wanneer terug op 1 broedkamer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
wanneer terug op 1 broedkamer?

Bericht door erikzhs » za 29 jan 2011, 10:51

Hallo,
Wanneer en bij welke temperatuur kan ik de onderste broedkamer weghalen, zodat de volken op 1 broedkamer staan? Bij die handeling wil ik ook gelijk de bodem vervangen. Ik wil een aantal volken eind feb/begin maart verplaatsen naar een plek met veel wilgen, ongeveer 2 km vanaf de huidige standplaats. Omdat dit behoorlijk dicht bij is, wil ik dit doen voordat er massaal gevlogen gaat worden. Het vervoer is wat makkelijker als ze op 1 broedkamer staan. Het liefst doe ik dit een tijdje voor het verplaatsen, zodat de overgebleven broedkamer weer een beetje vast zit aan de bodem op het moment van vervoer. Graag wat tips hierover.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: wanneer terug op 1 broedkamer?

Bericht door semar » za 29 jan 2011, 11:24

Hallo erik,

Als er broed alleen in de broedkamer zit, kan dat geen kwaad.Mits de plek broed niet tegen de onderlat aan licht.
Is dat wel zo dan even een week of twee bodemschuif sluiten. alleen de eerste 3 weken, zodat het broed uit kan lopen.

Zou me ook niet druk maken joh, in mijn ervaring is 2 km ruimschoots voldoende zo vroeg in het jaar.
Krab de onderkant van de broedbak niet af, na een paar dagen vliegen plaken ze het weer vast.
Even goed je kastband gebruiken! :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer terug op 1 broedkamer?

Bericht door Thijs Corporaal » wo 02 feb 2011, 23:38

Hoi Erik.
een antwoord op je vraag wat ik al verschillende keren gedaan heb is,ik neem een paar kasten als de wilg bloeid in de auto en dat is rustiger dan op een aanhanger, en ga dan s ávonds naar de barsbeek waar de wilgen staan zet de kasten neer en wacht een tijdje de temperatuur is dan toch laag en open dan de vliegplanken de volgende morgen beginnen ze te vliegen en de wilgbloei trekt hun dan, ze komen tot nu toe niet naar de thuisstand ondanks dat die ook net als bij jouw ook dicht bij is.
Groeten Thijs :be8:

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: wanneer terug op 1 broedkamer?

Bericht door bij » za 19 feb 2011, 16:34

Ik laat mijn volken altijd op twee BK staan. Bij het kunstzwermen maken de twee bk van elkaar af. Eveb kijken of in elke BK eitjes zitten. Kunstzwermen maken klaar.

Tijdens het vervoer van de bijenvolken gebruik ik altijd twee spanriemen kruislings over elkaar. Ik weet dan vrijwelzeker dat de BK en bodem niet losschieten. Ik vervoer de bijen namelijk ook in de auto.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: wanneer terug op 1 broedkamer?

Bericht door pim123 » zo 20 feb 2011, 20:52

bij schreef:Ik laat mijn volken altijd op twee BK staan. Bij het kunstzwermen maken de twee bk van elkaar af. Eveb kijken of in elke BK eitjes zitten. Kunstzwermen maken klaar
Wat slim, zijn er meer mensen die dit doen ? (ik heb dit jaar voor de eerste keer overwinterd op twee broedbakken en zit nu een beetje met de timing)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten