Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:
Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door Hein5689 » di 28 mei 2013, 08:04

Ik ben er inmiddels achter dat ik waarschijnlijk een intolerantie aan het opbouwen ben voor bijengif. Binnenkort een afspraak voor allergietesten en dan even afwachten. In de tussentijd vraag ik mij af of er aanzienlijk verschil is tussen Buckfast bijen enerzijds en Carnica bijen anderzijds, en dan met name wat "stekeligheid" aangaat. Ik heb mij overigens al handschoenen besteld want een paar dagen mijn hand eigenlijk niet goed kunnen gebruiken kan ik niet hebben.

Dank voor de informatie.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door Hans van der Post. » di 28 mei 2013, 09:27

Hein wat zijn de verschijnselen? alleen maar dik worden?
Je moet proberen om de eerste tijd dit seizoen hooguit 4 steken per maand te krijgen.
Ik heb een cursist naar het ziekenhuis gestuurd omdat hij viersteken per les opliep wilde zich niet beschermen!
De verschijnselen waren enorme kriebelhoest, jeuk over heel het lijf, rood gezicht, beginnende benauwdheid.

Ook buckfast/carnica zijn bijen en kunnen steken.
Als er een bij klem komt te zitten steekt deze.

Je moet immuniteit tegen bijensteken langzaam opbouwen.
hier een site met een persoonlijke ervaring: http://www.personals-republished.com/ta ... e-reactie/
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door alfa vulgaris » di 28 mei 2013, 10:16

Tja hoor ik vaker,dikke bulten en dan denken dat ze allergisch zijn.
Het zou kunnen ik ben geen doctor,maar wel allergisch en krijg eignlijk geen bulten meer van bijensteken hooguit heel klein blauw plekje.

De verschijnselen die Hans beschrijft herken ik meer.
Heb wel ervaring met bulten de eerste jaren.

Als je bent gestoken(ik ben geen doctor) moet er veel vocht uit het weefsel worden afgevoerd.
Dan moet je zorgen dat het vocht gemakkelijk weg kan dus geen knellende elastieken in sokken o.i.d. horloges enz.
Ook zul je even rustig aan moeten doen anders worden de zwellingen erger heb ik de ervaring.

Gebruikersavatar
trischka
Berichten:22
Lid geworden op:vr 29 apr 2011, 22:03
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):zwarte Bij
Locatie:roswinkel
Contacteer:

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door trischka » di 28 mei 2013, 13:12

dikke arm of hand heb ik zo af en toe nog steeds, ik imker nu voor het tweede jaar en het dik worden wordt al hard minder.... waar ik wel last van heb is dat ik de dag na de steek op de plaats van de steek enorme jeuk heb gedurende een aantal uren.... vorig jaar regelmatig een dikke arm of hand... nu dus alleen nog jeuk....

heb met wel aangewend om met een pak en handschoenen te werken als ik veel werkzaamheden in de bijen moet doen maar bij kleine werkzaamheden ook gewoon zonder pak...

groetjes theo
Net als je op het punt staat om een GEWELDIG iemand te omhelzen....

Klap je met je bek op de spiegel

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door Hein5689 » di 28 mei 2013, 16:38

Ik heb nu van mijn huisarts een antibioticumkuur gekregen, verder antihistaminicum en een corticosteroide zalf. Ik ben bij mijn duim gestoken afgelopen zaterdag, de verdikking liep tot aan mijn elleboog (verdikking als in ik kon mijn hand niet meer dicht krijgen en mijn elleboog volledig buigen), mijn huisarts maakte zich vooral wat zorgen dat de verkleuring maandag nog altijd verder door liep, dus de reactie was toen nog steeds aan het uitbreiden. Vandaar ook de doorverwijzing naar een dermatoloog/toxicoloog.

De huisarts verwacht dat het sensiblisering is :-( ik hoop dat het wat meevalt! Ik begrijp dat ook carnica's en Buckfasts steken, alleen was het dit keer dat een bij komt eenvliegen en (volgens mij) niet eens is geland maar direct stak terwijl ik volledig stil stond. Enfin, ik wacht de 1e nog wel even af.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door Alex Mönch » di 28 mei 2013, 18:52

Als het een sensiblisering is,kan deze doorslaan naar allergie en dan is het stoppen met bijen.
Toen ik pas bijen had,werden bij mij de verschijnselen ook steeds erger.
Ik moest toen van de huisarts 2 uur voordat ik de kast opende ,een anti histamine pilletje nemen.
Heb dat 1 seizoen gedaan en het jaar daarop had ik helemaal geen last meer.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Rustig soort (hoe rustiger hoe beter)

Bericht door Hein5689 » do 30 mei 2013, 08:13

Gisteren met cursus weer bij de bijen geweest, dit keer wel met handschoenen aan ;-) Ik moet zeggen dat het voor mijn gemoedsrust veel beter was, overigens waren de bijen gisterenavond nogal narrig. Mogelijk dat het suboptimale weer er wat mee te maken heeft gehad?

Overigens wel -uit voorzorg- wel een antihistaminepilletje genomen, wel jammer dat de bijverschijnselen ook licht de kop opsteken. Enfin, wel beter dan weer naar de huisarts ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten