Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef:Maar voor de bestuiving bestaan toch wel richtlijnen? Zo veel volken per hectare appelboomgaard, zo veel volken per hectare kersen?
Ja hoor, zie bijvoorbeeld de Imkerpedia-pagina over bestuiving.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Jaap v.Popering »

Albert ik heb dit even gekopieerd om een vraag te stellen ; Met welke doelstelling worden Bijen bij het fruit geplaatst ?? , ik dacht in de eerste plaats om het fruit te bestuiven . Er wordt aangeraden om Bijen zo te plaatsen dat zij vroeg actief zijn , terwijl je de Bijen pas in de middag nodig blijkt te hebben .

Citaat ; en het fruit vooral in de middag wordt bevlogen. [5]

Citaat ; Plaats de bijen op een verhoging, en met de vliegopening naar het zuiden. Hierdoor zullen de bijen eerder actief worden omdat het dan sneller rondom de vliegopening aangenaam is.

Jaap v P
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Albert Stoter »

Ik kan je alleen maar gelijk geven Jaap, dat is inderdaad een rare combinatie van zinnen. Ik zal het aanpassen. Even kijken hoe.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik ben van mening dat men de Bijen dusdanig dient te plaatsen dat er een optimale bestuiving verwacht kan worden . De rest is bijzaak .

Jaap v P
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door semar »

aan je vraag te merken heeft degene die je de vraag steld geen verstand van bijen.
Ik zou sdan ook vragen naar een opdracht die je ook echt kunt uitvoeren.

tenslote bestaat gemidels groen niet.
Is dat gras, bomen wat greon????

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Luuk »

In het boek van Dadant (the hive and the honey bee) staat dat bijenstanden van minder dan 40-50 volken niet rendabel zijn voor de honingoogst. Het gaat dan om professionele imkers die per jaar tonnen tot tientallen tonnen honing oogsten. Deze hebben enorme volken, bijv. met twee leggende koninginnen e.d.

Dit zijn zeer goede drachtgebieden, die we in NL nauwelijks meer kennen vanwege de neergang in het bloembestand, bebouwing e.d. In NL zijn er naar schatting 80.000 bijenvolken dacht ik, dat is 2 per km2.

Groet, Luuk
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Oude Essink »

hallo Luuk,
Dadant erfde, deels gapte, de erflating van Langstroth. Zo ook het Levenswerk van Langstroth "The hive and the honneybee", waarin hij voor het eerst de kast beschrijft, waarin hij de juiste bijenruimte toepaste en afrekende met de dichtkittingsproblemen, waarmee alle pogingen tot dan toe vastliepen. Als jij dit standaardwerk vermeldt, doe je er goed aan de juiste auteur te vermelden.

Afbeelding
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Luuk »

Sorry, Langstroth heeft dit geschreven in eerste instantie. De versie die ik bedoelde is de editie van 1975 geloof ik, geschreven door Dadant en een aantal wetenschappers. Zelfde titel.

Groeten, Luuk
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door Albert Stoter »

Charles Dadant nam op verzoek van Langstroth de verdere uitgaven en bewerkingen van Langstroth's boek "The hive and the honeybee” over. Charles Dadant vertaalde dat boek bovendien in het Frans. Zie ook Charles Dadant op Imkerpedia.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Aantal bijenvolken per oppervlakte-eenheid?

Bericht door jomme »

Verleden week een toespraak bijgewoond van Dhr Kim Nguen, onderzoeker aan de universiteit van Gembloux.
Hij doet al een tiental jaar onderzoek op de honingbij en sterfte. Hij sprak dus over bijensterfte en de mogelijke oorzaken. Zoals reeds gekend is deze niet direct aan een oorzaak te linken maar in het onderzoek werd ook de invloed van het aantal volken per stand nagegaan en deze was relatief groot. Vanaf 8 volken steeg de procentuele sterfte heel snel.
Dit is dan uiteraard een gemiddelde en in Wallonie gemeten. Dit zal wel met de dracht te maken hebben?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten