heidehoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Re: heidehoning

Bericht door Ruinerweg » zo 25 sep 2011, 20:23

Ik zie het helemaal voor me!
Heerlijk1

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Bart de Coo » zo 25 sep 2011, 20:37

Ik heb het perfect begrepen. Nu moet ik over een jaar dus panty's gaan kopen. Ik weet niet of ik dat durf. Dat is net zoiets als met een stalen gezicht een seksboekje afrekenen bij die jonge en beeldschone caissière van de benzinepomp. Zelfs voor een weddenschap zou ik dat niet durven. Ik zal het mijn vrouw vragen of zij die panty's wil kopen voor me. Ze heeft geen hekel aan me, geloof ik. Overigens, met maandverband afrekenen heb ik dan weer geen enkele moeite. Vreemd.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Oude Essink » zo 25 sep 2011, 21:36

Wacht maar tot je vrouw je in de schuur ziet schuiven met haar pantys :D

hennie oes

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door buzzer » zo 25 sep 2011, 22:12

Het maandverband gebruik je voor de mierenzuurbehandeling?????? :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door graskees » di 27 sep 2011, 17:17

Mijn methode is het volgende.
De Heidehoning laat ik door een zeef met 2 handvaten van de Blokker in de emmer lopen.
Als hij niet meer doorloopt, dan roer ik flink met een siliconen spatel in de honing en over de zeef.
Dan gaat het zaakje weer goed lopen door de zeef. Dit regelmatig herhalen.
Vervolgens roer ik de emmer met een verfroerder in de boormachine tot hij vloeibaar is.
Dan direkt in de puntzeef. Dat gaat een hele tijd goed. Als het stopt dan weer even met de roerder in de puntzeef.
Daarna direkt in de potten.
Alles in een dag geklaard.
Overigens heb ik het kolben nu met een roller gedaan. Dat gaat goed, maar je moet wel heel random te werk gaan,
anders raak je niet alle plekken. Dus veel bewegingen en in alle richtingen rollen. En steeds even oplichten anders heb je steeds dezelfde gaatjes te pakken.
Het is wel veel minder vermoeiend.
De raten worden mogelijk wat meer vernield, maar dat zien we volgend jaar wel hoe dat hersteld word.
Het uitlikken van de raten doe ik nu op een andere manier.
Ik zet een bak op de kast met een plank ertussen waarin ik 2 kleine openingen van 1,5cm heb gemaakt.
Zo denken ze niet dat het bij de kast hoort.
Over het algemeen gaat dat erg goed zonder ruzie.
Dat was het, misschien heeft iemand er wat aan.
De honing is weer heerlijk.
Groeten.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door zonregeditor » di 27 sep 2011, 23:13

Ik heb de honing gewoon eerst ongezeefd in een emmer laten lopen vanuit de slinger, toen de
panty over de emmer gespannen, dat paste makkelijk maar ik had inderdaad niet de benen eraf geknipt.
Toen de hele emmer overgemikt, en gelukkig ging dat prima zonder kleerscheuren.
En daarna dus over die bezemsteel rollen.

Ik had de pantys ooit uit de afprijsbak gepakt van ah (voor maar 1 euro) en volgens mij al in
het zelfscannen tijdperk.. dus niemand die het opgemerkt heeft:)

groet peter

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Ruinerweg » wo 05 okt 2011, 09:34

Wat betreft de nectarafgifte is het zo dat de heide in de zomer of voorzomer veel water nodig heeft, er vindt dan veel bloemzetting plaats. In augustus hebben we dan behoefte aan een paar weken warm weer.
Waarschijnlijk zijn de bodemcondities in Frankrijk beter dan hier in Nederland. Misschien is de boddem daar natter, de temperaturen in augustus liggen daar ongetwijfeld hoger dan hier in Nederland zodat de oogst daar zeker groter en elk jaar constanter zal zijn dan hier in NL.

Dat verklaart waarschijnlijk ook het prijsverschil! Het oogsten zal dan ook wel op een nadere manier gebeuren dan bij ons!

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Bart de Coo » wo 05 okt 2011, 10:18

Ik was ooit op vakantie in de Cevennen. Ik stond daar op een camping die gedreven werd door een voormalige beroepsimker. Tijdens zijn arbeidzame leven kon hij de kost verdienen met 300 volken. Hoe is het mogelijk.

Er wordt daar heel veel kastanjehoning gewonnen. Maar in augustus heb je daar in de bergen ook meer dan genoeg 'bruyère', heide. Ik hoor die campingeigenaar nog zeggen: 'La bruyère, c'est le loterie national.' (Excuses voor spel- en taalfouten.) Ook daar zeer wisselende resultaten dus. Ook hij had als bezwaar tegen heidehoning dat je zo laat terug kwam op de thuisstand. Wonderlijk, want ik begreep van diezelfde man dat je daar nauwelijks hoeft in te winteren. Als de bijen weer wat voer nodig hebben in de loop van de winter, dan voer je gewoon weer een beetje. Ik vroeg hem in mijn gebrekkige Frans of bijenhouden hier niet verschrikkelijk simpel is: altijd dracht, altijd mooi weer. Nee hoor, zei de bijenboer, ook hier hebben we pestweer, droogte, dreigend onweer en wat niet al. Ook hier kunnen de oogsten flink tegenvallen.

Kortom, de situatie lijkt daar soms verdacht veel op die bij ons! Het enige échte verschil is denk ik, dat wij rondom de heidehoning een 'cultuurtje' gecreëerd hebben. Dat hebben ze daar echt niet.

Groet,

Bart

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Ruinerweg » za 08 okt 2011, 14:26

Bart,

Ik neem meteen aan dat de condities daar in Frankrijk ook slecht kunnen zijn. Maar het is een feit dat het drachtseizoen daar een stuk langer is dan hier en dat de honingoogst daar dan navenant hoger zal zijn.
Wat betreft de heidehoning is het hier op de zandgronden in Drenthe zo dat het oude gezegd "Breng de bijen in de modder naar de heide en haal de honing eraf in het stof van de brandende zon" (Ik weet niet of ik het goed citeer) hier waar is. Wel weet ik dat de bodemstruktuur in de heidegebieden in Frankrijk anders is dan in Nederland. De grond is veel natter!

Maar die campingbaas was dus goed binnen gelopen in zijn werkzame leven zoals je zei. In die contreien moet je als beroepsimker met 300 volken toch wel 15 ton honing kunnen binnenhalen lijkt mij zo. Ik ben daar ook eens geweest een jaar of 15 geleden en heb daar toen ook al 25 franc betaald voor een pot bij de (groot) imker!

Groet,

Roel.

(Die geniet van sneetjes brood met HEIDEHONING! :dance:

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door pieter1 » za 08 okt 2011, 18:03

Ruinerweg schreef: Maar die campingbaas was dus goed binnen gelopen in zijn werkzame leven zoals je zei.
Dat zal wel wat meevallen waarschijnlijk, anders was hij nu geen campingbaas. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten