Zwermt een nieuwe koningin?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 jul 2012, 08:14

jomme schreef:Heren met ervaring,

1. Hebben jullie het al meegemaakt dat een nieuwe koningin aan het zwermen gaat of of is dit enkel het geval in haar tweede levensjaar (in haart eerste voorjaar)?

2.Gebeurt het dat een volk gaat zwermen zonder doppen aan te zetten of is er altijd een niet-geziene dop in het spel?

:whistle: :whistle:
Heel lang geleden is mij geleerd dat ; Een Koningin na de langste dag geboren datzelfde jaar niet meer zwermt , maar ook dat is achterhaalt het blijkt soms wel te gebeuren .

Vooral wanneer men een paar keer doppen gebroken heeft is het zeer goed mogelijk dat de Koningin het zat blijkt te zijn , enkele moerdoppen belegd en er gelijk vandoor gaat , dan lijkt het of er geen moerdoppen in zitten .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Oude Essink » za 21 jul 2012, 21:41

Dat jonge moeren na de langste dag geboren niet zwermen is een regel uit de oude korfimkerij, toen imkers de bijen nog in haar eigen ritme lieten; sinds wij in de kastimkerij op alle mogelijke manieren ingrijpen en de dames ons ritme opleggen, gaat de regel niet meer op; ik deel derhalve de visie van Jaap.

Hennie oes. IPad

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door A.A. Staals » za 21 jul 2012, 22:05

Oude Essink schreef:Dat jonge moeren na de langste dag geboren niet zwermen is een regel uit de oude korfimkerij, toen imkers de bijen nog in haar eigen ritme lieten; sinds wij in de kastimkerij op alle mogelijke manieren ingrijpen en de dames ons ritme opleggen, gaat de regel niet meer op; ik deel derhalve de visie van Jaap.

Hennie oes. IPad
Waar/hoe veranderen wij het ritme? Daar kunnen we naar mijn mening niets aan veranderen. Ik heb wel gehoord dat een moer geboren na de langste dag niet zou zwermen het jaar daarna als er voldoende ruimte is.
In de regel zwermt een moer niet in haar geboortejaar, mits er geen ruimte gebrek is. Na het maken van een veger controleer ik geen enkel volk nog op zwermen.
Doppenbreken bij jonge moer kan soms nodig zijn als een nieuw ingevoerde moer niet klikt met het volk waar ze ingestopt is. (wisselcellen)
Het is wel zo bij oude moeren dat ze soms vertrekken direct na het beleggen van een zwermcel als we enkele keren doppen gebroken hebben om zwermen te verhinderen.

ad staals

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door G.B. » za 21 jul 2012, 23:46

A.A. Staals schreef:mits er geen ruimte gebrek is.
Goed gesproken Ad, ik vermoed dat dit meeste keren het probleem is (zeker bij buckfast)
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 jul 2012, 08:21

A.A. Staals schreef: In de regel zwermt een moer niet in haar geboortejaar, mits er geen ruimte gebrek is. Na het maken van een veger controleer ik geen enkel volk nog op zwermen.

ad staals
Ad

Er zullen altijd uitzonderingen op de regel voorkomen ,het probleem is dat de Bijen die regel niet weten :) . Ook de dracht , het weer , selectie en niet te vergeten de mate van de volksontwikkeling zullen hier ongetwijfeld grote invloed op hebben . Ik heb hier meer imkers wiens bijen hier stonden gehad die nooit meer een controle uitvoerden ,en niet konden begrijpen dat zij gezwermd hadden.

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door A.A. Staals » zo 22 jul 2012, 12:23

Jaap

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik weet ook dat er echte zwermduivels zijn, maar die werken we de deur uit door er niet van na te telen.
Dracht invloed? Men zegt dat bij heel goede dracht zwermneiging onderdrukt. Helaas heb ik dit jaar moeten constateren dat enkele jonge moeren zwermde met een zeer goede dracht. Niet de schuld van de bijen maar mijn schuld namelijk plaatsgebrek. Ik had namelijk niet in de gaten dat ze zoveel haalde.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 jul 2012, 17:45

A.A. Staals schreef:Jaap

Niet de schuld van de bijen maar mijn schuld namelijk plaatsgebrek. Ik had namelijk niet in de gaten dat ze zoveel haalde.

ad staals
Er zijn altijd gelukkige Imkers :D Ik moet mijn éérste Kilo nog slingeren :cry:

Jaap v P

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Schussboelie » ma 23 jul 2012, 15:49

Ik heb van twee kasten samen ondertussen al 60 kilo geslingerd.
Mijn derde kast, een natuurlijke zwerm van eind mei uit één van de andere twee kasten, heeft gisteren bij het prachtige weer gezwermd, ik vermoed door voedseltekort!
Plaats was/is er zat in de kast maar weinig honing en het was gisteren behoorlijk warm (voor het eerst sinds lang) bij ons in de zanderige Kempen.

Ik kan me dus best voorstellen dat een nieuwe koningin daartoe ook geïnspireerd zou kunnen worden bij gebrek aan plaats en/of dracht.

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door jvanveldhuisen » vr 27 jul 2012, 15:03

Schussboelie schreef:Ik heb van twee kasten samen ondertussen al 60 kilo geslingerd.
Mijn derde kast, een natuurlijke zwerm van eind mei uit één van de andere twee kasten, heeft gisteren bij het prachtige weer gezwermd, ik vermoed door voedseltekort!
Knap hoor, 60 kg slingeren van 2 kasten. :clap:
Wat apart zeg, dat er een hongerzwerm afkomt...... :doh:

Persoonlijk zou ik mijzelf een zeer slechte imker vinden als mij dat zou gebeuren; bijen van ellende uit de kast omdat er niets te eten is.
Maar de imker kan trots zijn op zijn 60Kg. Maar om zonder blikken of blozen te vertellen dat er eventjes een hongerzwerk afkwam vind ik 'van den zotte'.
Je zorgt er toch voor dat er voldoende voedsel is? Een hond of een kat geef je toch ook te eten?

Het zal wel aan mij liggen, maar die hongerzwerm zegt meer over de imker dan die 60 Kg honing van 2 kasten. :hand:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door semar » vr 27 jul 2012, 15:53

Schussboelie schreef: ik vermoed door voedseltekort!
.
zover ik weet heb je bij een hongerzwerm dat alle bijen vertrekken en er niemand in het oude huis achterbijft,
het broed is allang daarvoor opgepeuzeld.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten