volk verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

volk verenigen

Bericht door San Peter »

Hallo,

Als je een volk wilt verenigen dan gebeurt dat meestal met de krantenmethode, maar kan je 2 volken ook zijwaarts verenigen?

Ter verduidelijking:

Ik heb 1 volk op een 10 ramer, waarvan 6 ramen bezet zijn, 2 ramen zijn vrij en ik heb er 2 sluitblokken op. Feitelijk zitten ze dus op 8 ramen.

Ik heb een ander volk in een 6 ramer. Dit volk doet het niet best. Er zit een leggende moer in en er wordt voedsel gehaald. Echter wordt er nagenoeg niets opgeslagen. Waardoor dat is weet ik niet.

Deze 2 volken wil ik dus verenigen.

Als ik het de ramen van het grotere volk links in de kast hang. Vervolgens een sluitblok en dan het kleinere volk rechts in de kast. Zou dit lukken om zo de volken te verenigen?

Gr

Peter
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: volk verenigen

Bericht door Bart de Coo »

In deze tijd van het jaar is de kans dat dat goed gaat inderdaad groot. Maar ik zou het iets voorzichtiger doen.

Vermoord de moer uit de zesramer. Vang de moer uit de tienramer in een krulspeld of moerklem of wat dan ook en stop haar in je broekzak of zo. Niet pletten graag. Hang nu de ramen om en om. Eerst een raam met broed van de tienramer en dan een raam van de zesramer, de een na de ander, enzovoort. Bijen zitten er gewoon op. Moertje in haar kooitje erbovenop leggen of tussen de ramen frotten. Dag later vrijlaten. Heel handig vind ik het gebruik van een krulspeld, waarvan je één uiteinde met plakband omwikkeld hebt. Dan kan de moer zich ergens terugtrekken.

Groet,

Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten