Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jul 2013, 10:34

Ik denk dat veel imkers hun groen en geel zouden ergeren aan spouwzwermen ivm de slechte darren van die volken die met hun koninginnen zouden paren.


gr.
JP

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door edwins » wo 10 jul 2013, 10:44

JP, hoezo slechte darren?
even theoretisch: als blijkt dat deze zwermvolken al een paar jaar overleven, dan is het wellicht genetisch materiaal dat je juist WEL wilt hebben? Maar dat moet de toekomst uitwijzen natuurlijk.

Op korte termijn snap ik je punt dat imkers hun zuivere moer niet in de buurt van deze darren wil hebben, totdat gebleken is dat het echte overlevers zijn.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door dree » do 11 jul 2013, 09:45

"Ik denk dat veel imkers hun groen en geel zouden ergeren aan spouwzwermen ivm de slechte darren van die volken die met hun koninginnen zouden paren."

Dat vind ik echt de wereld op z'n kop Jelle! Alsof die teeltmoeren de norm zijn en straatbijen reden zijn tot ergernis. Nu vliegen er ongevraagd raszuivere inteelt darren rond die zorgen voor genetische verarming van de gewone bijen.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door willem » do 11 jul 2013, 17:49

dree schreef:" Nu vliegen er ongevraagd raszuivere inteelt darren rond die zorgen voor genetische verarming van de gewone bijen.
Waar heb je die "kennis" opgedoken?
Groeten, Willem :violin:

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door jossmits » do 11 jul 2013, 22:10

er is een onderzoek uit 2012 van Harpur c.s. van de universiteit van York (toronto, canada) dat duidelijk maakt dat de genetische diversiteit van bijen juist toeneemt. De titel van het onderzoek spreekt voor zich "Management increases genetic diversity of honey bees via admixture".
Er is dus geen enkele reden om bang te zijn voor "slechte" darren. Evenmin hoef je bang te zijn voor "raszuivere inteelt darren".

Jos

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door dree » vr 12 jul 2013, 10:32

"Waar heb je die "kennis" opgedoken?"

Beste Willem,
Wanneer de Nederlandse Carnica imkers afhankelijk zijn van slechts 50 volken van Schiermonnikoog maak ik mij wel zorgen ja. Met F1 moeren beperk je het genetische materiaal. Een hybride teelt is uit twee inteeltlijnen samengesteld.
Groet,
Andreas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jul 2013, 10:45

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik denk dat veel imkers hun groen en geel zouden ergeren aan spouwzwermen ivm de slechte darren van die volken die met hun koninginnen zouden paren.
gr.
Had je net niet een KI moer gekocht? daar maak ik me meer zorgen over de darren van die moer.
Over diversiteit gesproken! :?
Heb vorig jaar een geweldige spouwmuur zwerm uit de stad Zoetermeer van mijn broer gekregen.
Het volk zat in de spouw van een rijtjes huis war boven de voordeur een ontluchting spleet zat.
De bewoners vertelde dat dit volk er al drie jaar zat en elk jaar een zwerm gaf.

"Slechte darren"? je bedoeld slechte imkers? :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Ewout » vr 12 jul 2013, 12:50

dree schreef:Beste Willem,
Wanneer de Nederlandse Carnica imkers afhankelijk zijn van slechts 50 volken van Schiermonnikoog maak ik mij wel zorgen ja. Met F1 moeren beperk je het genetische materiaal. Een hybride teelt is uit twee inteeltlijnen samengesteld.
Groet,
Andreas
Andreas, heb je het onderzoek waar Jos naar verwijst gelezen? Voortplanting van bijen (en daarmee het doorgeven van genetisch materiaal) verschilt nogal van veel andere diersoorten, waardoor de hybridisering juist een vergrote genetische diversiteit tot gevolg heeft. De onderzoekers hebben het wel specifiek over natuurlijke aanparing, maar de meeste imkers werken met F1. Alleen maar P volken op je stand wordt een dure zaak (tenzij je op een eiland woont natuurlijk). Verder wordt er in Nederland met méér dan alleen Carnica van schier geimkerd.

Overigens is het niet gezegd dat een vergrote genetische diversiteit een positief effect heeft op het aanpassingsvermogen van de bijen. De selectie wordt dan immers tegengewerkt door invoering van nieuw materiaal. Maar genetische verarming is het allerminst.

Hier kun je het volledige artikel lezen (klik op Get PDF): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door jossmits » vr 12 jul 2013, 13:21

Onderstaand recent onderzoek naar het belang van genetische diversiteit voor de gezondheid van bijen. Dit onderzoek bevestigt in de praktijk wat Seeley en anderen al experimenteel hadden gevonden.
Dat de genetische diversiteit bij bijen juist toeneemt onder invloed van menselijk handelen maakt de bij inderdaad afwijkend van andere dieren en planten die door mensen worden geselecteerd. Dat maakt dat veel gedomesticeerde dieren in het wild niet zouden kunnen overleven; de bij echter wel.
Ewout ik ben het niet met je eens dat door de grotere diversiteit het aanpassingsvermogen minder wordt; dat wordt groter. Wat moeilijker is is om een door de mens gewenste eigenschap vast te leggen, maar misschien bedoel je dat ook.
http://news.ncsu.edu/releases/wms-tarpy-diversity2013/

Jos

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Rene » vr 12 jul 2013, 13:26

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik had de mensen aangeboden om te helpen met de trap-out en de spullen liggen nu in mijn auto zodat ik de volgende keer in ieder geval gelijk kan beginnen met het plaatsen van het rooster.

Ik belde net om te vragen hoe het is afgelopen en deze mensen hebben het verwijderen van de zwerm bewerktstelligd door iemand iets in de spouw te laten spuiten. Daarna vertrokken de bijen...
Geen idee wat het geweest is, maar ik kan me voorstellen dat sterk ruikend spul de holte minder aantrekkelijk maakt voor de zwerm. Ik ga ermaar vanuit dat het geen gif was, aangezien bijen beschermd zijn.

De discussie over darren en rasmoeren was ook interessant, maar in wageningen waar ik zit zijn tientallen hobbyimkers en na drie generaties zijn alle bijen bruine bijtjes, het maakt niet uit waarmee je start, zoveel diversiteit is er al. En een kilometer verder zit een beroemde BD imker die tientallen zwermen laat afkomen, dus of de bijen nu in een muur zitten of in een kast of in een korf, het worden allemaal kleine dikke bruine hollandse bijtjes.Niet dat die verkeerd zijn, maar ik hou meer van de iets grotere, slanke, buckfast bijen. Maar uiteindelijk (lees na de winter) zijn de enige goede bijen levende bijen, en ik houd van ze allemaal :lol:

Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten