bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

bijenkast

Bericht door wijnand »

goede morgen
ik heb een bijenkast 1 broed daarop 1 honing kamer maar de volkje is te klein , kan ik het volkje ook nu nog verplaatsen in een 6 ramer i.v.m. warmte hoe kleiner de kast hoe warmer ze de kastje ook kunnen houden ????
groetjes wijnand :hive:
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door willem »

wijnand schreef: ...... i hoe kleiner de kast hoe warmer ze de kastje ook kunnen houden ????
Bijen houden de kast niet warm, alleen de tros. Als het buiten de kast vriest, dan vriest het ook binnen de kast.
Lekker laten zitten dus en volgend jaar de honingkamer onder want dan zit in het voorjaar het volk in de bovenste (broed)bak en kun je de onderste (honing)kamer weghalen.
Groeten, Willem :violin:
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door Erik Konijn »

Moet er een honingbak onder voor het inwinteren? Waarom kan het niet zonder? Wat is beter?Een lege BK eronder? :be9:
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door willem »

Erik Konijn schreef:Moet er een honingbak onder voor het inwinteren? Waarom kan het niet zonder? Wat is beter?Een lege BK eronder?
Nee dat moet niet, maar als je het doet, dan de honingkamer onder, zelf winter ik de jonge volken in op één broedkamer, de oudere naar bevinden op één of twee broedkamers, ben niet zo gek op twee raam maten. En waarom zou je er een lege broedkamer onderzetten?
Groeten, Willem :violin:
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door Erik Konijn »

Hallo willem,
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze dan hoger in de kast zitten, waardoor ze misschien minder last van de koude wind(minder afkoeling) hebben. Zo blijven ze op de tros zitten waardoor ze minder hoeven te verwarmen dus minder voedsel verbruik. Ben aan het brainstormen want ik heb er nog geen ervaring mee omdat ik in maart pas aan de cursus ga deelnemen.We kunnen maar beter goed voorbereid zijn. :be3:
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door semar »

Erik Konijn schreef:Hallo willem,
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze dan hoger in de kast zitten, waardoor ze misschien minder last van de koude wind(minder afkoeling) hebben. Zo blijven ze op de tros zitten waardoor ze minder hoeven te verwarmen dus minder voedsel verbruik. Ben aan het brainstormen want ik heb er nog geen ervaring mee omdat ik in maart pas aan de cursus ga deelnemen.We kunnen maar beter goed voorbereid zijn. :be3:
een honingbak eronder met 3 klimraatjes in het midden :think:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten