Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:
Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door dree » wo 05 sep 2012, 21:34

BBBeez schreef:
maartenkleijne schreef:Je zegt eigenlijk -Beezzz- "wilde of verwilderde bijenvolken moeten verboden worden"?
Zelf denk ik eerder dat 'wilde' volken de beste bron zijn van varroa-resistentie.
Helaas behoren wilde of verwilderde bijen sinds de komst van varroa tot het verleden. Ik zou mijn geld eerder op selectie van varroa resistentie zetten. Tot die tijd hebben de bijenvolken hulp van een imker.
Toch ken ik een paar volken die zich al vele jaren op dezelfde plek in het wild handhaven. Eén in een holle boom op de Veluwe en één in een kerktoren in Amsterdam en ik ken ook voorbeelden van anderen. Ook de drie "verwaarloosde" korven zijn door de winter gekomen. Er is daar overigens veel dracht anders zou het nooit kunnen.
Ik bestrijd overigens zelf wel Varroa. Omdat ik weinig ervaring heb ga ik niet experimenteren.

BBBeez, je kunt bijenhouderij zonder controle slecht voor de bijen noemen, maar ik denk dat de gangbare praktijk zoals k.i, het werken met moeren van Terschelling en het selecteren op hoge productie en aaibaarheid i.p.v. vitaliteit en weerstand er toe hebben bijgedragen dat onze hollandse bijen kasplantjes zijn geworden.

Andreas

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door jossmits » wo 05 sep 2012, 22:33

Bbbeez,
Ik heb in een straal van 10 km rond mijn huis tenminste 10 "wilde" volken, In holle boomstammen, schoorstenen, tussen vals plafond, etc. Ik heb geprobeerd de wintersterfte van deze volken vast te stellen. Die is in elk geval minder dan 10 %.
Vorig jaar heb ik een zwerm uit zo' n volk geschept. Die heb ik niet behandeld tegen varroa. De natuurlijke varroaval was tot maart gemiddeld 2 per week. Dat is later opgelopen tot 35 per dag en vervolgens weer gezakt naar 25 per dag. Ik heb nu in augustus wel behandeld. Het volk heeft niet gezwermd en heeft een vergelijkbare hoeveelheid honing opgeleverd als mijn wel behandelde volken op dezelfde locatie.
Inmiddels heb ik dit jaar weer een zwerm geschept afkomstig uit een wild volk. Dit volk had tot medio augustus een natuurlijke varroaval van ca 1 per week. Ook dit volk heb ik medio augustus tegen varroa behandeld: totale varroaval tot nu toe na behandeling: In totaal 16.
Behandeling met apivar (in frankrijk toegelaten).
Ik geloof dat je met wilde volken best tot een varroa-tolerante bij kunt komen. Is trouwens al bewezen op Gotland in zweden en in Arnot forest in de VS.
Ik zou verder niet weten hoe je wilde volken kunt verbieden. De wilde volken die ik hier ken zijn stuk voor stuk niet bereikbaar.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door Ewout » do 06 sep 2012, 09:05

In Nederland hebben wij een experiment (gehad?) vergelijkbaar met dat op Gotland - op het eiland Tiengemeten (zie site Bijen@WUR). Volken worden daar zuiver op overleving geselecteerd, niets anders (geen specifieke eigenschappen). Resultaten zijn nu al goed, maar Bijen@WUR geeft aan dat het nog geen imkervolken zijn: kleiner, steeklustiger en zwermiger.

Gevoeligheid voor AVB/EVB in volken waarin je niets doet (die dus op oude raten zitten) is wel extra groot, ook bij Tiengemeten hadden ze daar last van (EVB).

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door jossmits » do 06 sep 2012, 14:47

Ewout,

Het is jammer dat WUR zo weinig over hun experimenten op Tiengemeten publiceert.
Er is ook nog een interessant onderzoek van Yves Leconte van het onderzoeksinstituut INRA "honey bee colonies that have survived varroa destructor".
Dat is een vergelijking van een groot aantal volken, afkomstig van 'wilde" volken waarvan vermoed werd dat zij varroa bestendig waren. In totaal 80 volken. De helft van de volken werd elk jaar behandeld tegen varroa, de andere helft niet. Verder beide groepen dezelfde behandeling, de normale imkerhandelingen zoals bijv raatvervanging. Het enige verschil tussen de twee groepen was de honingopbrengst. De niet behandelde volken bijna de helft van de wel behandelde volken. De wintersterfte van beide groepen was gemiddeld ongeveer 10%. Uit het feit dat al dan niet behandelen geen verschil maakte in de wintersterfte wordt geconcludeerd dat deze bijen varroa-tolerant zijn. Het zwermen was gemiddeld ongeveer 30%, ook voor beide groepen gelijk.

Jos

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door gerda » do 06 sep 2012, 21:52

Beste natuurvriend,

een mooie site voor jou is hapicultuur.be, het is een natuurlijke manier van imkeren , toch even kijken, misschien iets voor jou, het gaat niet over bijen laten verwilderen, maar op een gecontrolleerde manier houden zonder veel in te grijpen, succes ermee
gerda

kadded
Berichten:3
Lid geworden op:di 04 sep 2012, 09:22
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door kadded » vr 07 sep 2012, 10:22

Allen,

Alvast bedankt voor de vele nuttige info, best aardig om lezen. De kleine polemiek die ontstaat is ook nuttig. Zelf ben ik, even context schetsen, eerder van het type dat de mens niet bepaald sterk is in het inschatten van de eigen acties op de omgeving. Dus de stelling dat je 'moet' behandelen en dat wilde bijen niet mogelijk zijn, wil ik toch wel eerst wetenschappelijk lezen voor ik het aanneem. Wilde bijen dragen voor mij bijgevolg altijd de voorkeur tenzij ik ondubbelzinnig lees dat het niet anders kan. Resistentie door natuurlijke selectie lijkt me wel een goede raadgever, meer dan interventie. Bovendien is opbrengst voor mij irrelevant, ik heb liever dat de beestjes leven dan dat ik hun honing oppeuzel (best lekker trouwens, en in het geval van Manuka honing nog vreselijk gezond ook).
Maar ben hoegenaamd geen expert, dus weerleg gerust.

De hapicultuur is zeer leuke website en ga ik zeker eens uitvlooien. Alvast een quote van de hapicultuur:
Hier hebben we dus het grootste voordeel van natuurlijke vaste raten (geen raampjes, geen waswafels) in kasten die zoveel mogelijk gesloten blijven. De temperatuur van het broednest is blijvend hoger, en varroa heeft minder kansen.
Maar zoals ik zei, leek in het gebeuren, dus kan er volledig naast zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten