brandweerzwermen, wat er mee gedaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:
brandweerzwermen, wat er mee gedaan?

Bericht door felix » di 23 aug 2011, 09:01

mijn buren hadden onlangs een wespennest, dus hebben ze de brandweer gebeld. ik was thuis en hoorde ze aankomen en heb dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om even mijn studies aan de kant te zetten en te gaan kijken. eens ik aan de praat was geraakt met de brandweermannen begonnen we over bijenzwermen en of ze er veel moeten weghalen enzo.. en op de een of andere manier juist hoe weet ik zelf niet echt, maar het komt er dus op neer dat ik mijn naam heb opgegeven voor het aannemen/verwijderen van eventuele zwermen in mijn buurt waarvoor zij worden opgeroepen.

nu komt mijn vraag, is dit eigenlijk een goed idee? want zo'n zwerm kan toch veel ziektes/mijten hebben enzo... zou ik mij dus moeten uitschrijven (als dit nog mogelijk is) of valt dit nog best mee? bestaat er een goeie behandeling voor 'wilde' zwermen? heeft iemand ervaring met zwermen verkregen van de brandweer?

bedankt, groeten Felix

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: brandweerzwermen, wat er mee gedaan?

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 23 aug 2011, 10:23

Dag Felix,

Je weet inderdaad nooit wat je krijgt.
Aan de andere kant ben ik zo simpel om te zeggen dat een ziek volk geen mooie zwermen laat afkomen.
Zwermen en zeker voorzwermen zijn vaak vitale volken.
Ik zou zeggen. Gewoon scheppen en gelijk tegen varoa behandelen.
Als je de ruimte hebt ze niet direct op je eigen stal neerzetten en als je het niet vertrouwd, de moer vervangen.

Jaap

Ingridv.
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 17:45
Locatie:Oost-Vlaanderen Belgie
Contacteer:

Re: brandweerzwermen, wat er mee gedaan?

Bericht door Ingridv. » di 23 aug 2011, 21:28

Dag Felix,

Zelf ben ik nog een beginneling als imker.
Op aanraden van mijn imker-peter had ik me onlangs gemeld bij politie en brandweer om zwermen te scheppen.
Zo kreeg ik in juni een oproep van de politie en heb ik zelf mijn eerste zwerm geschept.
Ik heb ook een zwerm gekregen van mijn peter die hij geschept heeft op zijn eigen stand.
Beide volkjes zijn behandeld tegen varroa en doen het uitstekend.
Ze vliegen mooi af en aan met hele klompjes stuifmeel aan hun pootjes en hebben elk bijna de hele kast uitgebouwd.
Elke dag ga ik eens kijken en ik vind het prachtig om te zien.
Als ik volgend jaar een oproep krijg, zal ik zeker niet nalaten om weer een zwerm te scheppen want ik vond het super om te doen.
En nu maar duimen dat ze de winter door komen. :hive: :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten