Wat een novemberdag 2013

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Wat een novemberdag 2013

Bericht door alfa vulgaris »

Wat een novemberdag 2013.

Is't wat?
As't niks is dan verwijderen de beheerders het onderwerp maar.

Ik denk dat het wel leuk is voor het Forum.

Alfa.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat een novemberdag 2013

Bericht door alfa vulgaris »

Vandaag rondje gemaakt langs de standen.

Nog wel wat zon en windstille periode. Paar Paardenbloemen hier en daar.
Overal nog wel een beetje activiteit en overal zitten nog wel bijen in.
Werden ook wat dooie bijtjes naar buiten gesleept hier en daar, er wordt opgeruimd :dance:

Ook minder handig als je meerdere standen hebt want vaak zijn er maar paar korte momenten op de dag dat het jonge spul nog naar buiten komt
en er nog wat wordt gehaald en dan kan je gewoon niet overal tegelijk zijn om te kijken hoe de activiteit van de volken is.

Alles leeft nog maar heb inderdaad al 1 uit negen met een vraagteken :?: .
Op zich niet erg maar heb wel 2 andere volken op vrijwel exact zelfde wijze opgezet.

4e overwintering en ben nog steeds aan het expirimenteren met nieuwe volken maken eigenlijk.
Het is me wel duidelijk dat de door de bijen stiekum gemaakte koninginnen nog steeds productiever zijn dan de koninginnen gevormd door mijn pesterijtjes.
Het is dan wel zo dat je de goeie moet uitkiezen om mee verder te gaan. :wink:

Ik had kwakers geoogst dit jaar :D en daar zaten een paar zulke mooie koninginnen bij die kon ik gewoon niet dood maken.
Hihihih 1 belachelijk grote zwerm teruggeslagen op de kast...zelfs nog 45 minuten op de video op een simm staan.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat een novemberdag 2013

Bericht door Hans van der Post. »

Ook hier komt vandaag nog wat stuifmeel binnen - niet massaal - maar toch.
Alle volken leven, geen dode bijen op de plank, dat is in andere jaren wel eens anders geweest!
!Hans.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat een novemberdag 2013

Bericht door bee-tree »

Alfa vraagt zich af of het zinvol is elke maand apart voor het voetlicht te brengen.
Ik vind van wel. Daarom lees ik op het Duitse imkerforum als eerste de rubriek waar de 12 maanden
van het jaar overzichtelijk op een rij staan in het forumoverzicht. Als je november aanklikt krijg je ook
meteen te zien wat er in de voorbije jaren in november gevraagd en behandeld werd.
Bij dezen vraag ik de forumbeheerders eens na te gaan of dat op ons forum ook zo kan.

Momenteel is het wat winters, hoewel de herfst pas half voorbij is. Het is rond 0 graden, zwakke wind uit het
Oosten, 's morgens de weilanden wit berijpt, De volken zijn in rust en trosvormig.
Toch zou er nog wat te halen zijn als de temperatuur boven de 10 zou liggen. Hoezo ? In mijn buurt staan
zo'n 6 grote Hulstbomen in bloei naast vrouwelijke die beladen zijn met rode bessen dank zij mijn bijen en mannelijke zonder bessen.
Wie herkent dit beeld in eigen omgeving ? Ook heb ik afgewaaide takken van een oude wilg gevonden van wie het witte dons
van de katjes al te zien is in de gezwollen knoppen vanaf de buitenkant. Is die ook behoorlijk in de war ?............Bee3
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 131 gasten