De ene steek is de andere niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door erikzhs »

Ook ik wordt weleens gestoken (zeker niet vaker dan 3 keer per seizoen) en ik heb altijd een flinke zwelling zie na ongeveer 24 uur op zijn hoogtepunt is en onmgeveer 2 dagen aanhoudt. Eén steek in de hand geeft echt een dikke opgezwollen hand, twee dagen lang. Ik zie dit niet echt als een alergie, want volgens mij is er dan veel meer aan de hand. Dit seizoen kropen er 3 bijen tussen mijn handschoen en de mouw van het imkerjack. Gevolg: dikke onderarm en één van de steken is gaan ontsteken, wat mij zeker een maand een rare plek op mijn arm heeft opgeleverd. Ik heb net deze week een strakker elastiek in de mouwen van mijn imkerjack laten zetten. Ik heb ook altijd rubberen handschoenen aan.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Inmiddels is mijn hand wat minder dik. Niet veel aan de hand dus.
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Cor Van Pelt »

Erik,

Als je geen handschoenen gebruikt,en een bloes met korte mouwen,zul je zien dat je misschien minder steken krijgt. Als het weer het toe laat heb ik altijd korte mouwen. Handschoenen heb ik niet!. Wel af en toe een ,zo'n ding op je hoofd. Hoe noem je dat in Nederland?

Je moet eens kijken naard de video van Hennie Kroese,,als hij afschuders maakt.

Groeten uit alberta.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De steek die ik nu kreeg was juist zonder berscherming. Ik ging 's avonds de voerbak (zo'n 2 liter ding) vullen. De bak stond al op de dekplank, dus hoefde ik alleen het deksel er af te halen. Ik gebruik dan nooit bescherming, zo in het donker. In het voorjaar wil ik de moeten vervangen door Buckfastmoeren. En ach, af en toe een steek hoort we toch wel bij? Nog geen 10 steken in het eerste jaar als onhandige beginner vind ik nog wel meevallen.
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Luuk »

ik ben idd ook heel vaak gestoken, volgens mij hoort het er gewoon bij. Het zwelt altijd wat op en doet een paar minuten zeer. Ben in april 2009 begonnen met 5 volken maar in mei-augustus dat jaar heb ik een tijdje voor 35 volken gezorgd. Als beginnend imker is dat niet ideaal.

De eerste keer dat ik mijn 5 volken controleerde was ik vergeten mijn jack in mijn broek te stoppen, juist toen het drukkend weer was, en idd dat vergeet je maar één keer :D . 20 of meer bijen in de kap, 1000 er buiten, dus je kap moet eigenlijk uit om al die bijen kwijt te raken maar het kan niet omdat er nog veel meer buiten de kap zoemen.

Als ik binnen korte tijd heel vaak gestoken word (bijv. 40 keer in 5 minuten) dan moet ik ff stoppen, dat is twee keer gebeurd in de afgelopen 2 jaar. Dan krijg ik een kwartiertje overal jeuk en pijn op de borst. En dan houdt het weer op.

Ik houd het er op dat ik te ongeduldig ben om echt rustig te werken en dan word je nu eenmaal gestoken. Heb ook een keer 2 dagen niet kunnen lopen vanwege heel veel steken in de enkels. Had geen laarzen aan toen. Ik hoop dat raskoninginnen de uitkomst bieden, ik ga dat zeker doen een dezer jaren. Tot die tijd pak ik mezelf goed in, incl. laarzen, handschoenen, kap, jack en stevige broek. Wat er dan nog doorkomt komt er maar door.

Groet, Luuk
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

40 keer gestoken in 5 minuten???? :o Da's toch niet leuk meer? Zulke wilde bijen heb ik gelukkig niet.
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Luuk »

Het was beide keren slecht bijenweer (warm, zonnig, drukkend) en ik had weinig tijd dus werkte haastig. Tja, dat leer je vanzelf af. En nee, het was ff niet leuk meer. Maar ging vanzelf over.

Groet, Luuk
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Oude Essink »

Hallo Luuk,
Mijn bewondering heb je, dat jij doorzet ondanks protest van al je dames. Het aanschaffen van rasmoeren (carnica of buckfast) kan helpen, maar (eerlijk gezegd en dat moet toch kunnen anders heb je er niets aan) ik denk dat je jezelf het een en ander moet verwijten. een kap opzetten met kieren en gaten, doorwerken terwijl duidelijk is, dat je de dames irriteert, onrustig werken met veel bewegingen, die je maakt met kwade dames om je heen; bijen in je kap en talloze furieuse bijen daar omheen, geven aan, dat je het gewoon verkeerd doet. Vroeger, op het koolzaad, honing afnemen in de hete zon, en doorgaan,als alle woede zich op je richt: het is vragen om problemen, die je niet oplost met "rasechte koninginnen". Het goede moment uitkiezen, rustig blijven en als agressie zich voordoet, kast afsluiten en ophouden. Het zou goed zijn eens een ervaren imker te vragen mee te gaan en te kijken hoe je werkt. Wat jij daar beschrijft is niet normaal en hoeft absoluut niet, ook niet met "huis-tuin-en-keuken-bijen".
Werken met bijen is intens genieten, maar je moet het wel zo inrichten, dat het ook leuk blijft.
Wat op de volgende afbeelding gebeurt, is echt alleen voor de tropische geafrikainiseerde bij in Brazilië bestemd. Bij ons hoeft dat niet, een enkele agressieve moer daargelaten, die je snel kunt vervangen.

Afbeelding
Zo hoeft het niet, hoor!! hennie oes
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Luuk »

Mooie foto Hennie. Iemand die in Colombia bijen heeft gehad vertelde ook eens zo'n verhaal.

Maar ik moet je helaas gelijk geven met dat het waarschijnlijk aan mij ligt. Bijen zijn wilde beesten en niet aan mensen aangepast, wij moeten ons aan hen aanpassen. Daar ben ik nog niet zo goed in maar het wordt al beter. Ik word hoe langer hoe minder gestoken. En die kap heb ik 1 maand gebruikt en toen een betere aangeschaft.

Probleem is ook dat ik bijen als hobby combineer met een baan waarvoor ik ook nogal wat moet reizen; een gezin; de kerk; een leefgemeenschap. Dan heb je de tijd niet altijd voor het uitkiezen, en moet je soms erg snel werken. Dat toont ook wel dat het leuk is om bijen te hebben maar je moet er wel echt tijd voor rekenen.

Groet, Luuk
Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi Mede imkers.
Ook ik word wel gestoken door de meisjes maar ik denk dan, ze doen het niet met opzet het kost hun het leven,maar er zijn plaatsen bij waar de zwellingen niet zo prettig zijn,denk aan het gezicht.Nu zijn er vele dingen om te doen om het tegen te gaan,maar wij hebben een electrice apperaatje,heet bite away en als je dat op de plaats houd waar je gestoken bent en het even aanzet,zitten twee knopjes op de een voor een korte de ander iets langere tijd dan breekt dat het gif af, en heb je geen zwelling daar.het geeft een even een heet gevoel op de plaats des onheils.is volgens mij te koop bij Kruitvat maar zal ik nog wel even navragen. :be5:
Groeten Thijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten