PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:
Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door bij » vr 11 feb 2011, 23:13

Volgens mij kun je van het vak imker leven. Ik denk wel dat je in het groot moet denken. Als voorbeeld in een keer een volk 0f 20 wegbrengen het liefst geconcentreerd, zodat je weinig tijd en brandstof kwijt bent. De meeste inkomsten komen denk ik uit de inkoop van produkten en de doorverkoop daarvan de echte handel dus.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 feb 2011, 20:50

bij schreef:. Ik denk wel dat je in het groot moet denken. Als voorbeeld in een keer een volk 0f 20 wegbrengen.
Is dat in het groot :roll:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Oude Essink » ma 14 feb 2011, 14:43

De meeste inkomsten komen denk ik uit de inkoop van produkten en de doorverkoop daarvan: de echte handel dus.
Als je daarbij denkt aan honing, mede, bijenwaskaarsen dan vrees ik, dat je gezin van honger is omgekomen, voordat je de eerste investering hebt verwerkt.
Ga eens bij een beroeps te rade en ik denk, dat de echte inkomsten komen uit bestuivinggelden, de verkoop van imkerijmaterialen (kasten slingers e.d.) en bijenvolken.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door bij » ma 14 feb 2011, 21:49

Beste Jaap,

als je mijn reactie leest heb ik het over in een keer vervoeren van 20 volken en niet over het aantal bijenvolken dat je moet houden.

Ik bedoel handel in de breedste zin van het woord. Het is volgens mij niet bedrijfsmatig om een volk weg te brengen voor de bestuiving. Ik heb weleens gehoord dat je voor elk volk in de bestuiving tenminste 1 volk achter de hand moet houden ter vanging van het bestuivingsvolk onder glas.

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door bij » ma 14 feb 2011, 21:52

Als je bedrijfsmatig bijen houdt vind ik dat je naast de opbrengsten ook het aantal uur moet plaatsen. een redelijke uurvergoeding voor een ZZP bijenhouder is 40 euro per uur. Bij bestuiving alleen zal het moeilijk zijn dit uurloon te realiseren. De volken moeten gebracht/gehaald/gecontroleerd worden.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 feb 2011, 09:30

bij schreef:Beste Jaap,

over in een keer vervoeren van 20 volken en niet over het aantal bijenvolken dat je moet houden.

Ik heb weleens gehoord dat je voor elk volk in de bestuiving tenminste 1 volk achter de hand moet houden ter vanging van het bestuivingsvolk onder glas.
Ik ken een Imker in Nederland die vervoerde zo' n vijftig a zestig volken in een keer .

En voor bestuiving onder glas een volk achter de hand is zeer verstandig , omdat je na de bestuiving haast nooit wat van je volk overhoud , en bovendien heb je altijd de mogelijkheid om uit je reserve volk ramen met gesloten broed , of stuifmeel af te nemen , en je bestuivend volk kunt versterken .

Jaap v P

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door bij » za 19 feb 2011, 16:10

Recent een beroepsimker gesproken. Hij gaf aan dat de meeste inkomsten uit handel kwamen en hij hoopte op een kleine opbrengst uit de bestuiving. Deze beroepsimker heeft ca. 400 volken.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door erikzhs » za 19 feb 2011, 17:56

Beroepsimker is zeker wel mogelijk, maar erg zwaar werk volgens mij. Gisteren een lezing bijgewoond van een Nederlandse beroepsimker in Duitsland. Deze man had ruim 200 productievolken en had daar zo'n 15 ton honing per jaar van. Deze honing (vnl. koolzaad, acacia, korenbloem) was een behoorlijke bron van inkomsten. Verder verkocht hij in het voorjaar een groot aantal volken aan hobbyimkers en in de winter verkocht hij imkermateriaal. Bestuiving deed hij niet, want dat leverde onvoldoende op.Ik had de indruk dat hij daar prima zijn brood mee kon verdienen, maar dus wel zwaar werk. Zware bakken honing en veel gesleep met materiaal. Deze man had NOOIT last van wintersterfte of verdwijnziekte. Zeer leerzaam, veel dingen gehoord die voor mij nieuw waren.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » za 19 feb 2011, 19:20

Dat is een gemiddelde van zo'n 75 kg per kast . ben ik even jaloers :roll:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 147 gasten