Nieuw in de imker wereld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door TubaLeoVoet »

Jaha, maar ik heb geen transformator (trafo ? waar blijven jullie Nederlanders toch die gekke afkortingen bedenken? :roll: ) en wel drie acculaders.
En zoals vele imkers ben ik nogal zuinig.
Een extra losse batterij zou ook helpen, maar dat kost nog meer.
:be2:
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

zijn zat te koop op internet en bij de imkerhandel:). klopt de transformator die ik gebruik heeft mijn vader voor me in elkaar geknutseld.
ons bist zuunig
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Eugeen »

In koelkasten zit ook een transformator die kan worden gebruikt. En een setje halogeenlampjes op 12V uit de bouwmarkt bevat ook een handige transformator. Zelf gebruik ik de transformator van een houtbrandstift. Zo'n toestel om letters en tekeningen in hout te branden. Misschien heb je wel een oude transformator van een speelgoedtrein. Deze leveren ook vaak genoeg vermogen om de draad warm te krijgen.
Groeten
Eugeen
MNN
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 20:00
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door MNN »

Wat eugeen zegt heb ik zelf gedaan en is heel simpel.

Ik kocht op internet een transformator van Marklin die regelbaar is tot 12V.

Ik heb toen van een oude multimeter de 2 pennetjes met snoer eraf gehaald (de rode en zwarte). Aan het einde van het draad zet je gewoon de pennetjes die je origineel in de transformator zou moeten stoppen (pennetjes koop je bij een treinenzaak) en desnoods koop je 2 krokodillenbekjes (happertjes) en zet je die op je transformator vast.

Heeft me alles bij elkaar nog geen 20 euro gekost.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Santtu Pikkarainen »

semar schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Om raten te smelten kan je een treintrafo nemen. Die zijn genoeg op internet te vinden voor weinig. Ze geven niet heel erg veel stroom met als voordeel dat het smelten niet te snel gaat.!
:doh:
travo<s worden wel gebruikt om de kunstraat in te smelten (kan ook met een spoorwieltje).
niet om oude/restwas mee om te smelten.
daar gebruik je een zonnewassmelter, stoom wassmelter voor.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dat bedoelde ik uiteraard.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Freek »

Tubaleovoet:

Treintrafo, acculader, beltrafo, heeft er iemand ervaring met een computervoeding? weet ik veel wat voor trafo, veel spullen kunnen hiervoor gebruikt worden, hou het alleen wel veilig (scherm de 220 V kant van de trafo goed af).
Misschien vergis ik mij, maar de accu van een auto is denk ik te sterk (wordt de draad roodgloeiend!), bovendien oppassen met die moderne auto's, die raken sneller van slag als je met de accu gaat klooien.
Mogelijk wil niet elke acculader dit doen, vele wel (gebruik zelf ook een acculader).
Een acculader is wel wat feller dan een treintrafo of beltrafo, dus ga je er sneller "door".
Kortstondig even aantikken van de beide einden van de draad aan weerszijden van het raam en goed opletten hoe ver de draad in de was zakt, een vel kunstraat is zo verpest als de draad er door zakt, bedoeling is de draad in de midden te krijgen.

Groet,

Freek
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door semar »

jongens koop toch een spoorwieltje!
makkelijk in gebruik, bijna voor niets )7,50),
geen stroom nodig, en het gaat jaren mee (de mijne vanaf 1975).
:wink:

eindelijk geveonden op internet
http://www.dewerkbij.nl/webwinkel.php?ag=51600

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Freek schreef:Tubaleovoet:

Treintrafo, acculader, beltrafo, heeft er iemand ervaring met een computervoeding? weet ik veel wat voor trafo, veel spullen kunnen hiervoor gebruikt worden, hou het alleen wel veilig (scherm de 220 V kant van de trafo goed af).
Misschien vergis ik mij, maar de accu van een auto is denk ik te sterk (wordt de draad roodgloeiend!), bovendien oppassen met die moderne auto's, die raken sneller van slag als je met de accu gaat klooien.
Mogelijk wil niet elke acculader dit doen, vele wel (gebruik zelf ook een acculader).
Een acculader is wel wat feller dan een treintrafo of beltrafo, dus ga je er sneller "door".
Kortstondig even aantikken van de beide einden van de draad aan weerszijden van het raam en goed opletten hoe ver de draad in de was zakt, een vel kunstraat is zo verpest als de draad er door zakt, bedoeling is de draad in de midden te krijgen.

Groet,

Freek
Dat is nou juist zo mooi van een treintrafo: gaat lekker traag zodat je niet door je was heen schiet. Een computervoeding kan wel, maar het nadeel van veel moderne computervoedingen is dat ze op een pulsje nodig hebben om aan te gaan (daardoor kan je de PC softwarematig uit zetten). Zal best op te lossen zijn, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....?
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Santtu Pikkarainen »

semar schreef:jongens koop toch een spoorwieltje!
makkelijk in gebruik, bijna voor niets )7,50),
geen stroom nodig, en het gaat jaren mee (de mijne vanaf 1975).
:wink:

eindelijk geveonden op internet
http://www.dewerkbij.nl/webwinkel.php?ag=51600

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door kbrnld »

Hier vind je een handleiding om een computervoeding te gebruiken voor kunstraat insmelten: http://members.ziggo.nl/hjongste/raampjes_smelter.pdf

Ik gebruik het zelf ook en het werkt als een trein.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 159 gasten