Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door Jaap v.Popering »

G.B. schreef:
Ik imker vanaf 2007, niet echt lang. Toch voorjaarscontrole gedaan vandaag. Knippen/merken vind ik niet nodig.

In mijn optiek minder broed dan voorgaande jaren. Veel moeren begonnen nog maar net, hoewel ik redelijk wat BF's heb.
Voer is ook hard gegaan deze winter.
Het knippen en merken laat ik ook aan anderen over , maar de voorjaarscontrole doe ik al vele jaren zodra het weer enkele dagen naar mijn zin is , en goed weer is soms erg plaatselijk .

Het verdere heb ik dezelfde ervaringen , maar bij mij zijn er volken bij met tien ramen voer over ,en een ander volk zit hoegenaamd zonder .
Aangaande het broed zit er bij mij ook niet zo veel in . Ik ben nog niet aan het volk toegekomen welke ik deze winter gefotografeerd heb , maar voorgaande jaren vond ik dat er in maart minder broed in zat dan in januari , ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in de stuifmeelvoorraad dat die dan op raakt.

Jaap v P
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door m.kolsters. »

Ik ben imker ik kan de moer wel vinden in de zomer, dus niet knippen of schilderen.
Ik vind dit niet nodig en mijn sport is dat ik de moer zo al snel genoeg kan vinden.
Geen gezoek naar witte of welke kleur dan ook die er niet meer is.
Zal niet veel gebeuren maar toch bij regelmaat dat het kleurtje er niet is.
Dan moet je overnieuw gaan zoeken en ik hoef dit nooit omdat ik niet merk.
Tinus Kolsters
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door jjmvaningen »

bij de controle vandaag (2 kasten) was er inderdaad weinig broed aanwezig.
(weinig in vergelijking met vorig jaar).
dit maal ook geen darren.
dit maakte het vinden van de koningin wel makkelijker.
de bijen vlogen wel massaal op de hazelaar (veel stuifmeelhalers) en op de vijvers (waterhalers).
er was nog voldoende voer aanwezig voor de aankomende weken.
wat de andere volken doen zie ik wel weer bij mooi weer.
gr. jacques
KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door KaraBela »

Hoi, wat doen jullie als een 10-ramer 4 straten bijen heeft en de buitenste ramen leeg zijn, dus zowel geen voer als geen stuifmeel. Vervangen door ramen met voer en/of stuifmeel? Volk overzetten op 6-ramer? Andere suggesties??
ERKAN KARA
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door renske »

Ik heb vandaag de onderbakken eronder uit gehaald en gecontroleerd op voer.
Alle vier de volken in leven, 2 met broed, 2 zonder broed. Veel bijen en nog veel voer.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik verbaas me er wel over dat er zo weinig broed aanwezig is, temeer omdat ik in januarie net na de koude vriesperiode twee volken heb gecontroleerd waar al beginnend broed in zat. Maar zijn dit dan kleine volken die relatief moeite hebben om te kou te weerstaan?

gr.
JP
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door alfa vulgaris »

Ik wil eigenlijk echt niet knoeien nu.

De bijen hebben amper gescheten lijkt me en ze konden vandaag na heel lang binnenzitten eindelijk vers stuifmeel halen. Ik heb ook 1 onderbak weggehaald en snel bodem wat schoongmaakt en toch zie je dat je het feest verstoord. Toch vandaag maar gedaan want morgen lijkt het feest nog groter te worden.

Ik heb zelf veel sneeuwklokken en in de omgeving staan er aardig wat en die worden goed bevlogen maar de bijen halen er niet hele grote klompen af,tenminste nog nooit gezien.
Het stuifmeel lijkt heel vet en is lekker zoet.

De stuifmeelhaalactiviteit stel me gerust dat het goed zit en dat ze voer houden tot april, verder kan ik weinig goed doen nu denk ik,totdan bouwen ze ook nog nie veel zou ik zeggen.
Wel interessant om nu eens in de volken te kijken....ik probeer mezelf in te houden opdat ik wellicht mijn eigen feestje ook niet nog eens verpest.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door alfa vulgaris »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik verbaas me er wel over dat er zo weinig broed aanwezig is, temeer omdat ik in januarie net na de koude vriesperiode twee volken heb gecontroleerd waar al beginnend broed in zat. Maar zijn dit dan kleine volken die relatief moeite hebben om te kou te weerstaan?

gr.
Je weet ik weet nog zowat van niks,maar hebben ze nog wel aardige stuifmeelvoorraden dan?
Ze moeten die larven toch ook ergens van grootbrengen en het was ook koud nog tot voorkort.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja geen flauw idee. Sommige imkers zweren bij Rensonmethode en plaatsen dan de voerbak met stuifmeel in het najaar boven en winteren zo in. Dan zouden de bijen nu, op dit moment, in de bovenbak zitten vol op stuifmeel dat vorig jaar is opgeslagen. Maar ja, is die stuifmeel al opneembaar in januarie en februarie? en wordt de endeldarm dan niet teveel belast? Tja het is lastig te zeggen.
In ieder geval worden de volken door deze dagen goed geprikkeld. Ik ga mss. morgen even bij de bijen kijken maar nog niks doen. Enkel een smerig zijraam eruit halen en kijken hoe groot de volken zijn.

Gr.
JP
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Koninginnen knippen en merken (5 maart 2013)

Bericht door jjmvaningen »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ga mss. morgen even bij de bijen kijken maar nog niks doen. Enkel een smerig zijraam eruit halen en kijken hoe groot de volken zijn.
Hoezo niks doen? :think:
gr. jacques
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten