Gaat dit goedkomen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door TubaLeoVoet »

Juist Dominique, en voor alle duidelijkheid : de koningin doet haar ding : eieren leggen. Haar geur verspreiden (en haar feromonen) wordt gedaan door de werksters.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door semar »

hoe kom je d´r bij dat ze de kast word door gejaagd?

de werksters zijn tot ze eieren produceert en tot volle wasdom komt (ook wat betreft feromoon afgifte),
soms niet zo erg vriendelijk voor een moertje,
als ze bv. honger hebben en vooral de oude dames kunnen wat knorrig zijn.
maar door de kast jagen? hoe heb je dat vastgesteld?
:?
ze loopt door de kast en vepreid daarbij feromonen ja.
maar ik ben ervan overtuigd dat de bijen en individuele moer niet door een geurtje herkennen.
heb wel meer 2 moeren gewisseld zonder probleem zo van raat op raat.:snooty:

feromonen ja, maar het bestaan van een koloniegeur of een moergeur heeft tot nu toe niemand ooit overtuigend kunnen bewijzen.
:naughty:

vriendelijke groetjes
Semar(Dominique)
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Bouna »

Beste Semar,

Dat een koningin door de kast word gejaagd net na har geboorte heb ik van een zeer gewaardeerde koninginnenkweker die in de afgelopen decennia zijn reputatie heeft als zeer vakbekwaam. Die man geloof ik op zijn woord, zoals een blinde gelooft in het bestaan van de zon. Natuurlijk kan hij er ook naast zitten, maar ik luister liever naar zo'n man, dan naar zomaar iemand.

Niet alles moet eerst gefilmd, gefotografeerd, vastgelegd te worden voordat we het gaan geloven.

Volgens mij steek jij zelf ook zo niet in elkaar.

Bouna
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Bouna »

Schussboelie,

Als er geen darren zijn, maakt een volk ook geen doppen meer aan.
Bij mijn allerkleinste volken zijn ze er over het algemeen ook al niet meer, maar bij de grotere over het algemeen weer wel.
Let wel; je woont in Belgie waar de natuur gewoon wat voorloopt op Nederland en het verschil tussen de Ardennen en Groningen is echt een paar weken.

Bouna
Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Schussboelie »

Op zich was dat voor mij niet van tel aangezien ik pas twee maanden geleden gestart ben met twee afleggers die het voorlopig behoorlijk goed doen.

Nu ben ik echter net vandaag door een kameraad gebeld om een zwerm te komen vangen!
Ik daarheen en bleek het maar een kleine zwerm te zijn, hooguit drie à vier vuisten groot.
Ik heb de meeste afgeklopt en in een kast op 4 ramen gezet en ze daar gelaten in de hoop dat de anderen (die naar de tak waar ze aanhingen terugvlogen) er vannacht bij kruipen.
Ik heb echter nog geen koningin gezien en weet al helemaal niet of ze ooit bevrucht is geraakt.
Bij mij zal dat in ieder geval moeilijk worden.

Ik ben eens benieuwd of ik dat volkje door de winter krijg...
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Freek »

Willem schreef
Ik zet mijn jonge volken, een raam voer, raam met uitlopendbroed en opzittende bijen en een raam met een vel kunstraat (waswafel), drie ramen in totaal dus, in een tienraams kast.
Wat is daar mis mee ?
Dat kan prima als het volk groot genoeg is (dus minimaal ruim 6 ramen bijen is).
Naar mijn idee stop je niet 2 of 3 ramen bijen in een 10 raams kast maar doe je die in een 3 ramer, en 4 of 5 ramen bijen zet je in een 6 ramer (tenzij je hele goeie sluitblokken hebt zodat het effectief een 3 of 4 raams kast kan worden).
De reden is dat de bijen het broed op temperatuur moeten kunnen houden en in een te grote kast lukt dit ze niet echt best, en groeit het volk dus minder snel.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan (want het is bij mij ook wel eens zo gebeurd) maar zo het mij althans altijd geleerd en ik vindt wel dat de bijen het beter doen (sneller groeien) in een kast van de juiste grootte, dus uiteindelijk kom je dan wel in die 10 ramer terecht, zeker als die bijen dankzij die kleinere kast een raampje uitlopend broed dat je extra inhangt uit een ander volk kunnen warmhouden.

Groet,

Freek
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Bouna »

Schussboelie,

Je kunt 2 dingen doen.

Ook voor jou geld, hoe is je drachtgebied, kan je de zwerm een paar ramen stuifmeel en een raam bijna uitlopend broed meegeven en kan je ze bijvoeren dan zal het een hele eind goed gaan. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je met 2 volken nog weinig materiaal hebt en weinig keus met uitgebouwde ramen.

Dan is het waarschijnlijk beter om je zwerm samen te voegen met een ander volkje. Dan houd je 2 volken over waar je mee de winter in gaat.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door semar »

Bouna schreef:Beste Semar,

Dat een koningin door de kast word gejaagd net na har geboorte heb ik van een zeer gewaardeerde koninginnenkweker die in de afgelopen decennia zijn reputatie heeft als zeer vakbekwaam. Die man geloof ik op zijn woord, zoals een blinde gelooft in het bestaan van de zon. Natuurlijk kan hij er ook naast zitten, maar ik luister liever naar zo'n man, dan naar zomaar iemand.

Niet alles moet eerst gefilmd, gefotografeerd, vastgelegd te worden voordat we het gaan geloven.

Volgens mij steek jij zelf ook zo niet in elkaar.

Bouna
Nee, maar na 35 jaar geloof ik niet zomaar wat een ieder uitkraamd (al is het de koningin :wink: ),
maar toets ik dat eerst aan mijn eigen observatie´s en
ga dat niet als feit door vertellen aan anderen zonder dat ik dezelfde observatie heb gedaan
of anders vertel ik erbij dat het van horen zeggen is.
Ik probeer maar te zeggen wees voorzichtig hoe je iets verteld anders krijg je snel myte vorming.
er zijn ten slotte al genoeg indianen verhalen. Het is nog wat anders als je bij elkaar op de borrel bent of zo
waar je aanvullende vragen etc kunt stellen
maar op het forum kunnen dingen die je verkeerd verteld of dingen die je denk dat waar zijn
voor een ander die je dan letterlijk neemt vervelende gevolgen hebben.
dus ik zeg wat ik weet, of zeg dat het volgens mij zo is, of dat het van horen zeggen is.
Het gaat mij niet om gelijk te halen of zo.

wat betreft bovenstaande heb ik wel gezien dat jonge moeren soms door de kast gaan hollen,
maar van enige dwang of agressie van de werksters was in die gevallen geen sprake.
Ik denk dat ze eerder is op zoek is naar de concurentie is om die de nek om te draaien.
Ten slotte is zij als oudste in het voordeel (haar cintine pantser is tenslotte al verder uitgehard)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
robk
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door robk »

Hallo,

inmiddels kan ik melden dat de zwerm onder het hoofdvolk is geplaatst nadat de doppen verwijderd zijn. Er vlogen de verdere middag nog wel veel bijen in de rondte waar de zwerm heeft gestaan maar dat loste zich richting de avond goed op. Nu inmiddels alles weer bij het oude, rust is wedergekeerd.

Dank voor de tips en de misschien onbedoelde discussie over het wel en wee van een nieuwe koningin.


Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten