zwermverhinderen door separeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

17101961
Berichten:39
Lid geworden op:di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:
zwermverhinderen door separeren

Bericht door 17101961 » zo 19 mei 2013, 15:28

Beste imkers,

Wilde vandaag een veger maken ,maar kon de koningin niet vinden.
Heb toen de onderste broedkamer en de 2 honingkamers erboven gesplitst door er een moerrooster tussen te leggen.
( ik gebruik alleen onderste bak broedkamer en daarna honingkamers als broedbak omdat ik ze anders niet kan tillen )
Over 3 dagen kan ik dan zien waar de koningin zit toch?
Maar ik weet niet precies wat ik dan moet doen.
Is er ook iemand die mij dat kan vertellen ?

Groetjes ,mieke

17101961
Berichten:39
Lid geworden op:di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door 17101961 » ma 20 mei 2013, 09:22

Beste Imkers,

Kan dan echt niemand me hiermee helpen?
Heb denk ik nog 2 dagen !!! :?

Groetjes ,mieke

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door cefas » ma 20 mei 2013, 09:39

Ik ben ook geen held bij het vinden van de koningin en heb dus op deze wijze gesepareerd met een moerrooster. Drie dagen is heel kort, op imkerpedia wordt wel een week aangeraden: dan zijn er namelijk zelfs geen larfjes meer. Zoek heeel goed naar eitjes en wees heeel precies bij het meenemen van de veger naar een andere plek. Het is mij dit jaar wederom overkomen dat de niet gevonden moer toch in de oorspronkelijke bak zat. (Een bovenbak met moer en moerrooster eronder verplaatsten gaat goed, maar als de moer in de onderbak zit, moet je die verplaatsen en het is me wel voorgekomen dat ze dan toch blijkbaar aan het moerrooster op de oorspronkelijke plek is gebleven.) Natuurlijk zorg je ervoor dat er in allebei de bakken, veger en oorspronkelijke volk, eitjes zijn. Je hangt dus een lege raat met eitjes vanuit de veger terug. Veger heel veel extra bijen meegeven en vlieggat tot één bij verkleinen. Als je het 's middags doet, heb je heel veel 'huisbijen' al in de veger. Ik hoop dat de nacht ervoor zorgt dat de bijen zich de volgende ochtend richten op de nieuwe plek.
Succes!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 mei 2013, 10:07

Mieke je hebt de broedruimte gescheiden door een moerrooster?
kijk waar er eitjes zijn! ( daar zit de moer) Sla dan de ramen van die bak af in een nieuwe kast.
Als een raam afslaat even met een bloemen spuit de opzittende van de af te slaande ramen beetje nat maken.
Dit voorkomt het massaal opvliegen tijdens het afslaan.
Hang wel een deel van de nieuwe bak ramen met kunstraat in zo kunnen de bijen daar oplopen en niet als een overkokende pan melk over de rand van de bak lopen.

Om dit grotendeels te voorkomen(overkoken) zou je twee bakken op elkaar zetten en in de bovenste die kunstraat hangen.
Na een dag kun je de onderste bak weghalen.
Als je de houten bakken te zwaar vind worden is het te overwegen om kunststof kast(en) aan te schaffen.
!Hans.

17101961
Berichten:39
Lid geworden op:di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door 17101961 » ma 20 mei 2013, 19:15

Hoi,

Oooh fijn om toch nog 2 reacties te hebben en ook fijn dat ik nog een paar dagen langer heb ha ha.
Het weer is nu wel weer heel slecht hier

Als ik het goed heb begrepen moet ik na een dag of 6 de kamer waarin de koningin zit ( dus met eitjes en larven )
De ramen nat maken en afslaan in de nieuwe kast
Hierin wat nieuwe ramen hangen en ook nog voerraam en uitlopend broed misschien ?
De rest van de ramen kan dan weer terug in de kast zonder moer .
Waar na 13 dagen doppen gebroken moeten worden.
De nieuwe kast met de veger (dus met moer )kan er met een klein vlieggat open naast blijven staan.

Hopelijk heb ik het goed zo en ik wil jullie heeeeel erg bedanken voor de hulp,
Groetjes ,mieke

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door cefas » ma 20 mei 2013, 19:38

Stel, ik ben een heeel luie imker en heb geen zin om de koningin te zoeken (of het lukt me gewoon niet). Mag ik dan bij het maken van een veger, de hele kast een paar meter opschuiven (vlieggat verkleinen natuurlijk) en op de oorspronkelijke plaats een lege kast neerzetten met kunstraat en uitgebouwde raat? Vervolgens veeg ik alle bijen van een raam met eitjes af en hang die tussen de kunstraat in de kast op de oorspronkelijke plek. Komt het dan goed? Alle vliegbijen gaan naar de oorspronkelijke plek en velen nemen een nieuwe taak als huisbij. Er worden doppen getrokken en na een week of twee hebben we een nieuwe moer. Of zie ik iets over het hoofd?

In een van mijn kasten heb ik een moer in de onderbak en boven het moerrooster in de hk twee doppen. Breken of afwachten?

Dank voor hulp!
Cefas

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door woutDR » ma 20 mei 2013, 19:55

cefas schreef:Stel, ik ben een heeel luie imker en heb geen zin om de koningin te zoeken (of het lukt me gewoon niet). Mag ik dan bij het maken van een veger, de hele kast een paar meter opschuiven (vlieggat verkleinen natuurlijk) en op de oorspronkelijke plaats een lege kast neerzetten met kunstraat en uitgebouwde raat? Vervolgens veeg ik alle bijen van een raam met eitjes af en hang die tussen de kunstraat in de kast op de oorspronkelijke plek. Komt het dan goed? Alle vliegbijen gaan naar de oorspronkelijke plek en velen nemen een nieuwe taak als huisbij. Er worden doppen getrokken en na een week of twee hebben we een nieuwe moer. Of zie ik iets over het hoofd?



Dank voor hulp!
Cefas

zoiets heet een vlieger (maar dan laat men de K in de vlieger zitten en doppen trekken in de kast die verplaatst wordt), maar kan enkel bij heel goede dracht , en de vliegbijen zijn eigenlijk al "oude" bijen dus zullen sneller sterven en de broedzorg niet
zo goed doen als jonge bijen. Je kan dit doen maar klop dan een raam bijen uit de honingzolder erbij in af zo hebt je ook een heleboel jonge bijen die het
broed kunnen verzorgen. Aangezien je in deze kast heel veel vliebijen zult hebben zullen ze dus ook veel dracht binnen brengen...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 mei 2013, 20:48

cefas schreef:Stel, ik ben een heeel luie imker en heb geen zin om de koningin te zoeken (of het lukt me gewoon niet).

Cefas
Er zijn hier enkele bijenhouders die jij beschrijft , maar die hebben gewoon de tijd niet .

Elk volk wat zij hebben doen zij doormidden , de ene helft laten zij staan , en de andere helft brengen zij enkele kilometers weg . Na een dag of tien controleren zij de volken en kijken in welke de doppen zitten en waar de volken met koningin , drie dagen later doppen breken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door cefas » ma 20 mei 2013, 21:03

Beste Jaap,
Dat ver weg brengen is nu net het probleem, vandaar dat ik het vermeerderen altijd met vegers deed. Om een of andere reden zit ik er bij collega's nooit zo achteraan om een plek voor een vlieger te krijgen, terwijl ik toch bij een bijzonder leuke afdeling zit. Thuis durf ik de kast niet neer te zetten. De buren lijken enthousiast, maar.... toen ik na het slingeren de raten in de tuin liet uitlikken, zag het er niet alleen voor de buren indrukwekkend uit. Voorlopig dus maar even zo veel mogelijk binnen de stal vermeerderen in het Arnhemse park Angerenstein.
Hartelijke groet,
Cefas

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermverhinderen door separeren

Bericht door Albert Stoter » ma 20 mei 2013, 21:18


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten