Broednest uit elkaar trekken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GerbenS
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Broednest uit elkaar trekken

Bericht door GerbenS »

Beste mensen,

Twee weken geleden heb ik een 2e broedkamer op mijn 1-kamerig volkje gezet. Dat volk was echt te groot georden voor 1 kast.
Na 2 weken lijkt het alsof ze de kast niet echt willen accepteren. Er zitten nauwelijks bijen in, geen broed, en de onderste kast zit tjokvol. Aangezien ik geen uitgebouwde ramen had, hangt er puur kunstraat in de 2e kast. Is het nu verstandig om 4 broedramen uit de onderbak in de bovenste bak te hangen, de resterende broedramen tegen elkaar te hangen, en de ruimte om te vullen met de kunstraat-ramen uit de bovenbak?
Er zitten nu zeer veel jonge bijen in de kast, dus uitbouwen zou geen probleem moeten zijn. Qua temperatuur lijkt het me verantwoord, in mijn deel van het land (Zuid-Holland) komt de temperatuur komende dagen boven de 18 graden.
Normaal gesproken zou ik gewacht hebben tot ze het vanzelf accepteren, maar nu komt de zwermtijd eraan, en vind ik het met deze niet al te hoge temperaturen zonde om ze een hele bak voor niets warm te laten houden...
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Hartelijke groeten,

Gerben Slings :be3:
dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door dick aalvanger »

Dag Gerben,
Als je een nieuwe kamer erop zet dan kun je het beste de twee of vier buitenste ramen waar broed in zit naar boven hangen en dan opvullen met kunstrovers, desnoods twee sluit blokken gebruiken voor tegen de buitenkant van de kast.
Groet Dick.
dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door dick aalvanger »

Dag Gerben,

Er is iets fout gegaan, kunstrovers moet natuurlijk kunstraat zijn.
Groet Dick.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door A.A. Staals »

Gerben
Als het volk de ruimtenodig heeft/had hadden ze die wel genomen. De afgelopen weken hebben de bijen "niets" gedaan. Ik vind het niet verstandig het broednest op te delen.

ad staals
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door petro »

Met klem!! ben ik het met het onderstaande eens.
Het verhangen van broed(mits volk groot genoeg)doe ik zelf pas als de temperatuur een aantal dagen boven de 20 graden is.
Het volk geeft duidelijk aan door bij elkaar te blijven zitten dat ze de boel warm willen houden.
Wat natuurlijk een nog groter probleem wordt als het oppervlak groter wordt gemaakt.
A.A. Staals schreef:Gerben
Als het volk de ruimtenodig heeft/had hadden ze die wel genomen. De afgelopen weken hebben de bijen "niets" gedaan. Ik vind het niet verstandig het broednest op te delen.

ad staals
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door Erik Konijn »

Hallo,
plaatsen jullie een nieuwe broedbak onder de oude broedbak of erboven? Wat is beter? :think:
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door semar »

ik beneden, voor mijn gevoel volgt dat meer de ´normale´groei van het volk.
maar dat is mischien alleen maar een gedachte.
:think:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik plaats hem ook onder, al geeft dat wel weer wat problemen met raatvernieuwing. Het is makkelijker om in het voorjaar, als de bijen alleen in de bovenste bak zitten de onderste bak af te nemen, vol te hangen met nieuwe raten en die later er weer bovenop te zetten. De bijen gaan dan gedurende het jaar weer naar boven. Ik ben daar nog steeds niet uit...
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Broednest uit elkaar trekken

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik zet de kunstraten altijd boven. Ik breng in het voorjaar eerst het volk terug op 1 BK waar ik één of twee ramen kunstraat in hang tussen het voer en het broednest. Als deze ramen uitgebouwd zijn is dat voor mij het teken dat er genoeg bouwers in het volk aanwezig zijn en dan komt er een BK met kunstraat boven op. Op de dekplank leg ik dan wel isolatie zodat het allemaal lekker warm blijft. Afhankelijk van het weer is de bak dan in één a twee weken uitgebouwd en gaat er een uitgebouwde HK op.

In het voorjaar haal ik dan de onderste bak weer weg. Zo worden de raten nooit ouder dan twee jaar.

Jaap
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 142 gasten