honing rijpen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: honing rijpen?

Bericht door semar » di 14 jun 2011, 10:21

TubaLeoVoet schreef:???
Op alle bijeenkomsten die ik al heb meegemaakt, en op de beginnerscursus over honingbehandeling, drukken ze er allemaal op dat niet geroerde honing niet verkoopbaar is. Misschien zijn Belgen wel kieskeuriger met wat ze op hun boterham willen smeren dan Nederlanders ?
Het gaat vooral om het uitzicht, en niet over de kwaliteit. over gisting heb ik ook nooit gesproken. Als de honing grof kristalliseert, krijg je geheid kwade klanten die beweren dat je suiker onder de honing hebt geroerd.
Dat is wat ik altijd en overal hoor hier bij ons.
nogmaals onzin!

schiften is als het vet/olie zich van het water/vocht in bv. een saus saus zich van elkaar gaan afsplitsen heeft dus niets met honing te maken.
Honing bevat geen olie/vet en KAN dus niet gaan schiften.
je kunt als de bijen op meerdere bronen bezig zijn geweest wel krijgen dat ze door verschillende soortelijk gewicht in de honingen op elkaar gaan drijven,op te losen door eens te roeren (tijdelijk).

het rijpen (enige tijd in een vat laten staan) maakt de honing niet beter maar slechter (Wat betreft water gehalte), honing is hygroscopisch. ze trekt vocht uit de lucht aan. De honing zal in de rijper meer vocht aantrekken dan in een pot en het water gehalte loopt dan IETS op.
Vroeger dacht men dat je met rijpen het vocht gehalte omlaag bracht bij onrijpe honing.
onrijpe honing schift niet maar gaat gisten (smerig gezicht, alcohol lucht).
het beste verkoopt hiér vloeibare honing, beter dan welke gekristalizeerde ook (creme honing inbegrepen).
Grove kristalen zijn lastiger te verkopen dan fijne kristalen, nogmaals warm water badje.dit is echter een natuurlijk fenomen.
Als imker zul je veel voorlichting moeten geven over honing (er gaan de raarste verhalen rond). :wink:

als het je puur om het showen van dit mooie product gaat is er niets beters dan vloeibare honing in zijn verschillende kleuren van water helder via amber tot donkerbruim.
je bouwt over de jaren een klantenkring op en die kunnen verschillende wensen hebben, raathoning, vloeibaar, creme of zoals bij mij vaak het geval ´raw´met zo min mogelijk ingrepen en handelingen na het slingeren.
als alle belgen alleen maar creme honing willen zijn mischien de nederlanders wel het meest lastig? in ieder geval je hebt liefhebbers van alle verschilende vormen van honing (hier in amsterdam dan ) :wink:

ja wat je hoort hoeft niet altijd te kloppen, zowel hier als in belgië als je lang meeloopt in het imkeren zul meer verhalen horen die iedereen binnen een bepaalde groep meezingt, bv (Open bodem ventilatie of gesloten) het lastige van imkers is dat ze van natuure nogal koppig/eigenwijs kunnen zijn en hun mening niet snel zullen wijzigen maar eerder vasthouden aan wat zij vinden/geloven dat het beste is voor hun of hun bijtjes.

Ik raad je aan om te doen wat jouw het beste lijkt en eventueel eens te expirenementeren (als je het per se zeker wilt weten) want een ding is zeker imkers zijn het ZELDEN met elkaar eens.

sterkte in je imker cariëre.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door TubaLeoVoet » di 14 jun 2011, 13:39

Tja, dan hebben ze me behoorlijk was wijsgemaakt, en heb ik een investering te veel gedaan.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Barbapapa » di 14 jun 2011, 14:54

TubaLeoVoet schreef:Tja, dan hebben ze me behoorlijk was wijsgemaakt
:doh:

Tja, ik wist de eerste keer ook niet beter, roeren, roeren en nog eens roeren, echter kwam ik er achter dat een paar direct gevulde potten (direct uit de slinger via een zeef) maanden later de kristallisatie op gang kwam (linde honing). Dit keer heb ik de voorjaarshoning twee maal af geroomd en een keer geroerd (fructose - glucose). Van slinger t/m in de pot, 7 dagen.

De meeste honing is al geconsumeerd voordat kristallisatie goed op gang is, ik heb slechts 25Kg (3 volken) voorjaarshoning te verkopen/verdelen. :D
Als ik zeg maar 100Kg voorjaarshoning zou hebben geslingerd, dan zou ik de helft enten (denk ik). Een soort assortiment maken.

Gr.

BartB
Berichten:5
Lid geworden op:vr 03 jun 2011, 13:46
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door BartB » di 14 jun 2011, 15:57

Mijn vrouw komt uit China , daar zeggen ze juist dat als je honing hebt die gekristaliseerd hebt hij extra gezond is ( lijkt me sterk hoor), wij kopen nu honing en laten die vaak een jaar in de kelder staan waarna deze "extra" gezonde honing speciaal mee naar familie in Frankrijk gaat en daar met veel enthousiasme word ontvangen.Je ziet maar smaken verschillen>

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 13 mar 2012, 15:53

Ik wil binnenkort een rijper kopen. Wat raden jullie aan: een RVS vat of kunststof? Moet het hermetisch afsluitbaar zijn?
Kan het rijpen ook gebeuren in b.v. frietsausemmers en gebruik je de rijper (of aftapvat) dan eigenlijk alleen om potjes te vullen?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 14 mar 2012, 08:22

Niemand? Was mijn vraag zo dom?
Wat gebruiken jullie? Ik heb als beginner nog genoeg aan te schaffen, dus als kunststof volledig voldoet wil ik geen duur RVS vat aanschaffen

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door semar » wo 14 mar 2012, 12:12

wat betreft kosten is plastic beter,
heb zelf ook plastic aftapvaten in verband met de kosten.
maar moet wel toegeven dat de gemonteerde kranen soms wat lekken,
en door het gewicht het toch soms niet zo handig is.
als je het geld hebt zou ik voor staal gaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 14 mar 2012, 12:23

semar schreef:wat betreft kosten is plastic beter,
heb zelf ook plastic aftapvaten in verband met de kosten.
maar moet wel toegeven dat de gemonteerde kranen soms wat lekken,
en door het gewicht het toch soms niet zo handig is.
als je het geld hebt zou ik voor staal gaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Pas jarig geweest, dus ik heb het geld voor een RVS vat :-)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 08 jun 2012, 09:23

Bump... even een oud bericht omhoog halen...

Afgelopen zondag heb ik geslingerd, een kilo of 5 uit 1 volk. Ik heb 2 keer afgeschuimd en 4 keer 5 minuten geroerd (2 maal daags, tot ongenoegen van mijn vrouw die liever 5 maal daags van de lepel zou snoepen...). Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om met een gewone lepel te roeren zonder dat er luchtbellen in de honing komen. Vanochtend zag ik weer een klein beetje schuim (enkele plekjes) op de honing. Kom tdat door de lucht? Wat te doen, even wachten en weer afschuimen, of gewoon doorroeren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 179 gasten