teruggeslagen zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:
teruggeslagen zwerm

Bericht door O Peatey » ma 23 jul 2012, 11:54

Op 10 juli heb ik 2 volken verenigd, een straatbijen 10ramer en een 6 ramer met een Carnica volkje in opbouw. Van de straathondbijen had ik de koningin verwijderd. Vorige week nog eitjes gezien en er dus vanuit gegaan dat de Carnicamoer goed aan de leg was. De kast (10R) was wel goed vol.
Vandaag een grote zwerm, maar deze is terug de kast in gevlogen. Nu zit er nog een baard op maar die wordt snel kleiner.
Wat is nu wijsheid en wat is er aan de hand? Ik heb voor alle zekerheid een leeg 6ramertje ernaast gezet.
Moet ik bijv. een 2e broedkamer erop zetten en een paar ramen van beneden naar boven hangen?
Wieowie geeft advies?
Pieter

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: teruggeslagen zwerm

Bericht door A.A. Staals » ma 23 jul 2012, 12:20

Pieter
Wat is er aan de hand? Dat moet je bekijken in de kast. Staan er doppen? Was de koningin geknipt? Zwerm kan terug geslagen zijn om dat de koningin niet mee kon vliegen en er nu geen koningin in je volk zit. Is ze er wel: doppenbreken en bak onderzetten lijkt mij dan het beste.

ad staals

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: teruggeslagen zwerm

Bericht door O Peatey » ma 23 jul 2012, 13:35

Ad,
Ik heb de moer voor de kast gevonden en in een kooitje gedaan. Vervolgens heb ik de kast 2x nagelopen of ik ergens een koningin of nog gesloten doppen kon vinden. Niets gevonden, maar wel nog aan de buitenkanten nog niet geheel uitgebouwde ramen. Deze heb ik 2 plaatsen naar binnen gehangen en de koningin heb ik met een beetje suikerdeeg voor de opening van het kooitje er weer ingehangen.
Ik hoop dat ik juist gehandeld heb.
Pieter

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: teruggeslagen zwerm

Bericht door O Peatey » wo 01 aug 2012, 16:10

Wie weet wat hier aan de hand is?

Vandaag, na 2 weken heeft het verenigde volk voor de 2e keer weer gezwermd. De Carnica-koningin had ik vorige week nog gemerkt en geknipt. Er waren geen doppen aanwezig.
Zoals verwacht kroop ze voor de kast op de grond en kon ik ze gemakkelijk pakken. Ik heb haar weer terug in de kast gedaan en 5 minuten later was ze weer buiten.Ik heb haar daarna in een kluisje gedaan en weer teruggehangen, net als vorige keer. De zwerm bestond uit bijna het hele volk en hing dichtbij in een Prunus. Ik heb deze geschept in een 6-raams kastje en dit onder de boom gezet. Een uurtje later waren alle bijen weg en weer in de 10raams kast terug. De geschiedenis van 2 weken geleden heeft zich exact herhaald.
Het is nu 3 weken geleden dat ik 2 volken verenigd heb. Het is dus nu dat er alleen nog maar Carnica's geboren gaan worden en geen straatbijen meer.

Wie weet raad hoe ik dit een volgende keer kan voorkomen?

Pieter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: teruggeslagen zwerm

Bericht door Hans van der Post. » do 02 aug 2012, 00:07

O Peatey schreef:Wie weet wat hier aan de hand is?
[..............]
Het is nu 3 weken geleden dat ik 2 volken verenigd heb. Het is dus nu dat er alleen nog maar Carnica's geboren gaan worden en geen straatbijen meer.
Wie weet raad hoe ik dit een volgende keer kan voorkomen?
Pieter
Pieter als je zoiets doet - straatbijen en Carnica moet je na de vereniging elke zeven dagen kijken of er vernieuwingcellen zijn aangezet. Als dit zo is wegbreken tot een overhand van carnicabijen in je verenigde volk zitten. Dat is geen drie weken maar zes! Je hoofdvolk had meer broed dan het zesraams carnica volk.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: teruggeslagen zwerm

Bericht door Dirk Blanken » do 02 aug 2012, 00:21

Waarschijnlijk zit er in het volk al een vervanger.
Waarschijnlijk nog niet aan de leg.
Maar dat werkt net zo als aanwezige doppen en het niet meer accepteren van een koningin.
De al zwermlustige bijen(je ene bak had waarschijnlijk al doppen) maakten gebruik van de situatie die jij schepte.
Ik heb al een hele tijd demonstratiekasten en daarin heb ik gezien dat het zwermgebeuren niet zo eenvoudig in elkaar zit als wij denken(volgens de regels)
Ik heb regelmatig gezien dat bijen koninginnen afzijdig hielden van andere koninginnen.
Dat kan je beschouwen als de jonge niet aangepaarde koningin willen we behouden en de andere mag zwermen als het weer het toelaat.
Als je twee volken verenig dan moet bij beide volken de situatie stabiel zijn, beide een ""goede"" koningin en goed aan de leg.
Dan gaat het probleemloos.
Verenigen in probleem sitaties (doppen of een net uitgelopen koningin, te oude bijen als werksters bijna gaan leggen etc), dan is vereniging vaak kansloos.
Je vraag hoe kan ik dit verder voorkomen is een absurde vraag een andere hobby zoeken lijkt me het juiste antwoord.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten