vraag over een aangepaste segeberger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Theo Pol
Berichten:5
Lid geworden op:zo 01 mei 2011, 11:35
Locatie:roswinkel
Contacteer:
vraag over een aangepaste segeberger

Bericht door Theo Pol » di 06 mar 2012, 21:16

hallo ik heb een vraag

ik ben beginner en nu heb ik vier segebergers gekocht, maar deze zijn anders dan de ene die ik al had. de eerste die ik had heeft zoals origineel de witte kunststof randen waar de ramen opliggen en is een duits normaal maat... heb de ramen opgemeten.. ook de buitenkant van deze 4 segebergers is anders een ander model??????

de andere vier zijn uitgevoerd met afstandhouders van staal met een raam afstand van 35 mm en totaal de mogelijkheid van 11 ramen... verder zit er tussen de beide afstandhouders een maximale ruimte van 385 mm.. en de bovenlat mag maximaal 438 mm zijn.... verder is de totale hoogte tot aan de binnenrand aan de onderzijde 210 mm.... nu mijn vraag... mijn duits normaal ramen die in de eerste kast zaten vallen hier tussen door... dus de bovenlat is eigenlijk te kort....

wie o wie kan mij vertellen welke ramen bij deze ombouw van deze segerberger passen..... duits normaal zou passen alleen zijn dat de bovenlatten te kort maar voor simplex is de ruimte naar de zijkanten toch te groot???

even een paar foto's die het hopenlijk duidelijker maken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wie o wie helpt mij

groetjes theo :be3:
in maart beginnen met de Bijenhouders cursus en daarna komen de volken vanzelf...

check my Weblog: [url]http://www,trischka.nl[/url]

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: vraag over een aangepaste segeberger

Bericht door Albert Stoter » wo 07 mar 2012, 09:54

Ik vind het zelf niet handig dat alle op de originele Segeberger kasten gebaseerde kasten ook de naam Segeberger blijven houden.

Op dit moment worden er op Imkerpedia 4 verschillende Segebergers onderscheiden:

- de originele Segeberger voor de Duits Normaal Maat

- de originele Segeberger die vervolgens meer of minder succesvol handmatig aangepast is naar de simplexmaat (door o.a. Postma, maar ook door Imkers zelf)

- de Pietersekast conform de Simplex normering (met 385 mm eigenlijk te klein voor 11-raams)

- de Warnholz' Simplex Segeberger voor Simplex, maar (met 395 mm) verbeterd voor 11 ramen (terwijl ook nog steeds goed voor 10)

Op grond van houw foto's kan ik niet zo goed zien wat je hebt (en wellicht weer een andere?). Vanwege die 385 mm lijkt het een Pietersekast.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: vraag over een aangepaste segeberger

Bericht door willem » wo 07 mar 2012, 23:27

Gezien de constructie van de kast lijkt mij dit geen Segeberger, die is gemaakt uit één stuk.
Het uiterlijk van de rompen op de bovenste en middelste foto's doet me denken aan een grote "Mini-Plus".
Waarschijnlijk is dit een "Rensburger" romp, een voorloper van de Segeberger en ook door Warnholz geproduceerd.
De "kamijzers" zijn er waarschijnlijk door een nederlandse knutselaar ingezet.

Wat zijn de binnenmaten ? En als je twee rompen op elkaar zet wat is dan de afstand van bovenkant kamijzer onderste romp tot de bovenkant kamijzer bovenste romp ?
Groeten, Willem :violin:

Theo Pol
Berichten:5
Lid geworden op:zo 01 mei 2011, 11:35
Locatie:roswinkel
Contacteer:

Re: vraag over een aangepaste segeberger

Bericht door Theo Pol » za 10 mar 2012, 18:15

de maat is toch iets anders dan een segeberger... we hebben vanmiddag even geprobeerd met simplex ramen, deze passen qua breedte en hoogte... zit tussen bovenbak en onderbak toch max 8mm bijenruimte.... alleen de afstand naar de zijkanten is iets te groot, dit gaan we gewoon in de gaten houden of ze dit gaan volbouwen of niet....

we gaan het dit jaar wel zien.....
in maart beginnen met de Bijenhouders cursus en daarna komen de volken vanzelf...

check my Weblog: [url]http://www,trischka.nl[/url]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vraag over een aangepaste segeberger

Bericht door Oude Essink » za 10 mar 2012, 22:12

dit gaan we gewoon in de gaten houden of ze dit gaan volbouwen of niet
Als dat meer dan 9,3mm is, hechten ze het dicht met braamraat en zul je moeten wrikken ten koste van het raam.

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten