per kilogram of body weight for ten weeks causes decreased growth and food consumption (8).
Fate in Humans and Animals
Available data suggest that amitraz, following absorption into the blood, is not readily absorbed into tissues, and is mostly excreted unchanged via the urine

In het kort staat er dat Amitraz kankerverwekkend is in vrouwelijke muizen als je ze 57 mg / kg (voer) / per dag geeft. Er is bij proeven van 20 maanden een verhoogde kans op long- en lymfeklierkanker geconstateerd en bij 24 maanden een verhoogde kans op leverkanker. Verder is er bij mannelijke muizen geen waarneembaar effect en ook bij mannelijke en vrouwelijke ratten is geen verhoogde kans op kanker gevonden. Om deze reden is Amitraz niet klassificeerbaar als kankerverwekkend voor mensen (wat niet wil zeggen dat Amitraz niet kankerverwekkend kan zijn voor mensen.)

Vast staat dat er residuen in de was en honing achterblijven (zie bovenste link naar een onderzoek over residuen in was, ook in het engels. Hier lijkt Amitraz er in vergelijking met fluvanilaat en coumaphos goed vanaf te komen). De vraag is echter of deze schadelijk is en voor wie.

http://www.culturaapicola.com.ar/apunte ... 8-6/06.pdf

http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/ex ... z-ext.html

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 jan 2011, 20:34

Ergens niet te bevatten dat er met enige regelmaat te lezen is dat er geen onderzoek naar ; Amitraz ' gedaan is terwijl dit toch rapporten zijn uit 1995 . Betekend dat de N.B.V. en pri.wur . dit toch geweten moeten hebben .

Het bevreemde mij al veel langer omdat ik niet begrijpen kon dat er aan de andere kant van de wereld wel een toelating is en dat is nooit zonder voorafgaand onderzoek .

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door m.kolsters. » di 25 jan 2011, 19:11

Dag Jaap ik kan niet begrijpen dat de imkers in de grens streek dit nog steeds gebruiken, ga naar intervet in Boksmeer en vraag naar het gevaar van dit product.
Als je dan te horen krijgt hoe slecht het is wil je het niet gebruiken, en zeker geen honing meer verkopen aan je vrienden of bekenden maar alleen aan je ????
Ook heb ik dit aangevraagd aan de dieren praktijk bij mij in de omgeving, en dit kan natuurlijk ook in alle regio's.
Maar een imker gaat dit niet gebruiken, of willen we binnen kort geen honing meer verkopen als onze klanten dit weten.
Ik zal geen Namen gaan noemen maar het moet stoppen met deze gif stoffen voor onze honing.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door Jaap v.Popering » wo 26 jan 2011, 09:49

Tinus

Ik ben het gelijk met je eens dat in de Bijenkast geen gifstoffen thuis horen , maar de mijten horen er ook niet . Het is inderdaad over tijd om met NIET toegestane middelen te stoppen en dat er net als jaren geleden weer een effectief middel toegelaten wordt . Toen de resistentie tegen ;Apistan "er aan zat te komen , had men voor een toelating van een vervangend middel moeten zorgen , dit heeft men bewust nagelaten , en kon je er op wachten dat iedereen maar wat zou gaan doen .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door Berend » wo 26 jan 2011, 20:06

Waarom is er bewust nagelaten om middelen toe te laten?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Tac tic amitraz

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 jan 2011, 12:06

Hier kan de N.B.V. misschien een beter antwoord op geven .
Maar ten tijde van de resistentie zag het bedrijfsleven daar waarschijnlijk geen winst in te behalen , en heeft de N.B.V. ( die de dikste vinger in de pap heeft ) hier niet adequaat op gereageerd , of had een andere intentie ,dit was ook dezelfde tijd dat de Bedrijfsraad om zeep geholpen is.

Verder ga ik hier niet meer op in .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten