verzegelen , 2de Hk ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door Bjorn » wo 30 mei 2012, 20:08

Volgende situatie stelt zich :

Ik werk met Segeberger kasten , 2 broedkamers koninginne rooster en 1 broedkamer als honing zolder.

De bovenste bak is bijna niet meer te tillen ( :P :P ) en zijn ze aan het verzegelen (1/5 klaar).
Ik had verwacht dat ze geen 2de Honingzolder nodig zouden hebben zolang niet alles verzegeld is.
Bij een kontrole vandaag heb ik echter gemerkt dat ze de broedkamer onder de koninginnerooster aan het volstouwen zijn met honing en er geen plaats meer is voor het broednest in deze broedkamer. Het broed zit allemaal in de onderste Broedkamer.

Plaats ik alsnog een 2de honingzolder ?

Ik ging er vanuit dat het vochtgehalte van de honing, die ze niet verzegelen, te hoog is als gevolg van verse nektar die binnen komt dus dacht ik dat er nog plaats genoeg in de HK was . Foute redendering blijkbaar.

grtz Bjorn

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door erikzhs » wo 30 mei 2012, 22:00

Ik zou meteen een 2e honingkamer plaatsen of de broedkamer die vol zit als HK gebruiken en er een lege broedkamer met (deels) uitgebouwde raat tussen zetten. Ze hebben veel overslagruimte nodig tijdens dracht. De verse nectar neemt veel meer plaats in dan de rijpe honing. Het vocht moet er eerst nog uit verdampt worden, maar daar hebben ze wel veel lege cellen voor nodig.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door tonie-v » wo 30 mei 2012, 22:02

zet er een bak met waffels onder en doe dan twee of drei ramen broed tegen elkaar in het midden, heb je voor het inwinteren gelijk mooie nieuwe raat!
dat wordt nu wel uitgebouwt!
groetjes tonie
ajv

phina
Berichten:48
Lid geworden op:di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door phina » do 31 mei 2012, 14:43

Wat erikzhs schrijft heb ik op een lezing van een professionele imker ook gehoord. Je helpt de bijen enorm door ze veel hk ruimte te geven, zodoende gaat het verdampen en indikken ze stukken gemakkelijker af. Dat was de reden van zijn succesvolle imkerij vertelde hij.

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:

Re: verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door montywag » za 02 jun 2012, 11:45

Een 2e BK zet je onder de 1e BK. Maar waar zet je de 2e HK? Bovenop de 1e HK of tussen de 1e HK en de BK?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: verzegelen , 2de Hk ?

Bericht door maartenkleijne » za 02 jun 2012, 15:19

Meestal met waswafels neem ik aan.
Hangt ervan af: als er keiveel dracht is zet ik 'm gewoon bovenop, en een week later zie je het verschil niet meer.
Als er net te wenig ruimte is laat ik de te verzegelen volle ramen boven en de nieuwe bak met een deel van de halvolle ramen midden eronder, dus bovenin ook een deel lege ramen aan de buitenkant.
Als het uitgebouwde ramen zijn is het makkelijker kiezen want maakt het minder uit, maar ik zou nooit een kompleet lege bak tussen het broednest en de werkende honingkamer zetten, hoewel: je hebt dan wel meer kans dat ze spekranden uit het broednest nog omhoog slepen.
Als je het bovenop zet heb je wel minder kans dat er nog in gelegd gaat worden (als je geen moerrooster hebt gezet).
Kortom je kan ter plekke beslissen naar omstandigheden, maar veel imkers maken voor zichzelf een vaste regel waar ze zich aan houden.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 156 gasten