Witte waas over raten na winteropslag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Bijkersgilde »

alfa vulgaris schreef: uitgebouwde honingkamerraten en onbebroede broedkamerraten een "witte uitslag" heeft.
Het is een waas over de gehele raat die er op het eerste oog niet uitziet als schimmel,toch vermoed ik dat het schimmel is.
Alfa.
Producten van onbehandelde echte bijenwas zullen na verloop van tijd allemaal een witte waas krijgen.
Meestal ongeacht de temperatuur bij opslag.
Dus zowel in een onverwarmde ruimte als in een ruimte met kamertemperatuur.
Dat is wel een teken van pure bijenwas.
Het komt dus voor op kaarsen, gegoten voorwerpen, wasblokken en dus ook op "kunst"raat en uitgebouwde raten.
Door opwarming of poetsen met een droge (poets)doek verdwijnt deze laag.(wat bij een uitgebouwd raampje wel lastig is :lol: )
Om het te voorkomen worden wasvoorwerpen wel eens met een beetje olie ingewreven om dat te voorkomen.
Op-verwarmen tot een graad of 30 laat het al verdwijnen.
Wat de reden, oorzaak of materie is van die witte waas is inderdaad niet bekend.
En dat zouden wij ook wel eens willen weten.
Tijdens de cursus keurmeester bijenproducten is dit ook nog kort aangehaald als echtheid(s kenmerk) van het product.
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris »

oooow Adriaantjeeee,s'avondslaat gepraat :bow-yellow:

Er stond op de verpakking: "kunstraat met zorg gemaakt van echte bijenwas" en dat is dus nu gebleken.
Het zag er magnifiek uit en rook meesterlijk toen ik het aanschafte.

Ik zat net te peinzen hoe zoiets toch mogelijk was en ziehier het antwoord kwam tot mij:"onbekend"

Wat voor mij vast staat is dat het veroorzaaakt moet worden doordat bijenwas een mix is van honderden verschillende verbindingen wat ik uit de literatuur heb moeten opmaken.

Mijn hypothese tot nu toe: Verschillen in uitzettingscoëfficient :idea: van de verschillende verbindingen die door de afwijking van de nesttemperatuur de verbindingen doen laten schiften waarbij de mate van afwijking van de nesttemperatuur en de mate van temperatuursvariaties de mate van schiftsnelheid bepaald.

Immers,was is natuurkundig gezien net als glas een vloeistof en geen vaste stof.
Dit moet mijns inziens,niet door mij,eenvoudig falsifieerbaar zijn.

En zonder het mij bewezen nut van het bijenhoudersforum was ik hier natuurlijk nooit opgekomen :lol:
Iedereen hartelijk dank voor de gedeelde ervaringen.

Kwaliteit staat bij mij op 1,maar naar alle waarschijnlijkheid zal door de uitwerking van dit onderwerp dit jaar de kwantiteit bij mij ook aanzienlijk zijn verhoogd.

De was was met zorg gemaakt,ik heb een zorg minder :D
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Jaap v.Popering »

Bijkersgilde schreef:
Tijdens de cursus keurmeester bijenproducten is dit ook nog kort aangehaald als echtheid(s kenmerk) van het product.
Betekend dit dan dat , wanneer er GEEN waas op je raat komt dat dit niet echt is :roll:

Jaap v P
Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Bijkersgilde »

100% = zuiver.
Toevoegingen van welke aard dan ook zullen invloed hebben op uiterlijk en samenstelling.
Maar de samenstelling en oorzaak van die witte waas is vooralsnog niet bekend!
BIJ wie wel??
Zouden dat toch graag willen weten.
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door G.B. »

Jaap v.Popering schreef:
Bijkersgilde schreef:
Tijdens de cursus keurmeester bijenproducten is dit ook nog kort aangehaald als echtheid(s kenmerk) van het product.
Betekend dit dan dat , wanneer er GEEN waas op je raat komt dat dit niet echt is :roll:

Jaap v P
Een echtheidskenmerk onderstreept de echtheid van iets, maar hoeft als het zich niet vertoont niet per definitie het tegendeel te bewijzen.
Voorbeeld:
"Een fout maken is menselijk"
Vrij vertaald:
Door ergens een fout mee te maken bewijs (lees:onderstreep) je dat je mens bent. Maar het betekend dus niet vanzelf dat als je dingen goed doet, dat je geen mens meer zou zijn.

Beetje off-topic, maar ik vond het wel grappig. :lol:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris »

Nou heb het eens beter bekeken,dubbele loep loep 4 x geloof ik,in de zon,linke soep heheh, :ugeek: beeld uit de schaduw van de loep.

Het is meer dan mijn hypothese,BOOOH!

Er zitten zelfs kristalachtige formaties in,lijkt het op het eerste oog,en er zijn delen die reflecteren.
Drupjes of kristalletjes?

Als het honing is? dan het volgende:

SInds het bericht staat het iets onder kamertemperatuur +/- 18,5 gr/C,ramen nog steeds in de kast,in de bedrijfsstand met de varroalade in de bodem,daarop spaarkast 1BK/1HK die zijn vastgezet en héél klein beetje uitgebouwd/1 HK waar ik 1 keer van geslingerd heb,zelf gemodificeerd,niet gepatenteerd(heb je niks an) licht ventilerende dekplank.

Vrijwel alle ramen geïnspecteerd en heb degelijk de indruk dat het minder is geworden.
Ik heb geen foto's gemaakt dus ik kan mezelf er nog niet echt van overtuigen na 1 inspectie.
Wel is me duidelijk dat het ratenbestand nog een goddelijke geur heeft en naar mijn smaak geen rare bijluchtjes heeft.

Ook een blok eigen was bekeken,

Conclusie:Echte eigen bijenwas,dat is niet zomaar wat.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris »

Zoem :hive:
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo,

Als je kazen van je was maakt komt er na ongeveer een half jaar ook een witte waas overheen.
Deze kazen werden opgeslagen in een kamer met een constante temperatuur van 15 graden.
Volkomen onschadelijk.
Ik heb ook wel eens kunstraat gehad met een waas eroverheen maar daar zat een geaderde structuur in dat was waarschijnlijk een schimmeltje .
Waarschijnlijk was de kunstraat warm verpakt.
De bijen hadden er geen probleem mee en het werd perfect uitgebouwd.

Dirk
dertiende
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris »

NBV-Wageningen 2010 / Gewalste kunstraat.

Op de kunstraat die ik gedurende de winter bij kamertemperatuur in de wikkel heb opgeslagen lijkt ook een lichte gelige? maar fijnere waas te hebben gekregen en lijkt logischerwijs minder transparant en geler van kleur dan toen ik het aangeschaft heb.

Ik vind het eigenlijk wel bijzonder spul dat was..

toevoeging:de kunstraat aangeboden aan het volk in april en mei 2011 indien ik mij dit goed herinner,maar de exacte dag kan ik nog nazoeken.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris »

Volgens forumtijd.

Raten laten opwarmen naar iets onder kamertemperatuur NU.

De amper uitgebouwde honingkamerraten lijken transparanter en het lijkt ook minder waas,
één veeg met de vinger en het raatpatroon ziet er weer als nieuw uit.
De uitgebouwde honingkamerraten lijken al een klein wonder te hebben ondergaan..

Als het helemaal bijtrekt,zal het wel heel langzaam gaan. :violin:

Ik geloof dat ik er wel uit ben:
Voor niks omgesmolten en honing misgeslingerd :doh:
Niet weer denk ik 8-)

En als zelfs het bijkersgilde reageert,durf ik wel te geloven dat ik weer wat heb geleerd :mrgreen:
Ik heb nooit geweten van deze bijzondere eigenschap van bijenwas.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten