beperkte broedruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door nieuweling »

Nicolas Jacob schreef:ja dat is dan ook niet verwonderlijk waarom er zoveel volken ten onder gaan bij beginnelingen die niet aan volksvernieuwing doen!
Maar enkel deze methode toepassen
ik heb nochtans vorig jaar een mooie aflegger kunnen maken van mijn kast met deze methode...
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door willem »

Nicolas Jacob schreef:ja dat is dan ook niet verwonderlijk waarom er zoveel volken ten onder gaan bij beginnelingen die niet aan volksvernieuwing doen!
Maar enkel deze methode toepassen
Alzo sprak onze deskundoloog.

Vijf imkers, zes meningen en ...tig recepten om aan volksvernieuwing te doen.(Vrij naar Liebig e.a.)
Groeten, Willem :violin:
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door marc »

Nicolas Jacob schreef:Ja dat is dan ook niet verwonderlijk waarom er zoveel volken ten onder gaan bij beginnelingen die niet aan volksvernieuwing doen!
Maar enkel deze methode toepassen
Het succes van een goede overwintering van afleggers heeft volgens mij niet alleen te maken met de jonge moer maar dat deze volkjes mooi propvol de winter in gaan in een 6-ramer, mini-plus rompjes e.a. Deze kleine ruimten worden volledig benut waar er in grotere kasten dikwijls te veel overschot is als je geen vulblokken zet. Ik heb jaarlijks 15 à 20% kweekmoeren die tussen 2 en 4 jaar oud zijn en die in het seizoen op Renson gedraaid hebben en prima de winter door komen.
Nicolas Jacob schreef:Het is gewoon een feit dat je met deze methode te weinig bijen hebt om een stevige aflegger te maken.
Afleggers maken met Rensonvolken gaat heel simpel. Als je bv. 10 kasten op Renson staan hebt kan je in volle seizoen van elke kast 1 broedraam uit de Rensonkamer nemen met de jonge bijen erop. Als je 3-ramers maakt met 2 broedramen en een voederraam, maak je zo dus 5 afleggers. Bij de volgende controle na 9 dagen kan je dat desgewenst nog eens herhalen, en daarna eventueel opnieuw. Je maakt er zoveel als dat je wil. Drie weken voordat je de Rensonkamer opheft maak je wel best geen afleggers meer. Dit gaat natuurlijk wat honing kosten per kast, daarom moet je daarin ook niet overdrijven.
Ik pas dit ook regelmatig toe maar eigenlijk worden hier voor de volksvernieuwing op een aparte stand mini-plus torens opgebouwd, die dan gesplit worden in aparte volkjes.
Alle selectiemoeren draaien hier volop mee in Renson zodat ik weet wat ze waard zijn. Ze kunnen niet weg, ze opzoeken gebeurt binnen de kortste tijd, jonge larjes zoeken om over te larven gaat heel vlot...
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door A.A. Staals »

Mijn ervaring met de Renson methode zijn negatief.Ik heb dit uitgeprobeerd met 5 kasten. Ze gaven minder honing dan de rest en veel meer werk. Steeds controleren of doppen worden aangezet (en dat gebeurd). Je hebt ook meer materiaal nodig, roosters en sluitramen. Mijun voorkeur gaat uit naar het maken van vegers. Als je vegers maakt heb je een broedloze periode waarin de varroa mijten zich niet kunnen voortplanten. Bovendien heb je heel veel bijen en weinig broed als de zomerdracht begint (veel meer bijen dan bij Renson methode). De veger (Aalstermetode) geeft veel minder werk en koninginnenteelt en selectie zijn goed in te passen door vroegtijdig alle doppen te breken en een gewenste (eerder geteelde) koningin te geven of nieuwe teelt van koninginnen te starten. Als extra heb je een broedloze periode waarin als nodig mijten kunnen worden bestreden.

ad staals
G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door G.B. »

Sluit me helemaal bij Ad aan, precies dezelfde ervaringen.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door marc »

A.A. Staals schreef:Mijn ervaring met de Renson methode zijn negatief.Ik heb dit uitgeprobeerd met 5 kasten. Ze gaven minder honing dan de rest en veel meer werk. Steeds controleren of doppen worden aangezet (en dat gebeurd). Je hebt ook meer materiaal nodig, roosters en sluitramen.
Dan heb je wat mis gedaan, Ad. Als ik nu op dit ogenblik al de kasten vergelijk op Renson en niet op Renson dan zijn de hoogsels van de eerste dubbel zo zwaar als de tweede. De volken met hun grote broednesten gebruiken met huidig weertje bijna alles wat binnenkiomt voor hun broed, de Rensonvolken met weinig broed leggen reserves aan. Vorig jaar was een topjaar op het koolzaad, sommige Rensonvolken hadden 4 honingkamers vol gehaald. Als je de broedbeperking goed plant en uitvoert heb je tot begin juli overschot aan haalbijen, dus ook zeer interessant voor zomerhoning.
Of je volken veel in zwermstemming komen (veel doppen gaan aanzetten) hangt van je moeren af. Ik werk met Buckfast moeren die hier zelf gekweekt en geselecteerd worden. Meestal blijft het bij 1x doppen breken. Er zijn jaarlijks veel volken die geen dop aanzetten (in broedbeperking).
Even belangrijk voor mij is dat op het ogenblik (begin juli) dat de moer terug de volle vrijheid krijgt om beneden te gaan leggen, die bak dan vol zit met stuifmeel op een moment dat er op veel plaatsen steeds minder te vinden is. Een goed uitgevoerde broedberking-methode is veel meer dan honingwinst en zwermbeperking.

Maar ik geef je gelijk, vegers maken is een klassieke methode die ook werkt. Het grote onderscheid is dat je minder belang hecht aan je hoofdvolk (veel bijen afslaan, stuifmeelramen wegnemen, minder honingopbrengst...). Veel imkers doeken dat hoofdvolk ook op of vervangen de oude moer. Bij Renson wordt dat hoofdvolk juist in de watten gelegd en blijven alle voorkeuren behouden : gemakkelijk werken tussen jonge bijtjes, gemakkelijke zwermcontrole, geen afgematte moer, gezonde afleggers, veel honingreserve, veel stuifmeelreserve, sterk wintervolk... Sommige productiekasten gaan hier al 3 jaar mee met dezelfde moer, ik weet niet of je dat met je hoofdvolk waar je jaarlijks vegers van maakt kunt bekomen.

Het is gewoon een andere visie en werkmethode. Ieder moet voor zijn situatie uitmaken wat hij best vindt. Het is inderdaad het gemakkelijkst om na de voorjaarsdracht van je volk 1 of meer vegers te maken. Meestal moet je dan de rest van het seizoen niet meer omzien naar zwermen. Voor veel imkers is dat voldoende, ik zie het een beetje anders.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door A.A. Staals »

marc schreef: Het is inderdaad het gemakkelijkst om na de voorjaarsdracht van je volk 1 of meer vegers te maken. Meestal moet je dan de rest van het seizoen niet meer omzien naar zwermen.
Marc
Je kunt van 'n volk maar EEN veger maken, er zit (meestal) maar een moer in. Het hoofd volk krijgt een nieuwe jonge moer. Bij deze methode helemaal geen zwerm controle nodig. Wanneer je zorgt dat je vegers voldoende ruimte hebben daar ook geen controle nodig.

ad staals
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door marc »

Inderdaad, Ad. Ik dacht even niet dieper na over de veger en had alle klassieke handelingen in gedachte waarbij je een hoofdvolk verzwakt en eigenlijk niet meer van een hoofdvolk kan spreken.
In jouw geval primeert het bestuivingswerk in kassen, als ik je goed gevolgd heb. Het is logisch dat je daar kasten neer zet waar je niet meer veel moet naar omzien buiten bijvoederen op zwakke drachten. In die kassen ben je niets met grote volken op broedbeperking. Daarom zei ik ook 'Ieder moet voor zijn situatie uitmaken wat hij best vindt'.
In de categorie van imkers met productievolken kunnen enkel grote overschotten gehaald worden met veel vliegbijen en weinig eigen verbruik (broed), voeg daar nog alle andere voordelen aan toe en je komt bij broedbeperking terecht.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door A.A. Staals »

marc schreef:Inderdaad, Ad. Ik dacht even niet dieper na over de veger en had alle klassieke handelingen in gedachte waarbij je een hoofdvolk verzwakt en eigenlijk niet meer van een hoofdvolk kan spreken.
In jouw geval primeert het bestuivingswerk in kassen, als ik je goed gevolgd heb. Het is logisch dat je daar kasten neer zet waar je niet meer veel moet naar omzien buiten bijvoederen op zwakke drachten. In die kassen ben je niets met grote volken op broedbeperking. Daarom zei ik ook 'Ieder moet voor zijn situatie uitmaken wat hij best vindt'.
In de categorie van imkers met productievolken kunnen enkel grote overschotten gehaald worden met veel vliegbijen en weinig eigen verbruik (broed), voeg daar nog alle andere voordelen aan toe en je komt bij broedbeperking terecht.
Marc
Ik heb ook "enkele" productie volken en daar praat ik over. Ik sta op heel gunstige plekken met zeer goede opbrengsten. Als ik zo'n proef uitvoer en ik krijg te zien dat ze stuk voor stuk minder opleveren en aan het eind van de rit ook nog zwakker zijn weet ik wat me te doen staat. Bovendien mis ik de veger, die ik normaliter ook nog een keer splits, dus 2 bestuivingsvolken minder. Mijn voordelen (eerder genoemd) zijn met de opgedaan ervaring bij de veger methode veel groter. Het zou goed zijn zoals je zegt voor zijn situatie de beste methode te zoeken, maar dat kan alleen als men de methodes naast elkaar uit probeert.
ad staals
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: beperkte broedruimte

Bericht door marc »

Het lijkt erop, Ad dat we dus tot 2 verschillende conclusies komen. Dat zie je meer in de imkerwereld, ieder vindt zijn methode best.
Is ook niet abnormaal he, ieder stelt wellicht andere eisen en heeft een andere visie op imkeren.
Toch blijf ik twijfelen of je de broedbeperking die je uitteste, zoals je zegt, ook goed uitvoerde. Je beschikte natuurlijk ook niet over het materiaal dat ik heb. De methode zoals je ze in de blaadjes vindt mag je niet al te letterlijk nemen. Ik ken meerdere imkers (ook grote) die de methode ook uitgetest hebben maar ze pas na enkele jaren onder de knie hadden. Zij die tussentijds afhaakten vonden het maar niets. Een zeer groot aanvangsbroednest (vruchtbare moer), de juiste tijdstippen van aanvang en stopzetten liggen ieder jaar anders, geen legstop, honing niet in onderbak opslaan enz. Je kan vooraf niet plannen bv. zaterdag 7 april zet ik al mijn volken op Renson, mogelijk waren veel volken er nog niet klaar voor. Het is een zeer overwogen methode waar je ook veel mis mee kan doen.
Misschien is mijn bewondering voor wat Henri Renson, die hier 30 km verder woonde, verwezenlijkte ook te groot. Al besefte hij bij aanvang wellicht zelf niet hoe ver zijn methode reikt voor het moderne imkeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten