a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

KaraBela
Berichten:55
Lid geworden op:vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds:2011
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:
a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door KaraBela » do 13 feb 2014, 22:19

Hoi
Gaat er iemand deze zaterdag of maandag (kort) in de kasten kijken? Beide dagen wordt het (in Zwolle) 12 graden!!
Fijne avond
ERKAN KARA

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door alfa vulgaris » do 13 feb 2014, 23:10

Zondag 6 tot 10 Bft.

Vandaag 1 dekplank gelicht.
Dat volk gedraagd zich alsof ze aan het halen zijn maar geen stuifmeel.
Ik moest even zeker weten of ze nog genoeg voer hadden dus dekplank even gelicht.

Veel van m'n volken zijn amper buiten geweest nog.
Ik prakkeseer er niet over om die nesten uit mekaar te trekken nu ze moeten eerst maar eens hebben gevlogen en ontlast.
Ik wacht nog wel een maandje.

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door Flevobij » do 13 feb 2014, 23:13

Hallo KaraBela,

Ik ga zelf niet in de kasten kijken, heb er geen reden voor op dit moment in de winter. Aan het karton onder de gaasbodem zie ik dat mijn volken nog genoeg voer hebben, de mul ligt bijna halverwege de kast.
De temperatuursvoorspelling is goed, maar de windvoorspelling is slecht. Het zou hard gaan waaien zoals Alfa schrijft. Als het niet hard waait, doe ik wel mijn vlieggaten volledig open d.w.z. de anti-muizen vlieggatverkleiners weghalen. Ik verwacht dat de bijen op reinigingsvlucht gaan als de temperatuur wordt zoals voorspeld is.
Bovenstaande is persoonlijk, misschien dat jouw kasten in Zwolle beschut staan of dat je wel op voer wilt controleren.

Met beste groet,
Flevobij

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door Hans van der Post. » do 13 feb 2014, 23:47

Zeer verstandige antwoorden op de vraag: Gaat er iemand deze zaterdag of maandag (kort) in de kasten kijken?

Als je te vroeg kijkt - als er geen broed in alle stadia is - heb je kans dat de moer wordt aangepakt= ingebald!!!

Laat het volk(en) toch eerst frank en vrij zich ontlasten. :be1:
!Hans.

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door peter-koi » vr 14 feb 2014, 07:00

Je bent er vroeg bij Hans of laat kan je ook zeggen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 14 feb 2014, 08:47

Ik ga ook zeker niet kijken! Een aantal weken geleden heb ik de dekplank gelicht en via de bovenkant in de kasten gekeken. Mijn 3 volken leven nog en hebben alle 3 voor de zekerheid een pak suikerdeeg. Voor maart ga ik zeker niet verder in de volken kijken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 feb 2014, 09:11

Nee .
Er zullen ook nu in ons kikkerlandje weer verschillende ervaringen zijn , maar hier zijn de bijen vrijwel nog niet buiten geweest .
Eerst moeten zij zeker de reinigingsvlucht gedaan hebben voordat je je nieuwsgierigheid de vrije loop laat . Hooguit even de dekplank lichten om de plaats van de tros in verhouding van de voedselvoorraad te controleren .

Laat je zeker niet verrassen door voedselgebrek , het zou ook weer jammer zijn dat je volk om deze tijd dood gaat van de honger , :character-bart: denk er om dat de gevaarlijkste tijd van voedselgebrek nu aan gaat breken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door semar » vr 14 feb 2014, 12:10

het is dan ook handig even een zaklamp mee te nemen en tussen de raten te gluuren
kun je beter zien hoe het voedsel ten opzichte van de tros zit.
geen rook een keer knijpen in de planten spuit als ze opvliegen.
(let wel éven)

zoals jaap zegt het kan erg verschilen, ik weet dat mijn volken
nauwelijks een broedstop hebben gehad, en ze zouden daardoor weleens ver van het voer kunnen zitten.
bij lang invallende late kou zoals bv vorig jaar, kan het dan voorkomen dat ze moeten kiezen tussen verhongeren
of het broed in de steek laten.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps liever op zondag ivm de harde wind op zaterdag

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door bee-tree » za 15 feb 2014, 14:03

Goede middag 'Koukasiërs', zeg maar eerlijk dat je geen zin hebt, en liever in Sochy bent vanuit je warme 'broedkamer'.
Alle gekheid op een stokje, ik volg van jullie zes, de goede raad op, de volken vandaag met rust te laten en wie weet ,
tot half maart,nee zelfs tot half april , zoals we dat op cursussen en vanuit de boeken geleerd hebben.
Maar de cursusstof stamt nog uit de tijd dat er nog niet gesproken werd over klimaatverandering.
Tegenwoordig hebben we geen echt zeeklimaat meer met koele zomers en zachte winters, maar de laatste jaren
hebben we .......... vul zelf maar in. Ik vind het een ratjetoe. Zou het weer van Oost-N-Amerika en Canada nog komen, Cor ?
Vanmorgen tussen half elf en half twaalf hebben vrijwel alle volken druk met water gevlogen, niet de kast uit, maar de kast in.
Liggend op een legermatje , tegen de zon inkijkend, kon ik de bijen op het ongemaaide grasveldje vóór de kasten
goed zien landen. Ik drukte bij tien stuks mijn stopwatch in. Wat bleek ? Na gemiddeld 30 seconden stegen ze op met
een lading zuiver dauwwater vanaf de grassprieten en mosblaadjes. De snelste drinkster scoorde 28.3 seconden , de langzaamste
31.7 sec. Het waaide niet zo stormachtig als langs de kust. Mijn bijenpiste ligt bovendien beschut; hoge bomen rondom.
Om half twaalf nam de vlucht duidelijk af. Waarschijnlijk doordat de lucht betrok; donkere wolken kwamen vanuit het ZW.
Toch twijfel ik of dat de oorzaak was. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de bijen een voorraad water aanleggen ,
hetzij in de cellen, hetzij in hun blaas. Ook halen ze niet meer op als nodig is ! Hoe denken jullie daar over ?
Nog een vraag: Mag ik er vanuit gaan dat 'n volk, dat druk water haalt, al flink wat broed heeft ? Zj

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: a.s. Zaterdag in de kasten kijken

Bericht door bee-tree » za 15 feb 2014, 14:17

Hallo, ik ben nog iets vergeten. Ik heb vanmorgen en afgelopen weken nog geen enkele bij met
stuifmeel zien binnenkomen. Vanmorgen zijn de eerste crocussen hier open gegaan.
De sneeuwklokjes zijn wel al een week aan het bloeien.
De meeste Hazelaars zijn al uiitgebloeid. De bijen hebben er niet op kunnen vliegen, al heeft het
hier de afgelopen weken nauwelijks geregend en hebben we veel zon gehad. Maar 's nachts was het
bij 2 C en 's middags tussen 13 en 16 uur tegen 9 C. In de schaduw was het steeds koeler.
Geen weer om het, moeilijk bij elkaar te schrapen, echte stuifmeel van Hazelaars in hun korfjes te krijgen.

Voor de broedaanzet zullen de bijen alleen een beroep kunnen doen op de voorraad stuifmeel van vorig jaar
en op hun eiwit-vetlichaam. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten