Inwinteren en roof.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 24 aug 2013, 18:42

Helemaal mee eens....de balsmienreactie 'moet' natuurlijk in de balsemientopic terecht komen.... :D

gr.
JP

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Hein5689 » za 24 aug 2013, 20:29

Ik wil graag ieder bedanken die heeft gereageerd, hier kan ik verder mee. Uiteraard is er eigenlijk nooit een eensluidend antwoord, maar een aantal suggesties ervaringen klinken erg voor de handliggend. Zeker als je al wat langer imkert, wat wij dus niet doen :-)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door bee-tree » ma 02 sep 2013, 01:03

Good morning Tupkomed, neem me niet kwalijk dat ik wat over die bijzondere vliegopening
aan elk van jouw twee kasten vraag. Er wordt niet over de werking gesproken of lees ik over de teksten heen ?
Begrijp ik het verkeerd als ik denk dat het ronde openingen zijn in het bovenste deel van de kastromp
voor het geval dat er vreemde of eigen rovers het gemunt hebben op de volken ?
Je sluit dan de officiéle vliegspleet af met schuimrubber ? Zo ja, hoe snel is dan het geroof afgelopen.
Omdat je zegt dat je nooit roverij hebt, begrijp ik je maatregel niet om een een misleidende of onvindbare
opening te hebben ? Of reken je het begin van roverij niet tot roverij ?
Kun je wat langer van stof zijn om jouw ingenieuze vliegopeningen toe te lichten ? Ik moet eigenlijk al in bed
liggen want ik ben niet meer snel van begrip. Zj.

tupkomed
Berichten:20
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie:goirle...
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door tupkomed » wo 18 sep 2013, 19:39

bee-tree schreef:Good morning Tupkomed, neem me niet kwalijk dat ik wat over die bijzondere vliegopening
aan elk van jouw twee kasten vraag. Er wordt niet over de werking gesproken of lees ik over de teksten heen ?
Begrijp ik het verkeerd als ik denk dat het ronde openingen zijn in het bovenste deel van de kastromp
voor het geval dat er vreemde of eigen rovers het gemunt hebben op de volken ?
Je sluit dan de officiéle vliegspleet af met schuimrubber ? Zo ja, hoe snel is dan het geroof afgelopen.
Omdat je zegt dat je nooit roverij hebt, begrijp ik je maatregel niet om een een misleidende of onvindbare
opening te hebben ? Of reken je het begin van roverij niet tot roverij ?
Kun je wat langer van stof zijn om jouw ingenieuze vliegopeningen toe te lichten ? Ik moet eigenlijk al in bed
liggen want ik ben niet meer snel van begrip. Zj.
Beste collega,
Ik gebruik alleen ronde openingen. De vliegspleet is op mijn kasten altijd dicht. Ik heb nog nooit een kast gezien met ronde openingen in mijn praktijk die beroofd is door de roverij. De volken kunnen zich heel goed verdedigen, dit kun je het beste zien als je hand voor de vliegopening zet :naughty:
Dat adviseer ik niet. De wespen zijn kansloos, ze proberen niet niet naar binnen te gaan omdat ze al worden aangevallen voordat ze bij de vliegopening zijn. Ik ben voorzichtig met de afleggers, vooral de eerste week. Daarna maak ik het hele gaatje open. Ik zal wat foto's maken van de stelling. Het is heel lang verhaal, de complete samenstelling van broed honing en stuifmeel is anders dan bij de normale vliegopening. Bij mij is het latje op de bodem altijd dicht, maar toch heb ik nooit vocht en verrotten ramen in de kast. Ik adviseer iedereen om te proberen om met 1 kast te beginnen. Ik zet binnenkort wat video-beelden op de site.

Met Vriendelijke Groet,
Ahmo

tupkomed
Berichten:20
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie:goirle...
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door tupkomed » wo 18 sep 2013, 20:23

http://youtu.be/x6Q_583tgqs
Dit zijn kasten van mijn mentor. Ze kunnen wel beroven, maar ze worden niet berooft.

Groetjes,
Ahmo

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door petro » wo 18 sep 2013, 23:08

Wat een prachtige grijze bijen!
Petro
tupkomed schreef:http://youtu.be/x6Q_583tgqs
Dit zijn kasten van mijn mentor. Ze kunnen wel beroven, maar ze worden niet berooft.

Groetjes,
Ahmo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 00:05

Vandaag bij mijn eerste volk symbolisch de voerbak eraf gehaald 8-) . Ik leg dan een kapot dekseltje van een 2L voerbak op het voergat van de dekplank. Het volk betreft een 6-ramer op Kempisch formaat (ca. 1.3 groter dan NL raam). De kast was behoorlijk zwaar (maar van 20 mm multiplex). Toch nog maar eens open gehad (alleen rechts twee buitenste ramen) om te kijken of er echt wel genoeg voer in zat opgeslagen. Dit was ruim voldoende. Al een mooie verzegelde voerrand achter en boven het broednest. Een-na-buitenste raam bijna volledig verzegeld. Ook in het buitenste raam zat behoorlijk wat voer. Links zal ook zoiets zijn. Al met al bijna teveel gevoerd...
Dit volk zal nog wel wat voer weer in broed omzetten, want er komt nog steeds veel stuifmeel binnnen van composieten? en klimpop. Dit volk bezit een van mijn top bastdaardmoeren uit 2012. Het is een schudzwerm op volledige nieuwe raat van begin augustus en heeft het uitmuntend gedaan.

De eerste voerbak opdoeken is altijd weer een hele opluchting. Komende tijd volgen er meer. Ook mijn grote zelfgemaakte korf heeft voldoende voer. Het einde is inzicht, zeg ik dan maar. Niettemin merkte ik vandaag ook dat er volken zijn die veel in broed hebben omgezet (die ik toch al lang voer) en met gemak nog 8 a 9 ramen broed hebben (op Kempisch formaat!). Ik zou hier de buitenste ramen eruit halen, maar dan komt het broed in zicht en dus heb ik de zijramen er maar weer ingehangen. Ik wacht nog wel twee weken. De koningin legt nu niet meer het buitenste broed.

Ik kijk dus per volk de status. Dit moet in de toekomst echt anders, want het is zo veel te arbeidsintensief.
Het probleem is ook dat ik teveel verschillend kastmateriaal heb, voerbakken, etc. Maar het grootste probleem ben ik zelf: ik moet meer standaardiseren. Dus op zelfde tijdstippen schudzwermen maken, zelfde voerbakken gebruiken, om gezette tijden voeren, etc. Over algemeen zijn de volken dan homogener en kun je met redelijke zekerheid tegelijkertijd ophouden van voeren.
JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Dirk C » do 19 sep 2013, 14:20

JP - Je kan natuurlijk ook met deeg inwinteren.
Dan heb je geen gedoe met voederbakken.
gewoon een pak van 15kg. voerdeeg erop en klaar.
plastic zak eraf halen wanneer hij leeg is. Geen gedoe en geen gemors.
Kost iets meer maar heeft ook enkele ontegensprekelijke voordelen.
Ik doe dit bij volken welke niet op mijn thuisstand staan.

vriendelijke groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 17:07

JP - Je kan natuurlijk ook met deeg inwinteren.
Dan heb je geen gedoe met voederbakken.
gewoon een pak van 15kg. voerdeeg erop en klaar.
plastic zak eraf halen wanneer hij leeg is. Geen gedoe en geen gemors.
Kost iets meer maar heeft ook enkele ontegensprekelijke voordelen.
Ik doe dit bij volken welke niet op mijn thuisstand staan.

vriendelijke groeten,
Dirk
Dirk, helemaal gelijk.
Mijn collega M. (die hier wel leest maar niet schrijft) doet dat ook en zweert erbij.
Ik ga dit volgend jaar ook proberen.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 20 sep 2013, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door imker Marinus » do 19 sep 2013, 18:51

Dirk C schreef:JP - Je kan natuurlijk ook met deeg inwinteren.
Dan heb je geen gedoe met voederbakken.
gewoon een pak van 15kg. voerdeeg erop en klaar.
plastic zak eraf halen wanneer hij leeg is. Geen gedoe en geen gemors.
Kost iets meer maar heeft ook enkele ontegensprekelijke voordelen.
Ik doe dit bij volken welke niet op mijn thuisstand staan.

vriendelijke groeten,
Dirk
Klinkt inderdaad wel makkelijk. Is er geen gevaar dat het deeg te hard wordt? Je leest dat wel eens, ik geloof bij het invoeren van koninginnen. Misschien een domme vraag, maar ik weet nog niet zoveel :? . Zijn er nog andere voordelen dan die genoemd zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten