Goed gehandeld?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Hans van der Post. »

Het is geen goed weer geweest althans bij mij aan de westkust.
Je weet niet of die moer uit de dop hebt laten inlopen er nog is.

Zou het niet verstanig zijn om het gekregen zwermpje een week goed te verzorgen (voeren) - kunstraat wordt uitgebouwd eitjes worden gelegd? is het in de zwerm een leggende moer?

Als je dit allemaal weet zou je voor de veiligheid een dag of acht later een afgeslagen raam met open broed uit dat zwermvolkje kunnen overhangen om te zien "hoe de vlag in het grote volk er bij hangt".

Worden er doppen op aangezet? Ja! dan onverwijld het zwermvolkje boven op het grote volk met een krant verenigen.
Dit is de weg naar succes vol imkeren. :be2:
Is misschien een beetje oubollig maar snel is bij bijenhouden uit de boze......
En gokken doe je met geld. :)
!Hans.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door A.A. Staals »

vdiesveld schreef: Alleen een paar open redcellen waar nooit wat in heeft gezeten

Groet, Vincent
Open redcellen? Larve er in? Of Dopje aangezet op stuifmeelcel? Als er een larve inzit is er mogelijk al een eierleggende werkbij actief. In elkgeval niet wachten met een raam broed inhangen om te controleren.

ad staals
vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld »

Ad en Hans,

Erg bedankt voor jullie reactie. Ad, de open redcellen (een stuk of drie waren echt leeg) verder echt nog geen eitjes ergens gezien. Ik wil er wel een raam broed inhangen, maar die heb ik dus nog niet. Ik heb ook geen kastjes meer gereed om er eventueel eentje in te vervoeren. Daarom ga ik proberen wat Hans zegt. Een ruime week wachten om dan hopelijk een afgeklopt raam van mijn zwermpje over te hangen. En dan maar hopen dat mijn oude volk nog geen eierleggende werksters heeft. Of dat er nog een moertje inzit die heel laat met leggen is ...

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door jasper-k »

Zo heel laat is het moertje nog niet eens. Je eerst post was zo'n beetje drie weken geleden. we hebben veel slecht koud weer gehad en nu is het eindelijk mooi! Grote kans dat ze afgelopen week op bruidsvlucht is geweest. Ik heb vorig jaar ook een moertje gehad dat pas na 5 weken ging leggen!
Geduld geduld ;-)
Met vriendelijke groet, Jasper
vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld »

Ik hoop het echt Jasper. Ik probeer ook nog even geduldig te zijn. Maar zijn de open dopjes, die hoogst waarschijnlijk gemaakt zijn nadat ik de twee jonge moertjes had losgelaten, geen teken dat er toch iets mis is? Is het niet gek dat ze die maken, ondanks dat er een (jonge, onbevruchte) moer rondloopt?

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Hans van der Post. »

"Open dopjes" noem je speeldoppen als er geen ei of larve in zit.
Worden door sommige volken te pas en te onpas gemaakt - dit om de imker scherp te houden. :P

Als de moer een ei legt in een speeldop wordt de benaming open dop. De precieze onderons;
Vaak zie je speeldoppen een mm langer worden wat betekend de dop is of wordt belegt.

Maar ga er van uit dat de jonge moer er nog inzit.
Als ze 21 dagen oud is kan niet meer op bruidsvlucht en zal over een paar weken eitjes gaan leggen.
Die zijn niet bevrucht dus komen er darren uit dat broed.
Maar zover is het nog niet even geduld en het zwermpje vertroetelen.
!Hans.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door semar »

geefr de jonge moer in het hoofdvolk nog een weekje,
het is net drie weken geleden na het uitlopen.
de moer begingt pas met leggen als het broed van haar moeder is uitgelopen, en de paar eerste eitjes en kleine larvjes kun je snel missen (zeker als beginger) geef haar nog een week.
tegen die tijd is is de jonge moer uit de zwerm ook op bruidvlucht geweest en begingt ook te leggen.
mocht het dan nog niets zijn kun je ect een raam eitjes overhangen en kijken wat de bijen doen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld »

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Er rest mij niets anders dan nog even geduldig zijn. Ik kom er binnenkort op terug.
Groet, Vincent
vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld »

Nog even een update. Ik had door omstandigheden een tijdje niet in mijn kast kunnen kijken. Op 30 april ontdek ik een stuk of 10 gesloten moerdoppen. Geen idee van de leeftijd. Twee op de gok uit laten lopen, donkere goed uitziende moertjes. De rest weggehaald. 21 mei weer gekeken. Geen eitjes, geen broed, dus lichte paniek. Zwermpje geregeld en in een zesramertje ernaast gezet. Advies van jullie opgevolgd om nog even rustig af te wachten. Vandaag 5 juni weer gekeken, ik had het iets eerder willen doen maar het was zo koud. Tot mijn verbazing in de onderste broedbak volop gesloten werksterbroed, maar geen eitjes en larfjes te ontdekken. En een stuk of 10 gesloten redcellen! Dus er heeft een bevrucht moertje ingezeten, maar is nu toch weer weg/dood? Ik heb een redcel opgepeuterd en daar zat een witte koningin in, nog nauwelijks volgroeid. In de bovenste broedbak en in de honingkamer (met moerrooster) zijn ze honing aan het opslaan. In beide bakken vooral in de middelste ramen, hier en daar een beetje verzegeling.
Ik heb drie gesloten redcellen laten zitten en de rest zoveel mogelijk verwijderd en ze mogen het nu van mij lekker zelf uitzoeken. Ik hoop dat ze een beetje tegelijk uitkomen en het dan uitvechten. Of kan de laatste moer die al aan het leggen was er toch nog inzitten? Het zesramertje dat ik er nog naast heb staan doet het goed, daar is de moer inmiddels bevrucht en aan het leggen. 2-3 ramen brias. Die ga ik niet meer samenvoegen, maar hou ik als reserve mocht het met mijn oorspronkelijke volk helemaal misgaan. Wat denken jullie, doe ik het handig of gaat een van die drie redcellen nog zwermen en ben ik nog een deel van mijn bijen kwijt?

Groet, Vincent

ps. bedankt voor jullie tips de vorige keer trouwens. Geduldig afwachten blijkt toch vaak goed te werken, ook al is dat soms erg moeilijk.
phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door phina »

In mijn boekje staat dat het volkje dat de koningin heeft in de onderste broedbak komt, de vliegspleet bezet (Speelziek). Maar daar staan nog wel meer regels in. Zit er een koningin in het zwermpje? Ik heb weleens bij iemand een zwerm opgehaald waar later geen koningin in bleek te zitten (onderweg dood gegaan?) Misschien merken (niet knippen als ze nog op bruidsvlucht gaat) nu het volk nog zo klein is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 149 gasten