vraagje nazwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:
vraagje nazwerm

Bericht door poelmans_sven » vr 06 mei 2011, 00:56

Vandaag mijn eerste zwerm geschept.
Alles verliep vlot tot het inslaan van de zwerm. Het merendeel van de bijen had ik in de kast gestoten en de rest van het volk was in de kast aan het trekken.
Toen alles wat rustiger was zag ik echter in het gras een klein bolletje bijen met een onbevruchte koningin.
Ik heb haar op de vliegplank gezet en ze liep de kast in, spijtig genoeg mankte ze aan een achter pootje.
Nu volgens de literatuur kunnen er meerdere koninginnen in een nazwerm zitten. Zou het kunnen dat het hier om een verstekeling ging ?

Groetjes Sven

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door Oude Essink » vr 06 mei 2011, 08:44

Er kunnen meerdere jonge moeren in een nazwerm zitten; als zij aan een tak hangen, zie je je vaak 2 of meer klonters bijen. Een mankerende jonge moer wordt dorgaans na het uitlopen niet geaccepteerd en afgestoken. Jouw manke moertje zal hieraan ontkomen zijn of (waarachijnlijker) heeft bij het zwermen (of zwermscheppen) averij opgelopen. Afwachten maar, hoe het verder gaat.

Afbeelding

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door poelmans_sven » vr 06 mei 2011, 08:56

Inderdaad, toen ik de zwerm schepte bestond deze uit die 3 klonters aan een overhangende boom.
Dank je wel, dit is best wel spannend voor een nieuweling. :be9:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door semar » vr 06 mei 2011, 10:56

In de chaos van het afkomen van de zwerm, lopen vaan een paar van de ´kwaakers´ snel uit en gaan meteen met de zwerm mee, ´s avonds vechten de dames het uit.
Je ziet dan ook kleine kleitjes zich samenvoegen.

Bijen acepteren een moer met een makement aan de ´midelste´poten, een defect aan voor of achterpoot wordt niet getolereed.
Volgens de litaratuur heeft zo´n beschdiging tot gevolg dat de eitjes niet meer in het midden van de cel worden gelegd maar aan de kant, en worden die door de werksters verwijderd.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door poelmans_sven » za 14 mei 2011, 17:59

Hoi,
hier het vervolg:
Na een paar dagen invliegen leek het volkje rustig te worden. Gisteren haalde de bijen zelfs stuifmeel aan.
Vandaag echter stopte het volk met vliegen en bezette volledig de vliegplank. De bijen waren rustig alleen kwamen ze massaal naar buiten.
Normaal gezien zou de koningin reeds een paar dagen terug op bevruchtingsvlucht moeten geweest zijn. Dus ik heb eigenlijk totaal geen idee wat ze van plan waren/zijn. Spijtig genoeg moest ik naar mijn werk vertrekken en heb ik het hele verhaal niet kunnen zien.
Ik heb het kastje niet opengemaakt en de bijen niet gevoedered.

Herkent iemand dit gedrag ?

Met Vriendelijke Groetjes, Sven Poelmans

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door semar » zo 15 mei 2011, 11:37

als een koningin op bruidsvlucht gaat zie je vaak ceel bijen op de vliegplank als een gek stretselen.
een koningin gaat medere keren de kast uit, om voor te spelen een een aantal maal op bruidsvlucht.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vraagje nazwerm

Bericht door poelmans_sven » zo 15 mei 2011, 20:19

Dank je wel.

Ik had dat nog nooit gezien met zo'n groot volk. Het zal inderdaad wel zoiets geweest zijn want vandaag was alles terug rustig.

MVG, Sven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten