dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: dode bijenvolken

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 08 nov 2011, 16:19

Uiteraard doe ik niet zomaar iets. Oxaalzuur mag maar 1 keer per jaar toch, dus al je nu oxaalzuur zou druppelen, dan in de winter niet meer?
Ik ga de komende dagen even varroalades plaatsen, dan weet ik meer.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Oude Essink » di 08 nov 2011, 17:05

Oxaalzuur mag maar 1 keer per jaar toch
Lees daar de WUR folder ëffectieve bestrijding van Varroa maar op na: in de zomer sproeien als er geen broed is (zwerm); in de winter druppelen (als er geen broed is). Als je dit combineert, doe je het 2 x per jaar; je kunt ook combineren met andere middelen; de folder schrijft een 3-gangen menu voor.
Ik zelf heb overigens oxaalzuur nimmer toegepast en mijn bijen leven nog met maar zeer matige besmetting. met groet,

Afbeelding

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Eugeen » di 08 nov 2011, 23:26

Men bedoelt uiteraard slechts 1 behandeling per bijengeneratie en niet zozeer per kalenderjaar. Vermoed wordt dat een bij wel eens het loodje zou leggen als ze 2 x in haar leven dit zuur over zich heen krijgt.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Berend » wo 09 nov 2011, 00:54

En de koningin dan? Kan zij er wel tegen?

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Eugeen » wo 09 nov 2011, 07:06

Ik heb nog niet gelezen hoe oxaalzuur echt zou werken tegen de varroamijt. Er wordt vaak beweerd dat de bijen zich meer beginnen poetsen en zo mijten verwijderen, en ook dat de monddelen van de mijt zouden verbranden door het zuur. De monddelen van de bijen zouden de gebruikte concentratie dan weer beter kunnen verdragen, maar tweemaal zou toch te veel zijn. Waarschijnlijk kan hare majesteit hierdoor meerdere behandelingen overleven. Haar hofdames-afliksters zullen wellicht eerder het loodje leggen. Ik geloof niet dat iemand al kan uitleggen hoe het juist werkt. Maar gezond zal het wel niet zijn, zeker?

Groeten,
Eugeen

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 09 nov 2011, 08:52

Eugeen schreef:Men bedoelt uiteraard slechts 1 behandeling per bijengeneratie en niet zozeer per kalenderjaar. Vermoed wordt dat een bij wel eens het loodje zou leggen als ze 2 x in haar leven dit zuur over zich heen krijgt.
En dat is inderdaad mijn bezwaar om nu oxaalzuur te gebruiken (als het al nodig zou zijn, dat weet ik dus nog niet). In de zomer de zwerm behandelen en dan in de winter druppelen, dan heb je met andere bijen te maken, zeker als je de moer even apart neemt. Als ik nu mijn winterbijen zou besproeien en dan in de winter nog een druppel krijgen ze 2 ladingen te verwerken.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » wo 09 nov 2011, 09:57

Het werkinsmechanisme van oxaalzuur, mierenzuur en thymol is nog niet duidelijk. Er is allerlei literatuur over. Zoek eens in het Duits met google.

Oxaalzuur is zeer zeker effectief om varroa te bestrijden. Met de voorwaarden dat het in een broedloze periode gebeurt en niet te vaak, de 1 maal per generatie regel is goed. Broedloze (kunst)zwermen en de wintertros zijn optimaal.

Het is makkelijker om oxaalzuur goed toe te passen dan mierenzuur. Of het laatste effectief is hangt van de verdampingssetup af en van de buitentemperatuur.

Lennard

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Berend » wo 09 nov 2011, 18:36

Wat ik ergens gelezen heb is dat zuren de chitinehuid van de bijen aantast (oplost)...

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door petro » do 10 nov 2011, 01:17

Hoe en wat oxaalzuur precies doet is dan misschien niet duidelijk,maar wel wanneer.
Dat is dus niet nu,enkel in broedloze perioden !!
Petro

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » do 10 nov 2011, 12:26

Zowel bijen als mijten bestaan aan de buitenkant uit chitine.

Volgens mij is er enige concensus dat mierenzuur een etsende werking heeft in de tracheeen (ademhalingsbuizen) van mijten, die veel kleiner zijn dan die van bijen. Ergens daar verstoort mierenzuur een biochemisch proces.

Voor oxaalzuur is wel bekend dat de werking echt iets met het zuur, de zuurgraad, te maken heeft. Controleproeven met niet zure oxalaten gaven geen of een mindere mijtdoding.

Bedenk dat mierenzuur, oxaalzuur en melkzuur verwante stoffen zijn, simpele organische zuren die erg op elkaar lijken.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten