dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:
Re: dode bijenvolken

Bericht door Schussboelie » di 15 nov 2011, 10:37

Bok schreef:Ik denk dat Bart volkomen gelijk heeft.
Daglengte is een vaststaand iets. Hier reageren planten en dieren op. Temperatuur is van allerhande invloeden afhankelijk. Heel onverstandig om hier je voortplanting op aan te passen.

Dat mensen in al hun wijsheid menen dat alles te berekenen is en conclusies aan afwijkingen maken geeft aan dat ze misschien niet zo wijs zijn :think:
Daglengte vind ik ook een belangrijke parameter, daar gaat Bart net aan voorbij.
Hij hangt alles op aan de al dan niet aanwezigheid van stuifmeel, los van eender welke klimatologische omstandigheden dan ook.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door semar » di 15 nov 2011, 12:26

waar nogal eens aan voorbij wordt gegaan is ook het MICROKLIMAAT van een bepaalde plek.
hier in amsterdam vries het zelden zo hard als erbuiten, in de praktijk kan ik tussen de 2 en 5 graden optellen met het weerbericht van buiten de stad.

Ook de plaats en opstelling is van groot belang.
mijn 2 kasten in de achtertuin lopen in het voorjaar ruim een 3 weken voor op de volken op de grote stand (slecht 800 meter verderop)
de groote stand echter is in het Rembrandspark welk in een kuil ligt en de kou langer zijn gang kan gaan en de wind niet wordt gebroken door de hoge huizenblokken hier. waardoor de temparatuur ´s winters leger en´s zomer weer hoger is als de achtertuin ook kan de zware slagschaduw van de gebouwen zijn uitwerking hebben.
Het landschap (microklimaat) heeft een geduchtte uitwerking op de bijenvolken. Samen met de andere factooren die de colega´s al noemden. suifmeel is wel een belangrijke indicator.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Gerard Boswinkel » di 15 nov 2011, 20:40

Hoi Jaap,
Even een reactie op jouw schrijven. Jaap schrijft:
Jij hebt het over besmetting van de wasdeeltjes die de Honing kunnen besmetten , Ik denk dat dit minimaal zal zijn . Hier in de buurt waar heel veel gewasbeschermingsmiddelen gebruikt worden , leeft de wasmot met de larven welig voort .
In het DBJ van september 2011 staat een stukje over bijenwas geschreven door Klaus Wallner met als titel 'Konservierte Altlasten'. Daarin staat dat bij een concentratie van sommige bestrijdingsmiddelen van meer dan 1 mg/kg was deze bestrijdingsmiddelen van de was naar de honing/nectar migreren. Met name coumaphos (actieve stof in Perizine en Check Mite) wordt genoemd. Niet vreemd dan ook dat in Duitsland de maximum toelaatbare concentratie van deze stof in honing in het verleden verhoogd is! Ra, ra waarom dit gebeurd is.
Oxaalzuur is zo mild voor de Bijen dat zij de monddelen verbranden bij het verwerken hiervan .
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. We hebben het toch over de toelating van de middelen en niet over de werking? En weet jij wat er precies gebeurd met de bijen wanneer je Amitraz verdampt of Perizine druppelt? Mijn ervaring met het druppelen van oxaalzuur in vergelijking met Perizine is dat het aantal dode bijen na de druppelbehandeling vele malen kleiner is bij het gebruik van oxaalzuur.
Ook bij andere middelen is bij correcte toepassing geen gevaar voor besmetting van de Honing met een te hoge concentratie aan residuen .
Dit is dus niet zo! Zie mijn eerste alinea. Hetzelfde geldt ook voor fluvalinaat (= Apistan) en broompropylaat (Folbex) en ook voor het middel paradichloorbenzeen, dat jaren is gebruikt tegen de wasmot.
Bij de Imkers schort het nog al eens aan discipline om de juiste hoeveelheden ( concentraties ) te gebruiken
Dit is niet het enige dat er schort bij de imkers. Zij gebruiken ook vaak middelen die niet ontwikkeld zijn voor het gebruik in bijenvolken. Voorbeelden daarvan zijn Asuntol, TacTic en Supona. Deze middelen zijn geen van allen ontwikkeld voor het gebruik in bijenvolken. De imkers beginnen dan te klungelen met houtjes of katoenen doekjes en dit leidt ertoe dat de toegediende concentratie veel te hoog is. Eigenlijk dus eenzelfde situatie die jij beschrijft voor de Apistanstrips met daarbij nog eens de kans op besmetting van de honing tot gevolg.

Toen rond 2002 toen de varroamijt resistent tegen fluvalinaat werd, heb ik besloten om helemaal af te zien van het gebruik van ‘harde’ chemie bij het bestrijden van de varroamijt. Sinds een vijftal jaren lukt mij dat heel goed en ik gebruik slechts mierenzuur en oxaalzuur. Het lijkt er nu op dat ik ook naar een eigen waskringloop moet gaan om de vervuiling van de was met acaraciden te vermijden.

Groeten………..

Gerard

PS: Jij schrijft dat je de varrox verdamper gebruikt. Nu is het verdampen van oxaalzuur juist een toepassing waarbij de veiligheid/gezondheid van de imker niet gewaarborgd is. Het gevaar zit hem niet zozeer tijdens de behandeling maar meer tijdens de allereerste werkzaamheden in de volken in het voorjaar. Alle raampjes en raten en kastdelen zijn voorzien van een dun laagje oxaalzuur dat voor je gezondheid niet al te best is natuurlijk. Je zou dus eigenlijk bij de eerste werkzaamheden in je volken dezelfde uitrusting moeten gebruiken die ook geadviseerd wordt tijdens de behandeling.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 16 nov 2011, 22:26

Gerard.

Ik begin even bij je P.S. Ik bevind mij sinds Jan 07 op dit forum en heb nooit ergens geschreven met welk middel ik mijn volken behandel , ook nu niet , heb enkel vermeld dat ik de varroxverdamper destijds in mijn bezit had . Ik heb er meerdere verkocht voor een Imkersbedrijf. Ik heb er om bepaalde redenen moeite mee om over het gebruik van niet toegestane middelen te schrijven .

Nogmaals , ik heb nog nooit iemand met een stuk bijenwas ( uitgezonderd raathoning maar dat is wanneer het goed is maagdelijke raat ) in zijn /haar mond zien stoppen . ik bedoel daarmee dat er veel geschermd wordt met residuen in bijenwas , iets wat niet onder de keuringsdienst van waren valt . In de Honing echter is een limiet van toegestane residuen vastgesteld en daar zal naar ik aanneem regelmatig in Nederland op gecontroleerd worden , Ook neem ik aan dat de Nederlandse Honing aan dezelfde criteria moet voldoen dan de ingevoerde van over de gehele wereld .

Wij hebben het toch over het wel en wee van de Bijen ?? Dan is bekend dat men de Bijen maar één keer in haar leven mag blootstellen aan vloeibare Oxaalzuur omdat de monddelen verbrand zouden zijn , Ik vind dit niet Bijenvriendelijk .

Dan noem jij dat Asuntol ( Cumaphos ) Tak Tik (Amitras ) Supona niet ontwikkeld zijn voor in Bijenvolken .

In de gewasbeschermingswereld ga je altijd uit van de werkzame stof . Als ik mij goed herinner is in de beginfase van de toelating voor Perizine ( Cumaphos ) ook Amitraz mee genomen in de onderzoeken op de Ambrosius hoeve tegen de varroamijt , en is om economische redenen gekozen voor Cumaphos . Het was op dat moment mogelijk om Asuntol ( Cumaphos )( wat een vrij goedkoop middel was ) uit de markt te nemen , heeft daar een ander etiket op geplakt met de naam Perizine ( Cumaphos ) en de prijs heeeeel veel hoger gemaakt , Zo is men aan de prijs van de toelating gekomen ,Sommigen zijn nog net aan wat flessen Asuntol kunnen komen en wat is daar dan mis mee ????
Het zelfde was met Amitraz niet mogelijk omdat deze werkzame stof in meerdere middelen verwerkt was . Ook houd de kennis zoals je weet niet op bij de Nederlands of Europese grenzen , en is toch wel veel bekend over de te gebruiken concentraties . Omdat aan de andere kant van de wereld Amitraz wel toegelaten is , zijn zelfs al vele jaren Amitraz verdampers in de handel die met één druk op de knop de juiste hoeveelheid inspuiten ,en naar ik dacht vier a vijf volken per minuut te behandelen .

Dat er veel zouden gaan klungelen had de N.B.V. vooraf wel uit kunnen rekenen ,want die wilden na dat er resistentie optrad tegen Apistan , geen enkele kant meer op . Zelfs schrijven over Oxaalzuur was in die tijd bijna een doodzonde ,

Tot slot . Als ik dan alles moet gaan vermijden wat gevaarlijk voor mij zou kunnen zijn , :think: ....... Nee het is te veel om op te noemen .


Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » do 17 nov 2011, 13:43

Hmm als ik moet kiezen voor een primitief "gif" dat niet in vet/was ophoopt en van nature in allerlei planten en dieren voorkomt en daarin ook goed gemetaboliseerd wordt of voor een kunstmatig "gif" dat in vet/was ophoopt en vrij persistent is in het milieu met allerlei residuele toxiciteit als gevolg dan weet ik het wel.

Ik ets mijn mijten liever kapot met een zuur dan dat ik ze doodmaak met een chloorhoudend organisch molecuul dat op hun zenuwen werkt. Een beetje schade aan bijen neem ik op de koop toe.

Door het gebruik van pesticiden in de landbouw zitten sommige nou overal in het oppervlaktewater. Kunnen moderne boeren soms ook niks aan doen maar fijn is anders.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 nov 2011, 16:20

Ik zou de Mijten het liefst met een pincet verwijderen ,maar ja :think: :shock: Zoooooo veeeel

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » do 17 nov 2011, 16:36

Je kan, met gedoe (veel splitsen, gesjouw met broed) en vrij veel planning welliswaar, een bedrijfsmethode hanteren waarbij je geen stoffen in je volken hoeft te stoppen.

De clue daarvan is dat je zorgt voor echte broedloze perioden in je volken waarna je het eerste broed ( waar dan het merendeel van de mijten inzit) verwijdert.

Warmtebehandeling (de Apitherm en zelfbouw set-ups) werkt ook. Eventueel toegepast op het verwijderde broed uit de "eerstebroedverwijdermethode".

Maar dat vereist een goede planning en veel monsters nemen en daarvan varroa tellen (water-zeep, poedersuiker set up) om te checken of je methode effectief is.

Dat laatste doen imkers veel te weinig, als je een imker vraagt naar de besmettingsgraad van zijn bijen weet hij dat meestal niet.

L

Apitherm:

http://www.landwirtschaft-mlr.baden-wue ... 51392.html



http://www.biavl.dk/index2.php?option=c ... f=1&id=247

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 nov 2011, 18:30

LWPisa schreef:
als je een imker vraagt naar de besmettingsgraad van zijn bijen weet hij dat meestal niet.

Wanneer ik dat bij al mijn volken apart vast zou moeten stellen , heb ik geen tijd meer om te Imkeren . :roll:

En bovendien , wanneer de helft van je bestand te veel mijten heeft ,en die behandeld , zal in de meeste gevallen een maand later de andere helft aan de beurt zijn .

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » do 17 nov 2011, 19:15

Ook in een grotere bedrijfsvoering kan er worden gemonsterd denk ik, desnoods met steekproeven. 200 ml bijen afvegen in een zakje, zakje coderen en invriezen en op een later moment spoelen en tellen. 2 keer per jaar. Vooral om je bestrijding te checken.

Questie van goed plannen om je volken zo synchroon mogelijk te behandelen. Moet met andere methoden ook.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 nov 2011, 20:29

LWPisa schreef:, desnoods met steekproeven. 200 ml bijen afvegen in een zakje, zakje coderen en invriezen en op een later moment spoelen en tellen.
L
Mijn ervaring leert mij dat bij een steekproef er altijd volken zijn met weinig en volken met ( zoals deze herfst ) soms zeer veel mijten . Dat is bij een na controle niet anders , er zullen altijd volken bij zijn waar de behandeling op onverklaarbare wijze onvoldoende geweest is .

Maar waar maken wij ons eigenlijk druk over , De verdwijnziekte heeft toch een heel andere oorzaak :whistle:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten