Waar koop ik biologische bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5707
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Jaap v.Popering »

dree schreef:Kom op, Inca!
Alle bijenwas biologisch?
Bijenwas wordt eindeloos hergebruikt voor kunstraat. Het is daardoor niet denkbeeldig dat zich steeds grotere concentraties bestrijdingsmiddelen ophopen in bijenwas. We kunnen door hergebruik nog steeds antivaroa middelen in was aantreffen die inmiddels verboden zijn.


Andreas

Ons Nederland kunstraat is dusdanig giftig dat de larve van de wasmot er een behoorlijk zootje van kan maken :think:

Afbeelding
Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door dree »

`Zodra de bijen niet meer op die hergebruikte raat overleven is het niet biologisch meer`[/quote]

Als je zo schrijft begrijp ik wel dat je nooit gelijk zult krijgen.

Andreas
Inca

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Inca »

Ik wacht niet op gelijk! maar op feitelijk bewijs dat ik ongelijk heb.

De stelling is dus: Bijenwas is altijd biologisch!!!, en vervuilde bijenwas is niet biologisch en hierop overleven onze Bijen niet.
Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door dree »

Beste Inca,

"Zodra de bijen niet meer op die hergebruikte raat overleven is het niet biologisch meer"

Wel een interessante opvatting: zolang de bijen niet sterven is de raat schoon.
Je versimpelt de werkelijkheid, net als Gore.

Andreas
Jaap v.Popering
Berichten: 5707
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Jaap v.Popering »

Even een vraagje . Mag ik de raten die ik uit onderstaand boomvolk gehaald heb smelten en voor biologische Bijenwas verkopen . En zo ja .is mijn vraag wie die kopen wil ??? :think:

Afbeelding
Inca

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Inca »

Het antwoord op je vraag weet jij wel!!! :lol:
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door jossmits »

Bij mijn weten is het enige toegelaten middel tegen varroa dat residu in raat achterliet/achterlaat apistan (fluviaat). Dit was de belangrijkste oorzaak dat varroa resistent werd tegen dit produkt. In de praktijk wordt dit daatom al een hele tijd niet meer gebruikt. Welk andere residu van varroabestrijdingsmiddelen zou ik dan nu nog in kunstraat kunnen aantreffen.

Jos
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Albert Stoter »

Inca schreef:Ik wacht niet op gelijk! maar op feitelijk bewijs dat ik ongelijk heb.

De stelling is dus: Bijenwas is altijd biologisch!!!, en vervuilde bijenwas is niet biologisch en hierop overleven onze Bijen niet.
Her en der wordt zelfs plastic gebruikt als kunstraat.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door m.kolsters. »

Over toegelaten middel voor varoa, je wil niet weten wat er gebruikt wordt.
Ik denk dat er wel 5 middelen worden gebruikt die niet zijn toegestaan, wel goed voor de dood van varoa maar niet voor de was en of honing bijen.
En wat is biologisch, als de buren spuiten met vergif en je bijen komen daar voor honing of stuifmeel en water is dit dan biologisch.
De was uit de boom bij jaap wil ik wel omsmelten, maar als de boom is dood gegaan van vergif en de bijen ook hoef ik het niet.
Er zijn middelen die goed werken maar niet mogen worden gebruikt, doe een onderzoek en je kan jaren voor uit.
Maar welke vereniging gaat dit betalen, als we een bijen bond hadden zou dit een oplossing kunnen zijn,
:be5: maar nu gebeurd er niets dus blijven we maar klooien of aan rommelen. :be3:
Tinus Kolsters
Eddy Geurtsen
Berichten: 914
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Eddy Geurtsen »

Niet alleen Apistan, maar ook andere bestrijdingsmiddelen zoals Tinus al opmerkt, laten residu achter in de was. Ik ben niet zo op de hoogte, maar Fluvalinaat is één van die middelen. Zorg dat je je eigen was terugwint. Alle wasresten in de wassmelter doen, bij twijfel recyclen. Als je dan geen andere middelen gebruikt dan mierenzuur, oxaalzuur en/of de huidige middelen op basis van etherische olie dan zal er aan de al aanwezige residuen in ieder geval niets meer worden toegevoegd.
Als je dit consequent toepast, alleen eigen was, geen kunstraat kopen, alle raat van eigen was gieten, dan zul je na verloop van een aantal jaren weer over (een redelijk) schone was kunnen beschikken.
Laten we trouwens niet denken dat het vroeger allemaal goed was. Vroeger, toen de carbollap werd gebruikt, vroeger, toen de DDT voor veel zaken de oplossing vormde. Maar we kunnen wel proberen om te streven naar beter!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten