Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Daan_1982
Berichten:1
Lid geworden op:wo 05 okt 2011, 12:08
Contacteer:
Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Daan_1982 » wo 05 okt 2011, 12:16

Beste bijenhouders,

Voor een studieopdracht ben ik op zoek naar literatuur/rapporten over het aantal bijenvolken dat gehouden kan worden per oppervlakte eenheid. Kan iemand mij hiermee verder helpen?
M.a.w. hoeveel bijen(volken) kunnen bijvoorbeeld in 10 ha groen gehouden worden?

Ik begrijp dat er veel andere factoren een rol spelen, maar ik zoek dus literatuur die antwoord kan geven op deze vragen?

groet en alvast bedankt,
Daan

jorris
Berichten:30
Lid geworden op:wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door jorris » wo 05 okt 2011, 14:31

Beste Daan,

Ik denk dat je geen eenduidig antwoord op deze vraag kan vinden, omdat het maximum aantal volken helemaal niet afhangt van de oppervlakte, maar van de dracht. De dracht is in dit geval niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief. Er moet een verscheidenheid aan drachtplanten groeien die op verschillende momenten van het jaar nectar en stuifmeel afgeven. Ook hebben bijen een verscheidenheid aan stuifmeelbronnen nodig. Bovendien is de actieradius van bijen groter dan 10 ha, ze kunnen immers indien echt nodig wel 4/5 kilometer ver vliegen voor de dracht. Stel nu dus dat in jouw 10 hectare helemaal niets groeit, dan kan daar nog steeds een aantal bijenvolken overleven als er verderop wel een rijke dracht is. Het is dus zo dat op sommige plekken 6 volken het al moeilijk kunnen hebben om voldoende dracht te vinden, terwijl er op andere plekken makkelijk 60 volken kunnen staan. In het onwaarschijnlijke geval dat hier al goed onderzoek naar gedaan is (dit onderzoek lijkt me praktisch heel moeilijk), is het gemiddelde aantal volken per oppervlakte-eenheid dat daaruit is gekomen een vrij betekenisloos cijfer, omdat de spreiding rond het gemiddelde erg groot zal zijn. Bovendien is te verwachten dat er ook grote verschillen zijn naar gelang het klimaat...

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen.
Groet,
Jorris

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door maartenkleijne » wo 05 okt 2011, 15:19

In het boekje 'Leven met varroa' van hoeheetieookalweer, wordt gesproken over vier volken op 1 HA met maximale dracht door het hele jaar.
Maar dat natuurlijk onzin. Een volk bevliegt 28km2 uitgaande van 3 km vliegen. Dus de eerste HA rond de kast is een kruimeltje, maar kan wel van groot belang zijn om in dracht-arme periodes de bijen nog een beetje bezig te houden en voor gezonde winterbijen.
gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door A.A. Staals » wo 05 okt 2011, 16:23

Ik kom dan uit op 7 km2.

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door maartenkleijne » wo 05 okt 2011, 16:38

Misschien die ik het verkeerd Ad:
straal=3km
pi maal 3 kwadraat = 28+ KM.
En hoe kom jij aan 7?
gr,
m

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 05 okt 2011, 16:51

Een aantal jaren geleden heb ik eens een tekening gemaakt van de bijenstanden bij mij in de buurt. Om elke bijenstand had ik een cirkel getrokken met een straal van 1 kilometer (of 2 kilometer). Uit de tekening werd al snel duidelijk dat er plekken waren die erg overbevolkt waren. Eigenlijk had ik er nog de factor aantal volken per bijenstand op los moeten laten. Ik kan dit iedereen aanbevelen om dit te doen. Je komt er namelijk ook achter dat er plekken zijn, waar nauwelijks bijen zijn.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door A.A. Staals » wo 05 okt 2011, 17:20

maartenkleijne schreef:Misschien die ik het verkeerd Ad:
straal=3km
pi maal 3 kwadraat = 28+ KM.
En hoe kom jij aan 7?
Je ziet het goed, ik deed het vlug fout.
ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Bart de Coo » wo 05 okt 2011, 17:37

Maar voor de bestuiving bestaan toch wel richtlijnen? Zo veel volken per hectare appelboomgaard, zo veel volken per hectare kersen?

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 okt 2011, 19:52

Daan_1982 schreef:Beste bijenhouders,

M.a.w. hoeveel bijen(volken) kunnen bijvoorbeeld in 10 ha groen gehouden worden?


groet en alvast bedankt,
Daan
Het ene groen is het andere niet , met andere woorden ,10 ha gras is groen en 10 ha Koolzaad is groen ( geel ).

In het Boekje ; Bestuiving Land en Tuinbouwgewassen door Honingbijen"door L.G.M.Hensels pagina 68-69 staat daar het een en ander over vermeld.

Ik citeer even uit ; Drachtplantengids voorde Bijenteelt"van dezelfde schrijver pag 6

Ter verduidelijking : op een drachtarm gebied kunnen 10 volken op een standplaats een teveel aan bijenvolken betekenen en op een rijke dracht kunnen 50 volken op een plaats een honingoverschot vergaren .

Jaap v P

Groeneveld
Berichten:29
Lid geworden op:zo 19 jul 2009, 13:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Groeneveld » wo 05 okt 2011, 20:17

Ik sluit me aan met de voorgaande berichten. Het is niet eenduidig te vertellen hoeveel bijvolken maximaal op een hectare kunnen overleven.
Maar waar de studie opdracht in zijn geheel over. Misschien zijn er nog andere punten waarmee we je verder kunnen helpen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten