vraag uit frankrijk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Rene »

Hoi, die 2e zwerm die ineens op de plek zat van de eerste zwerm kan heel goed een tweede nazwerm zijn geweest.
Je hoort vaker dat zwermen vaker op dezelde plek neerstrijken, heeft te maken met de feromonen.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de speurbijen die de plek hebben gevonden niet meegaan met de eerste nazwerm, maar wel met de 2e of 3e.

Aangezien zwermcellen na elkaar uitlopen, kunnen na de eeste nazwerm de volgende dag of twee dagen later weer zwermen afkomen.

Heel normaal dus,
Groeten Rene
Gonies
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 18:34
Locatie: Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies »

Tot nu toe ziet het er naar uit dat het inderdaad twee zwermen zijn. Beide kasten zijn bezet, de kast die 24 uur dicht is geweest is beduidend rustiger, maar bijen vliegen gericht naar buiten om " te werken". De ander was vanmiddag nog onrustig met veel bijen op en rond de kast, maar vanavond trok alles naar binnen toe.

Morgen zal ik de ramen die ik voor het scheppen er uit had gehaald terugplaatsen en gelijk strip ophangen tegen de varaomijt. Dan zie ik wel hoe het er bij staat.

Bedankt voor de tips en al neuzend op het forum wordt ik al een stuk wijzer. :wink:

Ton
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 144 gasten