dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: dode bijenvolken

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 18 nov 2011, 08:01

LWPisa schreef:Ook in een grotere bedrijfsvoering kan er worden gemonsterd denk ik, desnoods met steekproeven. 200 ml bijen afvegen in een zakje, zakje coderen en invriezen en op een later moment spoelen en tellen. 2 keer per jaar. Vooral om je bestrijding te checken.

Questie van goed plannen om je volken zo synchroon mogelijk te behandelen. Moet met andere methoden ook.

L
Deze methode stuit mij als dierenlievend imker toch zeer tegen de borst! Zomaar met voorbedachte rade 200ml bijen doodvriezen... :hand:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door semar » vr 18 nov 2011, 09:42

LWPisa schreef: Dat laatste doen imkers veel te weinig, als je een imker vraagt naar de besmettingsgraad van zijn bijen weet hij dat meestal niet.
ben imker geen laborant, een boer roep de veearts.
hou het bij gevallen mijten tellen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » vr 18 nov 2011, 11:23

Dierenliefde kent enig perspectief denk ik. Als je door een monster te nemen de effectiviteit van je varroabehandeling kent kan je maatregelen nemen en zo een crash door varroa of negatieve effecten van overbehandeling voorkomen. Volken die door onkundige bestrijding crashen door varroa of onnodig hoge dosissen mierenzuur voor hun kiezen krijgen vind ik persoonlijk "zieliger". 200 ml bijen is een relatief klein offer voor een normaal bijenvolk.

Op zich is mijten tellen op de onderlegger zo slecht nog niet zolang je zeker bent dat je echt alles telt. Als er mieren of andere varroaeters in het spel zijn wordt de telling snel onbetrouwbaar.

L

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 18 nov 2011, 22:51

Hoi Jaap,

Het is niet eenvoudig om met je te discussieren. Als jij, in je bijdrage van 14 ovember, schrijft dat je al in 2007 een varroxverdamper had, dan ga ik ervan uit dat je die ook gebruikt. Dat dit een normale gedachtegang is wil ik je graag duidelijk maken met volgend voorbeeld. Als ik schrijf dat ik een Ferrari heb, dan weet ik zeker dat jij ervan uit gaat dat ik daar ook mee rondrij en hem niet in de garage heb staan :wink:

Verder schrijf jij:
Nogmaals , ik heb nog nooit iemand met een stuk bijenwas ( uitgezonderd raathoning maar dat is wanneer het goed is maagdelijke raat ) in zijn /haar mond zien stoppen .
Je hebt het niet begrepen wat ik schrijf. Ik ga even de letterlijke tekst citeren die in het Duitse artikel staat. Deze tekst luidt: Angesammelte wirkstoffe können aus dem Wachs in den Honig,das Larvenfutter und das Bienenbrot wandern. Solche Wandereffecte sind bei einigen Wirkstoffen ab einer Belastung von einem Milligramm Wirkstoff pro Kilogramm Wachs messbar. Ab dieser Belastungsgrenze führen beispielsweise Rückstände von DEET oder Coumaphos automatisch zu Rückstände im Honig.

Dit betekent dus dat wanneer de bijen de nectar opslaan in raat die bestaat uit was waarin bijvoorbeeld meer dan 1 mg/kg coumaphos zit, je bij het slingeren van de honing uit die raten een gedeelte van de coumaphos er gratis bij krijgt in de geslingerde honing. Je hoeft dus de raat niet op te eten. Verderop in het artikel staat nog een ander stukje dat je aan het denken kan zetten. Dit luidt: Wachsen Bienen in Zellen aus kontaminiertem Wachs heran, finden sich die Wirkstoffe später in ihrem Körpergewebe wieder. Sie schwitzen sogar belastetes Wachs aus - es entsteht also kein rückstandsfreien Jungfernwachs.
Wij hebben het toch over het wel en wee van de Bijen ??
Ik dacht dat we het over wettelijke toelating van oxaalzuur/mierenzuur hadden :?: :?: :?: :!: :!: :!:

Verder stel je nog:
Dan is bekend dat men de Bijen maar één keer in haar leven mag blootstellen aan vloeibare Oxaalzuur omdat de monddelen verbrand zouden zijn
Kun jij mij even aangeven waar staat dat bijen maar één keer in haar leven mag blootstellen aan oxaalzuur omdat de monddelen verbrand zouden zijn? Ik heb dit nog nooit ergens gezien. En dan gaat de volgende spreuk op 'When it is not written down it is a rumour' of te wel een broodje aap verhaal. (Graag even artikel vermelden met auteur). Het niet onderstreepte deel van jouw bewering is mij bekend.
Het was op dat moment mogelijk om Asuntol ( Cumaphos )( wat een vrij goedkoop middel was ) uit de markt te nemen , heeft daar een ander etiket op geplakt met de naam Perizine ( Cumaphos )
Volgens de website van Bayer is Asuntol nog steeds te koop! Dit middel is echter alleen toegelaten voor gebruik bij schapen, koeien en geiten. In tegenstelling tot bij de gewasbescherming is de concentratie van coumaphos in Perizine en Asuntol heel verschillend. Dit is dan ook de reden dat je Asuntol niet in bijenvolken moet gebruiken.
Daarnaast heeft Bayer bij de ontwikkeling van Perizine onderzoek gedaan hoe dit middel aan de bijen toe te dienen. Dat geld willen ze natuurlijk terug verdienen. Ook de toelating waar we het de hele tijd over hebben kost geld! Vandaar dat de prijs van Perizine omhoog is gegaan.
Het zelfde was met Amitraz niet mogelijk omdat deze werkzame stof in meerdere middelen verwerkt was . Ook houd de kennis zoals je weet niet op bij de Nederlands of Europese grenzen , en is toch wel veel bekend over de te gebruiken concentraties .
Nu snap ik het even niet meer want jij bent toch begonnen over de wettige toelating van mierenzuur en oxaalzuur :?:
Dat er veel zouden gaan klungelen had de N.B.V. vooraf wel uit kunnen rekenen ,want die wilden na dat er resistentie optrad tegen Apistan , geen enkele kant meer op .
Ik ben heel erg blij dat de NBV de toelating van andere 'harde' chemische bestrijdingsmiddelen heeft geblokkeerd. In mijn ogen hebben wij die rotzooi helemaal niet nodig!!! Ook de Duitse onderzoeksinstituten raden het gebruik van 'harde' chemische bestrijdingsmiddelen af. Dus de NBV staat hierin niet alleen.
Tot slot . Als ik dan alles moet gaan vermijden wat gevaarlijk voor mij zou kunnen zijn ,
Dat jij er zo over denkt is je goed recht. Voor mij is mijn gezondheid een heel belangrijk goed waar ik zuinig op ben :violin:

Groeten...................

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » za 19 nov 2011, 11:10

Gerard

De moeilijke discussie is meestal te wijten aan de verschillende opvattingen , en bovendien ben ik geen onderzoeker , wetenschapper , of zoiets :think: maar een Imker met beide benen op de grond .
Ik persoonlijk heb na 1980 Heeeel veel lezingen over hel wel en wee van de Bijenteelt in Nederland bijgewoond , en met veel Imkers en de Nederlandse voorlichtingen contacten gehad ,en zodoende ook nog wel wat informatie uit de ( wandelgangen ) wil en mag daarom niet altijd mijn bron van wetenschap vermelden .

Een ding zal ik nog over de residuen vermelden en dan stop ik weer .


Ik citeer even enkele zinnen van ; Dr. K.Wallner " van de Landeanstalt für Bienenkunde aan de Universiteit van Hohenheim . Wanneer dit dezelfde Wallner is die jij aanhaalt ,is er wel enig verschil in waar hij spreekt .

11,82 mg/kg residu in de honingmaag . Drie dagen later nog 0,016 mg/kg in de nectar , Na het slingeren nog 0,003 mg/kg in de honing .

Ergens verder ; Uit onderzoek is gebleken dat residuen in was minder dan 5 mg/kg over het algemeen niet leiden tot het ontstaan van residuen in de Honing .... Pas bij 25 mg/kg in de was mogen residuen in de Honing worden verwacht.


Jaap v p

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Gerard Boswinkel » za 19 nov 2011, 19:13

Jaap,
Ik citeer even enkele zinnen van ; Dr. K.Wallner " van de Landeanstalt für Bienenkunde aan de Universiteit van Hohenheim
Jazeker dat is dezelfde Dr. K. Wallner die dit artikel in het DJB heeft geschreven! Dat heet in mooie termen voortschreidend inzicht.

Heb ik nog even dat artikeltje over die oxaalzuur gemist. Bestaat dat niet?

Groeten.................

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door A.A. Staals » wo 23 nov 2011, 17:32

Maar hoe zit het nu met de dode volken? Ik hoor (betrouwbare) verhalen, waar je toch wel van schrikt.

ad staals

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Luuk » do 24 nov 2011, 08:47

Ik had tot twee weken geleden geen dode volken.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Luuk » do 24 nov 2011, 08:48

dwz alle 18 volken leefden nog.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Berend » vr 25 nov 2011, 02:16

:? 18 volken dood? of twee geleden voor het laatst gekeken :?:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten