Wanneer slingeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wanneer slingeren?

Bericht door jawi » za 07 mei 2011, 18:54

Ik heb een vraag, ik vind het moeilijk om het juiste moment om te slingeren te bepalen. Zover ik nu zie wordt er nog steeds heel veel verse honing binnen gehaald, en er staat nog behoorlijk wat in bloei in de buurt. Ik ga uit van 2 keer per jaar slingeren, voorjaar en zomer.
Wanneer slingeren jullie voor het eerst?
Jan-Willem

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 mei 2011, 20:50

jawi schreef: Wanneer slingeren jullie voor het eerst?
Zodra de Honing rijp is .

Jaap v P

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door Ivo » za 07 mei 2011, 21:26

en dan snel de hk weer terugzetten!

Ik slinger eigenlijk zodra het kan... rijpe honing = afhalen en slingeren maar.

Goede graadmeter voor mij is als mijn collega's komen zeuren dat hun honing op is... :wink:

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door beethere » za 07 mei 2011, 21:31

Ivo schreef:en dan snel de hk weer terugzetten!

Ik slinger eigenlijk zodra het kan... rijpe honing = afhalen en slingeren maar.

Goede graadmeter voor mij is als mijn collega's komen zeuren dat hun honing op is... :wink:

Lol; dat beginnen ze bij mij al in februari... :P
Maar ik twijfel ook al 2 weken....

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door zonregeditor » za 07 mei 2011, 22:44

ik heb de afgelopen dagen 4 honingkamers geslingerd omdat die grotendeels verzegeld en vol waren, en omdat ik
geen vloeibare honing meer had kwam dat goed uit :). Heerlijk verse krachtige voorjaarshoning.

Ik heb alleen helaas geen refactometer maar wat een taaie droge honing is het zeg! Ik verwacht een laag watergehalte in elk geval.. Ik durfde het ook zeker aan met een paar ramen die nog niet voor 2/3 verzegeld waren
om die gerust mee te slingeren, ook aan de hand van een topic vorig jaar ( ik weet niet meer welke) waarin
aangegeven dat onverzegelde honing soms toch al rijper is dan verzegelde honing.

Het heeft ongetwijfeld te maken met de droogte, we hebben hier al in geen weken een drupje gezien.

Normaal slinger ik het liefst pas als de hele kamer mooi verzegeld is.
groet peter

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door Bijenhoudster » zo 08 mei 2011, 10:56

Misschien dat mijn vraag hierbij aansluit.

Ik heb maar 1 volk dat honing haalt. Het andere volk is niet zo'n best volk en haalt wel honing maar niet zoveel en slaat dit op in de BK dat laat ik maar zo. Van dat goede volk heb ik nog maar 2 ramen echt verzegeld geloof ik al een tijdje. Die wil ik eigenlijk al zo graag slingeren, gewoon omdat ik nu wel eens een keer honing wil eten. Ik heb ze nu een jaar en nog niet kunnen oogsten. Kan ik die 2 ramen niet eruit halen, slingeren en 's avonds terug zetten?

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door tonie-v » zo 08 mei 2011, 11:17

Natuurlijk kan dat, daarbij worden deat volk dan nieuw gestimuleert, er is niks beter als de natte ramen terug te hangen! :whistle:

mvgr. tonie

ps. snap niet waarom er niet meer honing is,
ik heb hier thuis van een volk twee VOLLE honingbakken afgenomen en weer terug gezet,
vandaag volk twee en zo de hele week door, staan nu op drie broed en twee honing, (11 raams)
(moet erbij zeggen dat de volken al een broedafleger gehad hebben)
is dat in vergelijk met collega´s veel of gewoon normaal? :?
ajv

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door Bijenhoudster » zo 08 mei 2011, 11:36

Ik snap dat ook niet, ik lees hier steeds dat iedereen honing heeft. Dat ene volk doet het goed en er was hier veel dracht. Ze staan wel donker, vlogen wel maar soms beginnen ze pas 8.30 uur. Als ik naar bed ga vliegen ze soms nog wel. Ze krijgen bij mij wel natuurbouw in de bk's.

Ze hadden die HK wel snel uitgbouwd, met kunstraat gegeven. Het blijft nu zo'n beetje hangen lijkt het wel. Komt misschien toch doordat ze lege ramen in nieuwe BK hebben gekregen.

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door tonie-v » zo 08 mei 2011, 12:15

Als je kunt, dan hang je altijd een paar uitgebouwde ramen ertussen,
bij 10 ramer nr 3 en 7 dan hebben ze al snel de midelste volgebouwt,
tenminste bij mij wel!?
Heeft je mentor dat niet verteld?

mvr. gr. tonie
ajv

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren?

Bericht door Bijenhoudster » zo 08 mei 2011, 13:02

Nee heeft mentor niet verteld, ze doet ook niet aan natuurbouw.

Zou ik dan 2 ramen uit bovenste BK naar beneden halen, dan moet ik boven zeker sluitramen gebruiken, anders gaan ze die volbouwen. Zou dat echt schelen in bouwtempo?
Wim Grasstek vertelde middelste raam eruit halen daar gaan ze onder bouwen aan het raam van bovenste BK, anders is de overbrugging van raamruimteraam te veel en willen ze niet naar onderste BK. Bij mij bouwden ze niet aan de middelste raam van bovenste BK vast maar gingen ze dwars tussen de raten bouwen. En hij zegt eerst 3 lege ramen geven, sprak niet over uitgebouwde ramen beneden zetten.

Toen ik dat dwarsgebouwde raat weghaalde, heb ik er maar een leeg raam ingehangen. Het gekke is dat ze toen die niet vol gingen bouwen maar wel de 2 ernaast. Misschien omdat die nieuwe nog de geur niet had? Omdat ze nog steeds een beetje scheef gingen bouwen en ik dat wel recht ertussen had geduwd, maar zij weer scheef verder gingen, heb ik er gisteren een kunstraat in het midden gehangen. Ik probeer ook maar wat.

Ik zit nog even te denken, op zich bouwde ze die extra ruimte die ik gaf wel vol, in hun eigen tempo en manier. Voel dan meer om de bovenste BK intact te laten. Ze gaan dan misschien sneller bouwen omdat die 2 raten koud worden? Dat vind ik wel geforceerd. Ik wil graag zo dicht bij de bijen zelf blijven. Dat gaat bij mij niet altijd op zoals je misschien wel leest maar ik zoek zo nog een beetje naar beste manieren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten