probleempje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 nov 2013, 11:01

Hans van der Post. schreef: lijkt mij dat het gemakkelijk opneembaar in de winter is dan borstplaat.
Hans.

Borstplaat werkt perfect wanneer je het direct boven op de tros neerlegt , door de condensvorming wordt deze vanzelf goed opneembaar .
Vroeger gebruikten wij deze zonder problemen van een kilo of 5-6 .

Jaap v P

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door nieuweling » di 12 nov 2013, 12:45

Hans.

Het volk was nog verspreid over 7 ramen en heeft 12 kilo suiker gekregen bij het inwinteren. Net zoals de andere volken.

Grts,

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door LWPisa » di 12 nov 2013, 13:01

Je zou ook niks kunnen doen met een probleemvolk, zeker als je meerdere volken hebt. Blijkbaar is er iets aan de hand met dat volk, waarom zou je het willen voortzetten of goede volken belasten met een vereniging?

Als je de kast goed schoonmaakt (ontsmet) heb je weer ruimte voor een aflegger of een klein volk in april 2014.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 nov 2013, 15:29

LWPisa schreef:Je zou ook niks kunnen doen met een probleemvolk, zeker als je meerdere volken hebt. Blijkbaar is er iets aan de hand met dat volk, waarom zou je het willen voortzetten of goede volken belasten met een vereniging?

Als je de kast goed schoonmaakt (ontsmet) heb je weer ruimte voor een aflegger of een klein volk in april 2014.

Lennard
Wat zou dit volk dan volgens jou mankeren om dit volk maar op te geven en alles te moeten ontsmetten .???? terwijl dit volk waarschijnlijk met enkele kilo's voer te redden is . ?? Ook ik heb volken weke nu al heel veel voer opgemaakt hebben .
Maar ik ga om deze tijd zeker NIET vloeibaar voeren , de reden hiervoor is dat het volk altijd met verhoogde vlieg activiteit zal reageren .

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door LWPisa » di 12 nov 2013, 16:45

Geen idee. Maar het feit dat het voer op is in dit volk en in de anderen er niks aan de hand is pleit niet voor het volk, het is abnormaal, en als dat komt door ziekte of een eigenschap van het volk zelf zou ik het niet willen continueren, in ieder geval geen kunstgrepen gaan doen op de grens van de winter. Ik zou mijn goede volken niet met een vereniging belasten.

Ikzelf heb geen behoefte om "kneuzen" in mijn bestand te gaan pamperen. Er zit gewoon variatie in de uitval. Volken verschillen.

Grondig schoonmaken en desinfectie van kasten van verdachte volken zijn mijns inziens goede praktijk.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 nov 2013, 18:47

LWPisa schreef:Geen idee. Maar het feit dat het voer op is in dit volk en in de anderen er niks aan de hand is pleit niet voor het volk, het is abnormaal, en als dat komt door ziekte of een eigenschap van het volk zelf zou ik het niet willen continueren, in ieder geval geen kunstgrepen gaan doen op de grens van de winter. Ik zou mijn goede volken niet met een vereniging belasten.

Ikzelf heb geen behoefte om "kneuzen" in mijn bestand te gaan pamperen. Er zit gewoon variatie in de uitval. Volken verschillen.

Grondig schoonmaken en desinfectie van kasten van verdachte volken zijn mijns inziens goede praktijk.

Lennard
Het is natuurlijk niet nodig om te gaan dramatiseren en een vragende bijenhouder een probleem aan zijn hoofd te schrijven . Laten wij vanaf het begin beginnen .

Een volk heeft begin november teveel van zijn voedselvoorraad opgebruikt en zit nog op zeven bezette ramen met bijen .....
Wanneer je al heel lang Imkert met meerdere volken , en je controleert elk jaar om deze tijd je volken en daarna ongeveer elke maand de winter door ,zul je ervaren dat er altijd wel vergelijkbare volken zijn en dit geen abnormaal verschijnsel is . Ik schrijf hier al meerdere jaren over dat ik dit oplos met suikerdeeg of de andere mogelijkheid is borstplaat . De bijenhouders die na de inwintering hun volken pas in de lente openmaken komen dan een verhongerd volk tegen .

Ik citeer ;Ikzelf heb geen behoefte om "kneuzen" in mijn bestand te gaan pamperen "

Een volk met een raam of zeven bezet met bijen ( begin november ) zou ik zeker geen kneusje durven noemen en op dit moment zonder het gezien te hebben geen enkele ziekte toe durven schrijven . En verschil in volken is er zeer zeker , om die reden is imkeren zo divers , en om een paar kilo suiker zou ik geen volk dood willen laten gaan . Je kleine volkjes verenigen om deze tijd heeft volgens mij ook geen enkele zin , dat doe ik in de lente wanneer ik het broed gecontroleerd heb .

Ten slotte maak ik op uit je reactie dat je niet weet over welke ziekte je het hebt , maar je schrijft wel over ontsmetten en desinfecteren , dan is mijn vraag ; waartegen dan ????? Bij mijn weten wordt enkel bij vuilbroed zoiets voorgeschreven ( geadviseerd )

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Hans van der Post. » di 12 nov 2013, 22:45

nieuweling schreef:Hans.

Het volk was nog verspreid over 7 ramen en heeft 12 kilo suiker gekregen bij het inwinteren. Net zoals de andere volken.

Grts,
Dit niet normaal dat het voer nu op is. Zou zo'n volk niet aanhouden en beschouw dit volk als vreemd.
Gelukkig heb je wel normale volken. Weet dat buckfast bijen soms lang door broeden. ( ze vergeten dat het winter wordt) :be2:
!Hans.

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door HeHo » wo 13 nov 2013, 01:25

Ik zou dat volk juist wel aanhouden, van dit volk leer je meer over bijen dan van al die andere volken waar alles volgens boekje gaat.

groetjes Henk

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Pjotr » wo 13 nov 2013, 06:44

Jaap v.Popering schreef: Wat zou dit volk dan volgens jou mankeren om dit volk maar op te geven en alles te moeten ontsmetten .????
Jaap v P
Wanneer een kast onbevolkt is moet het ALTIJD ontsmet worden voordat het opnieuw bevolkt wordt...

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door petro » wo 13 nov 2013, 08:54

Nou Pjotr dat is dan totaal nieuw voor mij!
Het zou me wat wezen dat ik telkens als er een kast leeg komt,de boel moet gaan ontsmetten.
Ik zal je zeggen dat ik nog nooit één van mijn kasten ontsmet heb.(mits niet verdacht van eventuele ziekte)
Zelfs kasten van mijn vriendin als ik die in gebruik nam ontsmette ik niet.
De boel schoonhouden oke maar telkens ontsmetten en zeggen dat het altijd moet gaat me een beetje te ver.
Petro
Pjotr schreef:
Jaap v.Popering schreef: Wat zou dit volk dan volgens jou mankeren om dit volk maar op te geven en alles te moeten ontsmetten .????
Jaap v P
Wanneer een kast onbevolkt is moet het ALTIJD ontsmet worden voordat het opnieuw bevolkt wordt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten