beperkte broedruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

beperkte broedruimte

Bericht door nieuweling »

hallo iedereen,

Ik ben een beginnen de imker, en imker met de beperkte broedruimte methode.
Door het slechte weer heb ik al ongeveer 3 weken geen deftige controle kunnen uitvoeren in mijn kasten,
dus nu is mijjn vraag, wat zou er gebeuren als ze zwermneigingen hebben en Koninginnedoppen aangemaakt hebben, die ondertussen al uitgelopen zijn.
Want de koningin zit opgesloten tussen 2 moerroosters (in de middelste bak dus) en kan dus niet zwermen.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door Nicolas Jacob »

Ik ben zeer tegen de beperkte broedruimte methode!
als imker heb je echte drachtvolken nodig, dus veel bijen. Je moet maar de zwermen vangen of afleggers maken, zelfs als beginner!!
Met deze methode loop je een grote kans dat de koningin klem zit tussen het moerrooster omdat ze wil gaan zwermen. Met alle gevolgen van dien.
zou jij graag opgesloten zitten ?!
Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door zanna »

En de darren ... hoe geraken die buiten?
En als ze dan buiten geraken (na de kast eens geopend te hebben) geraken ze niet meer tot bij het broednest.
Soms is alle warmte welkom.
nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door nieuweling »

Nicolas Jacob schreef:Ik ben zeer tegen de beperkte broedruimte methode!
als imker heb je echte drachtvolken nodig, dus veel bijen. Je moet maar de zwermen vangen of afleggers maken, zelfs als beginner!!
Met deze methode loop je een grote kans dat de koningin klem zit tussen het moerrooster omdat ze wil gaan zwermen. Met alle gevolgen van dien.
zou jij graag opgesloten zitten ?!
Ik doe alleen maar hoe ik het geleerd heb. En is een kast met beperkte broedruimte geen echte drachtvolk? Ik heb gohoord dat deze methode goed is voor een beginnende hobbyimker om op eenvoudig wijze bijen te houden en honing te oogsten.

voor verdere informatie over deze methode vind je op http://www.konvib.eu/bedrijfsmethode-ho ... adryl.html
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door Bjorn »

zanna schreef:En de darren ... hoe geraken die buiten?
En als ze dan buiten geraken (na de kast eens geopend te hebben) geraken ze niet meer tot bij het broednest.
Soms is alle warmte welkom.
Als ik het goed begrepen heb is de onderste koninginnerooster ingekadert met een vliegopening zodat de darren buiten en binnen kunnen.De koninging kan dan natuurlijk ook buiten dus het blijft controleren op zwermdrift maar enkel 6 ramen (simplex).

Ik denk dat de koningin deze vliegopening niet gebruikt om langs buiten naar de onderste bak te wandelen.

Volgens degene die de methode gebruiken zou je sterkere bijen kweken omdat er minder bijen te verzorgen zijn dus krijgen ze betere voeding (stuifmeel / bijenbrood wat in onze betonnen woestijnen al eens een probleem kan zijn ) dus sterkere bijen. Minder bijen is een lager honing verbruik dus meer over voor de imker.

Mogelijk nadeel : Als de varoadruk in het volk groot is zijn er minder cellen waar ze in terecht kunnen dus zullen de bijen sneller verzwakken. Dus tijdig behandelen is noodzakelijk.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd , enkel de theorie erachter gehoord.

grtz Bjorn
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door marc »

Nieuweling, veel mensen proberen de methode uit en beginnen er verkeerd aan en zeggen dan dat het niet werkt en gaan dat dan nog overal hardnekkig verkondigen ook. Ik ben er al heel mijn imkerloopbaan mee bezig en geloof me, ik wil niets anders.
Aan het traditioneel systeem met vulblokken kan je wel wat verbeteringen aanbrengen ( broed niet van links en rechts bereikbaar, darren die niet wegkunnen, moer die niet weg mag, 1 moerrooster is in veel gevallen al een plakboel (vastgebouwd), 2 is dubbel zo erg...). In onze kasten hebben we dat aangepakt : http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236

De meeste productievolken zitten hier nu al 3 weken op broedbeperking. Sommige volken niet, het verschil is enorm.
Laat je niet leiden door oude vastgeroeste antwoorden, probeer het zelf uit.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door Hans van der Post. »

Nicolas Jacob schreef:Ik ben zeer tegen de beperkte broedruimte methode!
als imker heb je echte drachtvolken nodig, dus veel bijen. Je moet maar de zwermen vangen of afleggers maken, zelfs als beginner!!
Met deze methode loop je een grote kans dat de koningin klem zit tussen het moerrooster omdat ze wil gaan zwermen. Met alle gevolgen van dien.
zou jij graag opgesloten zitten ?!
Wel een hele erge veroordeling!

De Renson methode is een weloverwogen methode om honing te halen en de het zwermen te beperken door het volk niet op zwermhoogte te laten komen. Je hebt geen groot leger haalbijen nodig om voor jou de hoeveelheid honing te laten halen.
Een voordeeltje, door het beperkte broedaanzet; minder varroamijten!

Als je deze methode gebruikt moet je zorgen dat er voldoende ruimte is voor honing en bijenzitruimte dat is de kern.
!Hans.
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door Nicolas Jacob »

Het is gewoon een feit dat je met deze methode te weinig bijen hebt om een stevige aflegger te maken.
Ik maak van mijn volken jaarlijks ten minste 2 afleggers per volk. Dan haal ik de koningin in het najaar uit mijn oude volken en laat ze een tijd moerloos totdat al het broed is uitgelopen dan een paar stevige varoabehandelingen en verennigen met de nieuwe volken en zo ondanks ik de oude volken samenvoeg met de nieuwe verdubbel ik elk jaar mijn bijenpopulatie.
Nooit sterfte en elk jaar nieuwe dynamische volken, dit neemt heel veel tijd, maar het is het waard!
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door A.A. Staals »

Nicolas Jacob schreef:Het is gewoon een feit dat je met deze methode te weinig bijen hebt om een stevige aflegger te maken.
Die methode maakt dan ook geen afleggers.

ad staals
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door Nicolas Jacob »

ja dat is dan ook niet verwonderlijk waarom er zoveel volken ten onder gaan bij beginnelingen die niet aan volksvernieuwing doen!
Maar enkel deze methode toepassen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten