Nieuw in de imker wereld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Tieme »

Beste Kevin,

Voor 12 raampjes heb je aan een kilo genoeg. Let er goed op of je met of zonder zaagsnede koopt. De maten verschillen. Om de kunstraat vast te smelten aan de ijzerdraad kun je ook gebruik maken met de trafo van een halogeenlamp. Deze is wat sterker dan die van een electrische treinset. Ik heb er al veel plezier van gehad.

groeten,

Tieme
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

Santtu Pikkarainen schreef:Om raten te smelten kan je een treintrafo nemen. Die zijn genoeg op internet te vinden voor weinig. Ze geven niet heel erg veel stroom met als voordeel dat het smelten niet te snel gaat.

Met verven moet je een beetje uitkijken: ik heb van iemand gehoord die de boel lekker dicht had gesmeerd met 2x grondverf en 2x lak, maar daardoor blazen in de verf kreeg omdat de bijen nogal wat vocht verdampen. Hij raadde aan niet meer dan 2 lagen te gebruiken. Ik heb zelf 2 lagen buitenbeits gebruikt. Aangezien ik ook een beginner ben is het afwachten of dat gaat werken.

Succes met deze geweldige hobby!
volgens mij is het altijd raadzaam om beits te gebruiken i.p.v. lak

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Om raten te smelten kan je een treintrafo nemen. Die zijn genoeg op internet te vinden voor weinig. Ze geven niet heel erg veel stroom met als voordeel dat het smelten niet te snel gaat.!
:doh:
travo<s worden wel gebruikt om de kunstraat in te smelten (kan ook met een spoorwieltje).
niet om oude/restwas mee om te smelten.
daar gebruik je een zonnewassmelter, stoom wassmelter voor.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door semar »

hoe stel je je dat voor?

was in een aluminium pan en de pan onder stroom zetten of zo?

:)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Freek »

Kevin

132 raampjes?

2 Simplex kasten van elk 1 honingkamer en 1 broedkamer betekent dat je per kast nodig hebt:

10 broedkamer raampjes
20 honingkamer raampjes

In totaal:

20 broedkamer raampjes
40 honingkamer raampjes.

Als je 132 raampjes hebt heb je meer dan in de kasten passen denk ik, en heb je reserveraampjes.

Kunstraat gaat per kilo, in een kilo zitten meestal 18 vel kunstraat bij broedkamer formaat bij honingkamer formaat zijn het meer (weet ik niet precies navragen bij bijenhuis!)
Koop je 2 pakken bk kom je dus net te kort, de hk navragen bij bijenhuis hoeveel vellen er in een kilo zitten.
Je kunt kiezen voor ramen met of zonder zaagspleet, je moet dan wel kiezen voor de juiste kunstraat, ramen met zaagspleet hebben kunstraat voor ramen met zaagspleet nodig!
Je kunt deze spullen echter beter niet kopen en klaarmaken voordat je de bijen hebt gekocht, bijen bouwen verse kunstraat het beste uit, de bijen komen op ramen en kunnen zo overgezet worden in de kasten.
Maak niet meer ramen klaar dan je nodig hebt voor je bijen, je kunt ze beter niet bewaren buiten de bijenkast.
De bijen bouwen vaak maar 2 ramen tegelijk uit tenzij je een hele kale broedkamer of honingkamer bovenop een volk plaatst en er veel dracht is.
Geef geen kunstraat aan volken zonder goede koningin of volken die doppen zetten, die bouwen de kunstraat slecht uit.
Als er geen dracht is, dan kun je het beste het volk elke dag een halve jampot voeren (jampot met bijv 3:2 suiker water oplossing met 10 gaatjes in deksel op zijn kop op het voergat in de dekplank) dan bouwen ze de kunstraat goed uit!

Succes!

Freek
Desty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 22:28
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Desty »

wel ik denk dat er een misverstand is,

heb ff nageteld en idd weet niet waar ik met men gedachte zat
maar het zijn er maar 66 raampjes zou meer kloppen :p

ik heb 2 simplex kasten staan van 11 ramen:

2 Broekkamers = 22 ramen

4 Honingkamers = 44 ramen

ik zou voor de start de beide broedkamers voorzien van waswafels
en 2 Honing kamers van waswafels
de 2 resterende honingkamers zou ik maar tegen volgend voorjaar gaan voorzien als de dracht beter wordt

ik weet wel niet of ik nog volkjes zal vinden deze zomer dus is nog afwachten
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Freek »

Desty,

Mogelijk kun je nu een paar zwermen op ramen aankopen die op 1 bak (10 ramen) zitten.
Imkers ruimen nu vaak deze op (zetten ze terug bij de hoofdvolken), als zij werken volgens de "Aalster bedrijfsmethode".
Mogelijk zijn er imkers die 2 van zulke volken aan jou willen verkopen.
Je koopt in dat geval 2 volken die elk op 10 ramen (bk) zitten en hoeft dan maar 2 bk ramen klaar te maken om het gat te vullen en maar alleen 22 hk ramen.
De volken licht bijvoeren om die 22 hk ramen uitgebouwd te krijgen, dan overwinter je op 1 bk en 1 hk per volk.
Ik zou persoonlijk nu niet meer volken kopen die op minder dan een bak zitten (die krijg je lastig groot genoeg voor de winter, augustus de laatste echte bijenmaand duurt nog maar 2 weken!).
Wel vreemd trouwens dat die simplex kasten 11 ramers zijn volgens mij is de simplex kast standaard 10 raams.

M.vr.Groet,

Frederik
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Dirk C »

Desty,
Bij welke imkergilde ben je aangesloten? Normaal kunnen zij je aan bijtjes helpen.
Je eerste bijen moet je krijgen, zegt een oude imkerwijsheid 8)
Vooral belangrijk omdat je er dan vaak een imkerpeter of -meter bijkrijgt en hun ervaring :dance:

groeten,
Dirk
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door TubaLeoVoet »

goeienmoggel schreef:Gaat dat ook met een accu lader?? Wat denkt Semar?
Dat gaat als je er een accu tussen plaatst :
accu opladen en dan van de accu verder gaan.
De accu lader heeft namelijk een beveiliging, hij wil geen stroom leveren als de weerstand niet klopt.
Ik doe het zo, en dat werkt prima. Alleen heb ik een lange stroomdraad nodig. Ik heb namelijk geen zin om de accu telkens uit de auto te halen, ik heb dus draad nodig van het stopcontact naar de auto, en dan weer van de accu naar het tafeltje waar ik de waswafels in de raampjes smelt.

Leo
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

TubaLeoVoet schreef:
goeienmoggel schreef:Gaat dat ook met een accu lader?? Wat denkt Semar?
Dat gaat als je er een accu tussen plaatst :
accu opladen en dan van de accu verder gaan.
De accu lader heeft namelijk een beveiliging, hij wil geen stroom leveren als de weerstand niet klopt.
Ik doe het zo, en dat werkt prima. Alleen heb ik een lange stroomdraad nodig. Ik heb namelijk geen zin om de accu telkens uit de auto te halen, ik heb dus draad nodig van het stopcontact naar de auto, en dan weer van de accu naar het tafeltje waar ik de waswafels in de raampjes smelt.

Leo
klinkt omslachtig. een trafo werkt sneller ( stopcontact bij de tafel stekker van de trafo in het stopcontact en geen lange kabels nodig :))

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten