kan verenigen en thymovarbehandeling tegelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

kan verenigen en thymovarbehandeling tegelijk?

Bericht door Rikkie »

beste ervaren imkers,
Uw advies gevraagd, we hebben 2 kleine volkjes te weten:
1 volkje met een bevruchte buckfastmoer (2012) zit krap op 3 ramen in een (geleende) simplex 10 ramer en
1 volkje h-t & k bijen waarvan we nu nog niet weten of er wel een moertje aanwezig is, ook krap op 3 ramen in een (eigen) zesramer. Rond 8 juli is er in dit volkje een moer uitgelopen. We hebben de lege moerdop gezien. Die jonge moer gaat na +/- 5 dagen op bruidsvlucht en dan hopen dat ze terug is gekomen(13 juli) We hebben, dat is ons aangeleerd, nu (17 juli) nog niet gekeken. Kun je op dit moment deze 2 kleine volkjes samen in 1 nieuwe kast overhangen en dan tegelijk met thymovar behandelen? Stel: de beide moertjes laten zich zien, welke maakt dan de meeste kans? De thymovarbehandeling is gewenst, omdat deze bijen op een verenigingsstand staan en a.s zaterdag (21 juli) gezamelijk behandeld gaan worden tegen de varroa (de meeste met mierenzuur)
:be1:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney
Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: kan verenigen en thymovarbehandeling tegelijk?

Bericht door Rikkie »

Is er geen imker die mij advies wil/kan geven? :shock:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: kan verenigen en thymovarbehandeling tegelijk?

Bericht door Fay »

Ik denk dat de Thymovar geen probleem is. Ik zou niet weten waarom dat iets uitmaakt. Het zal dan eerder nog de geuren verbloemen met gunstig effect op een vereniging lijkt me.
Maar over dat verenigen met 2 moeren weet ik niet. Ik gok dat met de krantenmethode het wel lukt.. en dat dan de moeren gaan vechten zodat de beste overblijft (kan je dus ook je buckfast kosten). Maar dat is wat ik denk dat er zal gebeuren. Ik imker nog geen jaar met mijn eigen bijen dus ik zou even de reactie van een ervaren imker afwachten.

Wat ik zelf overigens zou doen... niet verenigen. Lekker voeren of laten vliegen op balsemien. Er is nog tijd genoeg om hier grotere volkjes van te maken. Je zegt dat ze al krap zitten. Beter twee volkjes inwinteren. Want verenigen kan altijd nog. Als blijkt dat er geen broed komt in de ene kast kan die altijd nog bij de andere met de krantenmethode.
Thymovar kan ook nog wat later in het jaar. Ik zou de beslissing over mijn volken niet van een behandeling (of zuinigheid met de hoeveelheid thymovar) laten afhangen. Zonde van 2 goede koninginnen. In het voorjaar kan dat nog van pas komen. En twee kleine volken kan je ook afzonderlijk behandelen met een kleinere hoeveelheid Thymovar. Vorig jaar kreeg ik mijn volk ook pas later, ik geloof september, en heb toen nog Thymovar gebruikt tijdens het inwinteren. Misschien had ik geluk maar mijn volk kwam glansrijk de winter door.

Succes met de beslissing.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kan verenigen en thymovarbehandeling tegelijk?

Bericht door A.A. Staals »

Om een lang verhaal kort te maken:
Verenigen met een krant kan altijd. Maar in dit geval weetje niet wat er gebeurd, omdat je niet weet hoe het met de tweede koningin zit. Geen koningin verenigen geen probleem. Wel nog niet leggende koningin, kan jonge koningin overblijven en wachten met leggen tot alle broed is uitgelopen. De tijd om groot te worden is nog maar kort.
ad staals
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten