Volk groot genoeg voor de winter?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vdiesveld

Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door vdiesveld »

Hallo mensen,

Ik ben een beginnend imker, sinds kort de trotse bezitter van een eigen volkje, en ik zit met een vraag. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Het gaat om het volgende:
18 mei heb ik van een imker een nazwerm gekregen die hij ergens uit een boom had geschept. Het was een vrij klein zwermpje. Bij gebrek aan een zesramer heb ik deze in een tienramer ondergebracht. Zonder sluitblokken overigens (ik ben maar een beginner...). Op advies van de imker heb ik ze een week of vier met rust gelaten. Wel af en toe ernaast gezeten, maar niet erin gekeken. Vorige week de kast opengemaakt en tot mijn grote vreugde drie volle ramen met eitjes, larven en gesloten werksterbroed aangetroffen. Van links af gezien raam 6,7 en 8, dus een beetje naar rechts gebouwd. Raam vijf links van het broednest flink vol met honing en stuifmeel.
Nu mijn vraag: het is bijna 21 juni en ik heb gehoord dat omstreeks deze datum de bijen het rustig aan gaan doen met bouwen, omdat de drachtperiode ten einde loopt. Moet ik me nu al zorgen gaan maken dat mijn volkje niet groot genoeg de winter ingaat? Of legt een jonge koningin uit een nazwerm nog wel even door? In een natuurlijke situatie lijkt me namelijk dat een nazwerm ook groot genoeg groeit om goed de winter in te gaan. Met andere woorden, denken jullie dat de ramen van mijn tienramer nog volgebouwd gaan worden voor de winter? Het is niet-uitgebouwde kunstraat wat er nog naast hangt. En een tweede vraag: is het slim om de ramen nu al zo te herschikken dat het broednest in het midden komt te hangen??
En een honingkamer er bovenop hoef ik denk ik al helemaal niet op te rekenen dit jaar of wel?
Alvast bedankt voor jullie reacties en groet,
Vincent
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door Freek »

Vincent,

Als je bang bent dat ie niet groot genoeg wordt voor de winter, dan kun je hem wat helpen door licht te gaan bijvoeren, bijvoorbeeld om de andere dag 200 gram suiker aangemaakt in een half litertje water, zeker als dit je enige volkje is en je dit dus niet met een ander volk voor de winter wilt verenigen dan zou ik zelf dit bijvoeren gewoon doen.
De koningin blijft dan meer eitjes leggen dan wanneer er maar matigjes dracht is.
Een koningin gaat na de langste dag (meestal) minder eitjes leggen, maar het betekend niet dat ze stopt met leggen, meestal legt ze door tot begin oktober soms mogelijk nog langer. Het is echter naar mijn idee wel zinvol om bij te voeren als je dit nog niet zo grote volkje wilt overwinteren.
Een en ander is ook afhankelijk van de dracht wanneer er juist bij jou een veld noodzoetraapzaad in bloei staat waar heel veel nectar van komt of een andere grote drachtbron is die nu juist bloeit (vuilboom) dan is dat bijvoeren niet nodig (kun je ook wel aan de hoeveelheid honing in het volkje zien als je veel honing in de ramen ziet en dit wordt telkens meer dan is bijvoeren niet nodig). Wel in de gaten houden kakt de dracht in -> bijvoeren.
Je kunt raam 5 bij bijvoeren naar raam 4 verhuizen en een raam met kunstraat op de plek van raam 5 hangen, bouwen ze lekker uit en legt de moer misschien wel vol met eitjes.
Groetende,

Freek


Succes!
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door Bart de Coo »

Ik zou het nest inderdaad in het midden hangen. Wat ik altijd een mooie manier vind om zo'n zwerm klaar te stomen voor de winter is suikerdeeg. Schaf zo'n pak van 2,5 kilo aan en leg hem er een dezer dagen eens op, met een gat in het plastic gesneden natuurlijk, bovenop het voergat in de dekplank natuurlijk. Het gaat zeker een hele tijd duren voordat ze dat pak hebben leeggegeten, maar als het zover is, dan heb je ook een aardig volk.

Vergeet niet te behandelen tegen de mijten. Dat doe je ongeveer in de tweede helft van juli, met een thymolproduct of met mierenzuur. Aan een honingkamer hoef je helemaal niet meer te denken inderdaad. Dit volk moet gewoon de winter gaan overleven. Die honingkamer kan er pas op in april 2012.

Het allereerste wat een beginnend imker moet leren is geduld hebben.

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:. Aan een honingkamer hoef je helemaal niet meer te denken inderdaad. Dit volk moet gewoon de winter gaan overleven. Die honingkamer kan er pas op in april 2012.

Het allereerste wat een beginnend imker moet leren is geduld hebben.

Groet,

Bart
Licht er maar net aan wat er in je buurt voor je Bijen te halen is , ik ben honingkamers aan het plaatsen voor de volgende dracht .

Jaap v P
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door petro »

Ook ik heb gister een Hk kunstraat geplaatst onder mijn volk,om die nog te laten uitbouwen.De linde staat nog voor een vierde deel in bloei,terwijl de zilverlinde gister net begonnen is.
Petro
Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef:. Aan een honingkamer hoef je helemaal niet meer te denken inderdaad. Dit volk moet gewoon de winter gaan overleven. Die honingkamer kan er pas op in april 2012.

Het allereerste wat een beginnend imker moet leren is geduld hebben.

Groet,

Bart
Licht er maar net aan wat er in je buurt voor je Bijen te halen is , ik ben honingkamers aan het plaatsen voor de volgende dracht .

Jaap v P
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Volk groot genoeg voor de winter?

Bericht door AndreasH »

En ik altijd maar denken dat de zilverlinde niet honingt.....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten