Imkercursus gemist

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van Mechelen
Berichten:15
Lid geworden op:vr 22 jul 2011, 22:58
Locatie:Delft
Contacteer:
Re: Imkercursus gemist

Bericht door Hans van Mechelen » zo 15 jan 2012, 20:06

Je bent helaas niet goed geïnformeerd. Van het cursusgeld gaat niets naar de NBV. Het cursusgeld is de dekking voor de kosten die de cursus met zich meebrengt. Als er iets overblijft, is het voor de afdeling. Jammer dat je niet eerst goed laat informeren en dan pas een conclusie trekt.

Hans van Mechelen

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door p.zwartepoorte » zo 15 jan 2012, 20:43

als ze mij via de mail zeggen dat zit in het cursus geld( 140 euro )dan ga ik er van uit dat dat ik dat dus zelf betaal die lidmaatschap maar goed
ik loop wel met mij mentor mee dan leer ik ook basis dingen :wink:
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door Jan Kruit » di 17 jan 2012, 12:20

Hallo Paul,

Zo te lezen begin je een echte imker te worden.
Een echt vereniging mens. Lekker alleen imkeren en lekker zuinig.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door Oude Essink » di 17 jan 2012, 13:01

Aan het geven van een cursus zijn basiskosten verbonden (lokaal - materialen - leraar - bijen - administratie) en het is toch niet meer dan billijk, dat die kosten (voor zover niet gesubsidieerd) door de cursisten worden opgebracht. In mijn tijd (70er jaren) meldde je je voor een cursus aan op een landbouwschool; als je leerling was op die school leverde dat de normale onderwijssubsidies op; als buitenstaander betaalde je cursusgeld (fl,300,-); je had daarvoor een gediplomeerd docent - een lokaliteit en alle verdere schoolfaciliteiten - materialen w.o. een bijenstal op de school die voor onderwijsdoeleinden voor rekening van de school waren. In de loop der tijd vielen allerlei subsidies weg en werden de cursussen kostbaarder. Verenigingen zijn vervolgens eigen cursussen gaan opzetten, die deels om ze voor de deelnemers betaalbaar te houden, door de verenigingen zelf werden bekostigd.
In de discussie hierboven proef ik een beetje, dat deelnemers aan de cursus er allert op zijn, dat de vereniging die de cursus organiseert er "vooral niet rijker van wordt" en vooral niet mag vragen dan ook lid te worden van die vereniging. Ik vind dit een "rare" gang van zaken: ofwel je draagt volledig zelf bij aan de kosten van de cursus ofwel je steunt de vereniging die de cursus organiseert en een deel ervan voor haar rekening neemt; de vereniging heeft lidmaatschapgelden als enige bron van inkomsten. Geloof maar niet, dat een cursus met 10 à 15 deelnemers kostendekkend gegeven kan worden voor
€ 130.- per deelnemer.

Afbeelding

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door petro » di 17 jan 2012, 13:26

Zonder de NBV op te hemelen of af te kraken.
Bij die cursus zit een jaar lang GRATIS lidmaatschap,dus niks het sponseren ervan!
Je betaalt helemaal niets aan hun,de kosten zijn enkel en alleen voor de cursus!
Ga eerst even na hoeveel een cursus kost om te geven en kijk dan hoeveel je betaalt,je zal er achter komen dat het geheel niet kostendekkend is.
Dus niet teveel betaalt maar te weinig.
Petro

p.zwartepoorte schreef:ze hebben mij vertelt dat die lidmaatschap geld in het cursus geld zit van de nbv
dus bij mij komt het op neer dat ik die lidmaatschap gewoon zelf betaal en dan zeggen hij is gratis :think:
dan sponser ik dus degelijk wel :wink:

paul

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door semar » di 17 jan 2012, 13:35

Jan Kruit schreef:Hallo Paul,

Zo te lezen begin je een echte imker te worden.
Een echt vereniging mens. Lekker alleen imkeren en lekker zuinig.
je begingt met bijenhouden voor de bijen en niet voor het verenigingsleven,
als dat er is, en gezellig is, is dat mooi meegenomen , maar zeker niet criciaal voor het imkeren!
en wat betreft zuinig, kan jij in een anders portomonaie kijken??

Vriendelijke groet
Semar(Dominique

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door Kroese » di 17 jan 2012, 15:44

p.zwartepoorte schreef:als ze mij via de mail zeggen dat zit in het cursus geld( 140 euro )dan ga ik er van uit dat dat ik dat dus zelf betaal die lidmaatschap maar goed
ik loop wel met mij mentor mee dan leer ik ook basis dingen :wink:
paul
Paul je praat nu echt iemand anders na.

In Apeldoorn kost de cursus al jaren €125,-
Daarvoor geven we bij ons 4 Theorie en 10 Praktijklessen.
En dit is echt heel goedkoop. ZIE: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=25623
Dat NBV lidmaatschap is er pas afgelopen seizoen bij gekomen, om de cursisten met de afdelingsvereniging bekend te maken.
Er gaat geen Eurocent naar Wageningen.
Laatst gewijzigd door Kroese op di 17 jan 2012, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door Oude Essink » di 17 jan 2012, 15:54

dominique schreef:
je begint met bijenhouden voor de bijen en niet voor het verenigingsleven,
Dat is correct, maar als je de kosten voor een verantwoord bijenhouden kunt drukken door gezamenlijk optreden via een vereniging, is de keus toch snel gemaakt; bij verantwoord imkeren heb je bovendien de kosten van de vereniging, die je daarbij behulpzaam is er snel uit en dan laat ik de noodzaak van gezamenlijk optreden naar de overheden nog buiten beschouwing. Ik voor mij ben lid van ANI en NBV; daarnaast van meerdere subverenigingen alsook van de Verein APIS in Rheinland Westfalen. Imkers kennen mij eigenlijk alleen via dit forum en daar zit ik niet op "voor de gezelligheid". Door mijn lidmaatschap steun ik die verenigingen in hun activiteiten, die de bijenteelt en mij als imker zeer ten goede komen; als ik verantwoord de opbrengsten van mijn imkeren aan de man/vrouw breng heb ik de kosten er zo uit.
(die kosten zijn snel uit mijn hoofd successievelijk: 40 ANI - 60 NBV - 20 APIS - en nog wat kleinere bedragen; d.i. totaal plm. € 150,-)

Afbeelding

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door p.zwartepoorte » di 17 jan 2012, 17:17

hoi
hennie ik praat niemand na want als ik dat zo door krijg via de mail krijg dan heb ik het gevoel dat ik dat zelf betaal dat jaar lidmaatschap
en wat semar zegt je kan niet in mij knip kijken dat klopt en ik ben een persoon die zeer slecht is met theorie met leren maar als ik praktijk doe en zie dan leer ik daar meer van als die boeken ik moet 5 keer lezen voor dat ik het weet wat ik nu zeg daar praat ik niet graag over
vandaar dat ik ook toen ik net op het forum was een mentor vroeg
en die heb ik nu dus het zal wel zeker goed met imkeren
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: Imkercursus gemist

Bericht door raymond coenraats » di 17 jan 2012, 19:05

Wat mij verbaasd over de cursusen is dat er een grote prijs verschil is tussen de verschillende verenigingen. Ik betaal ongeveer 90 euro voor 8 theorielessen
en een stuk of 12 praktijklessen. Vind 140 euro best prijzig voor een cursus had het ook niet gedaan voor dat bedrag.
Vr.gr.Raymond

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 155 gasten