Hoeveel suikerwater voor de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 11:06

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
zuinigheid (thriftines) vond broeder Adam namelijk ook een belangrijke eigenschap-
Ik ben wel een beetje klaar met broeder Adam. Die man wordt te pas en te onpas overal maar bij gehaald :wink: . Er is geen regie meer over de buckfastbij en het is de vraag ook waar de selectie heen kristalliseert.
.
dat geld natuurlijk voor ieder bijenras en elke teeler (meneer sklenar leeft ook niet meer?),
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
.
Ik denk wel dat je kunt zeggen dat buckfastbijen grootverbruikers zijn. Ik ben het in die zin met Hans eens. Met de opmerking: hoe meet je dit? Want ze ze overwinteren ook met meer bijen. Je zou eigenlijk het voerverbruik uit moeten rekenen per kg bijen ofzo. Het is de vraag of je dan nog steeds tot die conclusie komt. Om in autotermen te blijven: het benzineverbruik per km.

Het kan natuurlijk Semar, dat jij een betere najaarsdracht hebt. Met de Balsemien kan het zo zijn dat ik helemaal niet meer hoef in te winteren :wink: .
goed lezen 10 kg voer net als mijn straat bijen die ik langer dan 15 jaar geleden had, en de buckies hebben wat grotere wintervolken.
1+1=2
ze zijn dus zuiniger per bij dan de straatbij.

nee, een goed imker zorgt dat er altijd genoeg voer is bij elk ras.

buckfast begingt later met broeden en vliegen (als de kans op doorlopende dracht wat groter is) dan de straatbij maar haalt dat in het voorjaar weer snel in, dus gunstig voor mijn voorjaarsdracht.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door petro » zo 11 aug 2013, 11:29

Of je er klaar mee bent of niet:als de grondlegger en zijn manier van werken regelmatig worden genoemd,is dat posthum een pluim voor hem.Het is niet meer als normaal dat iemand die zo een grote invloed heeft gehad(in dit geval op de bijenteelt)regelmatig word genoemd!
Geen regie meer over de Buckfastbij?Ik neem aan dat de mens over de bij nooit de regie heeft gehad?!
Wacht eens.... Had Broeder Adam ook niet eens zoiets gezegd? :D
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
zuinigheid (thriftines) vond broeder Adam namelijk ook een belangrijke eigenschap-
Ik ben wel een beetje klaar met broeder Adam. Die man wordt te pas en te onpas overal maar bij gehaald :wink: . Er is geen regie meer over de buckfastbij en het is de vraag ook waar de selectie heen kristalliseert.
.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door alfa vulgaris » zo 11 aug 2013, 12:38

Broeder Adam....

Je kan hem de hemel in prijzen.
Ik vind het wel verrekt toevallig dat het hele Britse bijenbestand naar de klote ging door een exotische parasiet juist op het moment dat hij bijen en spul in GB aan het invoeren was.

Misschien heeft hij dat daar wel veroorzaakt en is het dik terecht dat hij z'n hele leven zich kapotwerkte om de boel weer wat op poten te krijgen.

Alfa.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door petro » zo 11 aug 2013, 12:43

Je bent een mafkees weet je dat? :D :D :D
Petro
alfa vulgaris schreef:Broeder Adam....

Je kan hem de hemel in prijzen.
Ik vind het wel verrekt toevallig dat het hele Britse bijenbestand naar de klote ging door een exotische parasiet juist op het moment dat hij bijen en spul in GB aan het invoeren was.

Misschien heeft hij dat daar wel veroorzaakt en is het dik terecht dat hij z'n hele leven zich kapotwerkte om de boel weer wat op poten te krijgen.

Alfa.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 13:57

alfa vulgaris schreef:Broeder Adam....

Je kan hem de hemel in prijzen.
Ik vind het wel verrekt toevallig dat het hele Britse bijenbestand naar de klote ging door een exotische parasiet juist op het moment dat hij bijen en spul in GB aan het invoeren was.

Misschien heeft hij dat daar wel veroorzaakt en is het dik terecht dat hij z'n hele leven zich kapotwerkte om de boel weer wat op poten te krijgen.

Alfa.
even je huiswerk doen!

de tracheemijt brak uit en in die tijd werden er italiaanse bijen ingevoerd door heel europa (ook hier, samen met de caucasische),
hij zag dat 1 van de halfbloed brits/italiaanse volken bestand was tegen de tracheemijt, dit is het beging geweest van het ontwikkelen van de buckfastbij.
volgens mij draai je de zaken om!!
Het is in feite niet anders dan het inporteren en expirimeteren met de Prioskibij (?) zoals dat nu het geval is.
dus niet zo schreeuwen

bij mijn weten heeft hij daarvoor niet geimporteerd, pas na deze bevinding is hij gaan telen en expirimenteeren, niet alleen met kruisingen maar ook met kasttypes, overwinterings strategiën (inpakken of niet), grote van de broedkamer, bedrijfsmetoden en veel andere zaken waar je je voordeel wel of niet mee kan doen, helemaal wat jij wilt

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op zo 11 aug 2013, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door alfa vulgaris » zo 11 aug 2013, 13:58

Bedankt Petro....ben weer minder onzeker :lol:

Haha...zie je nou wel.
Als je het zo neerzet Semar dan vraag ik me af wie allemaal de zaken omdraaid.

Ik maak er niet zo'n punt van ...imker nu anderhalf jaar met veel plezier met bucko's.

Laurent1
Berichten:13
Lid geworden op:wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie:Eefde
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Laurent1 » ma 12 aug 2013, 16:03

Ik heb een aanvullende vraag, Ik wil voor het eerst een volk in een 6-ramer inwinteren. Met 10 kg voer zal er geen plek meer zijn voor een broednest... Hoeveel voeren jullie dan?

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Primus » ma 12 aug 2013, 17:01

Laurent1 schreef:Ik heb een aanvullende vraag, Ik wil voor het eerst een volk in een 6-ramer inwinteren. Met 10 kg voer zal er geen plek meer zijn voor een broednest... Hoeveel voeren jullie dan?
Ik voer al vele jaren 6 ramers in voor de winter, best is langzaamaan voeren tot ze niet meer opnemen. Maar ik prikkel die al vanaf half juli zodat die toch eerst heel wat winterbijen kweken en dan einde augustus voer ik ze verder op. Eigenlijk hebben die dan ongeveer een kg of 8 wintervoer en komen ze daar vlot mee tot maart wel geef ik in Maart dan al wat deeg op de kastjes om ze beter te doen ontwikkelen en het lukt altijd prima.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door LWPisa » ma 12 aug 2013, 19:04

Het is goed als bijen in een spaarkastraam verzegeld voer boven hun hoofd hebben van minimaal een cm of 10 over de lengte van het raam. Dat mag een beetje varieren, aan de ene kant 6 en aan de ander kant 15. En dit voor het totaal aantal ramen waar ze op zitten. 6 ramers krijgen bij mij een kilo of 6-8, hangt van de sneeuwbes dracht af.

Lennard

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Alex Mönch » ma 12 aug 2013, 20:41

Wat erg belangrijk is bij het inwinteren,is compact inwinteren....sluitblokken gebruiken en goed kijken voordat je begint met voeren hoeveel bijen er in de kast zitten.
Als een volk niet dik op alle ramen zit,moeten er echt sluitblokken gebruikt worden.
Ook voorkomt dit beschimmelde ramen in het voorjaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten