nazwerm voor 13e dag na aflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

nazwerm voor 13e dag na aflegger?

Bericht door Dar-Bert »

Dag allen,

Twee weken geleden hebben we op zondagnamiddag een broedaflegger gemaakt met koningin (veger). Gisteren, zaterdagnamiddag, hebben we doppen gebroken in de donorkast. Geen tuters of kwakers gehoord maar wel twee geopende moercellen gezien. Deze cellen waren van na het maken van de aflegger, omdat er toen geen moercellen waren. Alle andere doppen bevatten onrijpe moeren, op een na, daarin zat een moer die levensvatbaar leek.

Vannochtend bij de kast kreeg ik de indruk dat het er wel heel rustig was. Vreemd genoeg had ik dat gevoel gisterenmiddag vlak voor het doppen breken ook, hoewel bij het openen van de kast ik de indruk kreeg dat er toch heel veel bijen in de kast waren. Die rust op de vliegplank is opmerkelijk, zeker gezien het feit dat het buurvolk heel druk aan het vliegen was.

Kan het zijn dat er bijvoorbeeld op de twaalfde, of op de ochtend van de dertiende dag een zwerm is vertrokken? Wat betekent dat voor de achterblijvers? Is er een kans dat ze nu opnieuw moerloos zijn? Of kan er een andere verklaring zijn voor de lage aantallen bijen voor de kast en op de vliegplank?

Bij voorbaat dank!

Groet, Bert
phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: nazwerm voor 13e dag na aflegger?

Bericht door phina »

Misschien dat de koningin op de 12de dag is uitgekomen en is gaan zwermen? Betekent dat als je alle doppen hebt gebroken het volk nu moerloos is. Moerproef doen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 147 gasten