Kastbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:
Kastbouw

Bericht door sdewit » wo 29 jan 2014, 13:26

Ik heb hier nog enkele planken staan met een hoogte van 19,5 cm waarmee ik overweeg de basis van een honingkamer te maken. De plannen die ik gebruik geven echter een hoogte aan van 15,3 cm. Ik zou natuurlijk de overige 4,2cm kunnen wegzagen maar vraag me af of dit echt nodig is. Kan iemand mij vertellen of dit nadelig is voor het volk om meer tussenruimte te geven of maakt dit hoegenaamd niets uit?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kastbouw

Bericht door Albert Stoter » wo 29 jan 2014, 13:35

Misschien is het handig om iets over de bijenruimte te lezen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastbouw

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 jan 2014, 13:45

Albert Stoter schreef:Misschien is het handig om iets over de bijenruimte te lezen.
:clap:
!Hans.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: Kastbouw

Bericht door sdewit » wo 29 jan 2014, 13:47

als ik het goed begrijp zijn er dan 2 mogelijkheden, ofwel maak ik ook de raampjes langer met het nadeel dat ze niet uitwisselbaar zijn met de andere honingkamer(s) of zullen de bijen zelf energie erin stoppen en mogelijk de overige 4,2cm opbouwen met raat die dan op zijn beurt niet echt gemakkelijk hanteerbaar zal zijn voor verdere verwerking als ik er honing uit wil halen. of ben ik hierin mis?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Kastbouw

Bericht door alfa vulgaris » wo 29 jan 2014, 14:28

Kan het tot nu toe prima volgen.
Misschien is de brug zelfs te groot en gaan ze niet eens in de honingkamer.

Ik heb spaarkasten en die Honingkamers zijn 150 mm ik heb ze zelfs het liefst 149 want je moet ze zoewieszo op een rand neerzetten om geen bijen te pletten. Ze zullen wel op slijten zijn gemaakt ;)
Ik draai het dak dan een kwartslag en dat kan er precies een kamer op staan zonder pletterij.

Ik heb 6,5 boven het raam en 3,5 onder het raam +/- 0,5 mm plus raam van 140 mm hoog = 150 mm.
Zet je er 1 verdieping op zit er dus 10 mm tussen de toplatten van de onderste kamer en de onderkant van de ramen van de bovenste kamer.

Als je wil dat de bijenruimte werkt dan komt het nogal precies en dan nog soms maar dat lach ik :D
Ik heb bijna nooit problemen met het volbouwen van te brede verticale ruimtes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 144 gasten